Elsäkerhetsverkets nya förslag om behörighet

26 aug 2013 20:18 #161 av Mats Jonsson

Bo Siltberg skrev: Ska du inte göra det själv först och visa dem var skåpet ska stå :unsure:

Jag tycker några frågor var petiga... :( Jag vill ha en poäng till så jag blir godkänd!

Jag gjorde "körkortsprov" på nätet och klarade inte godkänt. Och ändå är jag en av norra Europas bästa bilförare om jag får säga det själv. :)
Vi tragglar ganska många frågor i de behörighetskurser jag ger och då blir man van vid terminologin.

Och Bo, varken med mutor eller böner om extra poäng kan en elev godkännas. Men några av de "petigaste" frågorna används inte i tentamen utan endast i övningssyfte.

Men Bo, om eleven inte lyckas vid första provet kan man ge en extra uppgift. Om du klarar denna så blir du godkänd. Frågorna ovan gäller endast förståelse för regelverket. Nu blir det lite dimensionering.
En grupplednings spänningsförande ledare är utförda med PVC-isolerade kopparledare med arean 1,5 kvmm. Den minsta kortslutningsströmmen är 195 A. Vilken längsta frånkopplingstid kan accepteras för kortslutningsskyddet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2013 08:01 #162 av Bo Siltberg
Now we're talking!

t = (kS/I)² = (115*1.5/195)² = 0.78 s

Detta under förutsättning att du med gruppledning menar en kabel eller ledare i rör och inte fritt förlagda ledare.
Följande användare sa tack: Fredrik Morin

27 aug 2013 10:43 - 27 aug 2013 10:47 #163 av Ronnie Lidström
Vet inte om jag egentligen borde erkänna detta :blush:

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Några fel är pga områden som jag helt enkelt inte har kunskap/erfarenhet från, såsom TT-system, några var ju däremot lite kluriga (För att medvetet jävlas antar jag? :woohoo: )

Några frågor/funderingar kring provet. Sätter det inom "Spoiler-taggar" så ni som inte gjort provet råkar läsa. (Klicka på länken "Varning - Spoiler" här nedan för att visa texten)

Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]

Förövrigt så var det ett bra och klurigt prov! Tror jag måste starta upp en "Quiz-funktion" här!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

27 aug 2013 11:00 #164 av Mats Jonsson

Bo Siltberg skrev: Now we're talking!

t = (kS/I)² = (115*1.5/195)² = 0.78 s

Detta under förutsättning att du med gruppledning menar en kabel eller ledare i rör och inte fritt förlagda ledare.

Helt rätt! Den utbildningsplan som fortfarande tillämpas har tvågradig betygsskala, Godkänd respektive Väl Godkänd. Så det får väl bli VG.

Ovanstående fråga brukar jag ha som ett grundkrav att man ska klara och då normalt med följdfrågan; Hur stor märkström för säkring får man som kortslutningsskydd?

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Med dessa data blir största säkrings märkström 32 A.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

27 aug 2013 20:29 - 27 aug 2013 20:29 #165 av Patrik Hedlund

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

10 apr 2014 17:30 #166 av Michell Martic
Ville bara uppmärksamma Mats kommentar på Voltimum till Jan Siezings artikel som också tidigare publicerades på Voltimum.se .

Hur tycker ni att det framtida systemet ska se ut?
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Christian

11 apr 2014 05:02 - 11 apr 2014 05:04 #167 av Örjan Borgström
Jag håller med Mats i det mesta. De som svarar för anläggningar för produktion av el, överföring av el och industrier med högspänningsabonnemang har också ett annat intresse än att anläggningen är säker för personer och egendom, nämligen att de ansvarar för produktionen.

Det låter cyniskt men de ekonomiska styrmedlen har ofta mycket större kraft. Ett driftavbrott på grund av en felaktig installation på en industri skulle kunna kosta mycket pengar i form av minskad produktion. På en industri finns dessutom ett arbetsgivaransvar för arbetsmiljön som borde garantera att anläggningarna som byggs är säkra för alla personer som ska arbeta i anläggningen; både vad gäller elskada och skador vid brand.

Det innebär att de anläggningar som återstår och där ett behörighetssystem kan vara nödvändigt är mindre anläggningar där innehavaren inte kan tänkas ha samma kunskap och ansvar för alla personer i anläggningen och inte heller har full kontroll över tillträde till anläggningen.

Däremot är behörighetssystemet lite av en kvalitetsstämpel idag och jag tror att om ovan nämnda anläggningar undantas från behörighetskravet uppkommer ett behov av en kvalitetssäkring av elteknikföretag vilket troligen kommer att ställa mycket mer långtgående krav på företagen än vad nuvarande behörighetssystem gör.

Jag tveksam till om de kunskaper som nuvarande gymnasieskola ger är tillräckliga. För bostadsinstallationer och mindre kontorsbyggnader räcker säkert den kompetens som gymnasieskolan ger. Men det finns betydligt mer komplicerade anläggningar även på lågspänningssidan som kräver större kompetens.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

11 apr 2014 11:18 #168 av Ronnie Lidström
Ja det är ju lite dubbelt det där. Beror ju på vad man pratar om.

Inom industri/distribution, stora snickerier osv så ställs högre krav på elektrikerns kunskap.

Däremot så är det kanske mindre behov av lagstiftad minimikrav där eftersom beställarna ofta har bra koll och vet vad de ska kräva av elentreprenören.

Största behovet av en personlig elektrikerlegitimation måste ju vara för jobb hos privatpersoner. Så de lättare kan kontrollera personen de får skickad hem till sig.

Om det blir av med personlig behörighet/elektrikerlegitimation så är jag ganska säker på att de stora industrierna kommer att kräva detta i sina beställningar oavsett lagkrav.

De flesta kräver ju redan idag en mängd utbildningar/certifieringar som det inte är lagkrav på

tex: Heta arbeten, SSG Grund, och vissa elsäkerhetsutbildningar.

Fil bilaga:

11 apr 2014 13:40 #169 av Olle Andersson
I sak är jag inte emot att behörigheten endast gäller för mindre anläggningar, problemet är hur man ska definiera mindre anläggningar… Jag tror att industrier och större fastighetsägare skulle kunna definiera detta själva

Problemet som jag ser det är att det kan komma att ligga i varje enskild beställares (eller dennes konsults) händer att definiera kunskapskraven på, antingen den överinseende installatören eller på samtliga yrkesmän i förfrågningsunderlag eller rambeskrivningar. Då kan det komma att skilja sig väldigt mycket åt ifall man inte har en certifiering att peka på. Någon form av branschorganisation kommer för eller senare införa denna certifiering och det som defacto har skett är att behörigheten har bytt namn och förts över till privat intresse…

Samma problem kommer nätägare ha när de vill handla upp nya entreprenörer, hur ska man i text kunna definiera vad som är tillräckliga kunskaper. Man måste kunna peka på något. Det är ganska praktiskt att bara kunna säga att överinseende installatör skall ha behörighet annars måste man definiera antingen den överseende installatörens utbildnings och praktiska krav eller varje enskild elektrikers. Detta utbildningskrav ska då kunna styrkas i anbudet och då hamnar man som beställare i en position att man ska bedöma utbildningar och den praktiska erfarenheten. Jobbigt….. Ohållbart….

Jag är starkt för ett behörighetssystem, alternativt ett certifieringssystem för ALLA typer av installationer.

12 apr 2014 07:15 #170 av Michell Martic
Kan närmast föregående säkring vara något som kan vara avgörande?

Alltså att alla ska ha behörighet, men att utgångsläget är upp till 25A LSP.
Efter detta har man ytterligare en behörighet för 35-63A LSP.
80-250A LSP o s v.
Högspänningen i sin tur kan väl regleras på spänningsnivåer. Eller att den fortsätter fungerar som den är idag. Ingen som direkt klagat på den biten.

Den första behörigheten på upp till 25A skulle ju räcka för de flesta konsumentkundernas behov och det skulle bli enkelt för dessa.
Man kan tycka att gymnasiekompetensen med praktik skulle kunna räcka till detta också.

12 apr 2014 13:28 #171 av Örjan Borgström
Nej inte flera olika behörigheter. En behörighet med en nivå något högre än gymnasiet plus att vissa anläggningar kan undantas från kravet, typ industrier och kraftverk.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

12 apr 2014 14:00 #172 av Mats Persson
Bara undrar varför vissa ska undantas? Har industrin klagat på behörighetskravet?
Enda argumentet man hört mot att förändra behörighetssystemet är att det är gammalt. Sen att fru svensson inte vet om killen som skruvar upp ett nytt vägguttag hos henne har behörighet eller om det är någon inne på firman som har den..

Men på vilket sätt har industrin klagat? Är det ett så stort hinder idag för dem?
Tycker endå det låter konstigt... Låt säga att industrin ska utföra en ombyggnad eller kanske tillbyggnad. Detta läggs ju allt som oftast ut på enteprenad, då har vi kanske två grupper av installations firmor som konkurrerar om dessa jobb. Dels de som har behörighet och sen de som inte har det..

Sen känns det också konstigt att man ska kunna bygga en helt ny industri utan behörighet men tar man jobb åt en byggare och lägga lite rör i väggarna till en villa då krävs behörighet... Företaget som byggt industrin borde väl ha kompetens att bygga villan?

Jag kan köpa att man löpande i en industri i produktion där ett driftstopp orsakar stora ekonomiska skador klarar av att greja elandet utan behörighet, men på vilket vis blir eg elsäkerheten BÄTTRE av ta bort en "barriär"?
Vad är eg industri?

Men men det kommer säkert bli bra... Alla andra beslut som våra beslutfattare tar blir ju bra, så jag känner mig trygg..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

12 apr 2014 14:13 #173 av Ronnie Lidström
Jag tycker inte att man behöver undanta något. Som jag skrev tidigare som kommer ändå industrier att kräva MINST denna behörighet, även utan lagkrav.

Tvärtom så tycker jag att det även ska gälla el i maskiner osv. Alltså mer än idag.

Man borde se på VAD man utför för arbete. Inte VAR.

Däremot kanske vissa arbetsmoment som idag utförs av elektriker i framtiden ska göras av andra. Montering av kabelstegar på byggen tex.

Fil bilaga:

14 apr 2014 18:55 #174 av Mats Jonsson
Jag undrar om inte branschen talar i egen ska när man säger att allt elinstallationsarbete ska utföras av person som staten har godkänt. Det kan ju kännas bra, i alla fall om man är inne i systemet. Men man måste beakta att det inte är behörighetskrävande att konstruera en anläggning. I många fall är det nog så att även från elsäkerhetssynpunkt är konstruktionen minst lika viktig som själva elinstallationsarbetet. Om konstruktören dimensionerar fel, upptäcker då elinstallatören detta? Min bedömning är att många allvarliga konstruktörsfel slinker igenom elinstallatörens kontroll före idrifttagning. Och då kan man fundera på vilken nytta man har av systemet?

Dagens lagstiftning:
Har ni tänkt på att om det är ett behörighetskrävande arbete så ska elinstallatören se till att det finns nödvändiga kunskaper och färdigheter hos de personer som utför arbete under elinstallatörens överinseende.
Men om det är ett icke behörighetskrävande arbete, till exempel byte av högsspänningskablar och ställverk ingående i en elmaskin så ska innehavaren se till att det finns nödvändiga kunskaper och färdigheter hos de personer som utför eller annars svarar för arbetet. Se paragraf fyra i starkströmsförordningen och jämför med elinstallatörsförordningen.

Så är det i dag. Vad behöver vi för system i framtiden? För vilka säkerhetsarbeten i övrigt i samhället har staten ställt krav på personlig behörighet? Vi har ju sjuksköterskor som har treårig högskoleutbildning. Kanske ska elyrket gå samma väg?

Men vi får heller inte glömma regeringens fråga till utredaren:
föreslå bestämmelser om vad som ska krävas för att utföra en elektrisk installation samt bedöma om fler än en kompetensnivå behövs för olika typer av utförande av elektriska installationer, som exempelvis vid elinstallationsarbete på anläggningar med viss spänningsnivå

Hur många kompetensnivåer behövs? Tänk på att dessa nivåer måste vara mätbara. Om vi ska reglera det som i dag är behörighetskrävande tror jag att vi behöver minst 3 olika sorters elyrkesmän men troligen flera. Är det verkligen det samhället behöver för att få en betryggande elsäkerhet?

14 apr 2014 19:40 #175 av Mats Persson
Det är ju elinstallatören som konstruerar.. Det är dennes ansvar att anläggningen är dimensionerad rätt...
Men man kan ju ta in hjälp av utomstående konstruktörer.. Men det är fortfarande elinstallatören som är ansvarig... ? Är ganska övertygad om att elinstallatören skulle kunna bli fälld i domstol ? Men eftersom det är så lågt straffvärde så är det väl inte ofta detta prövas utan det blir någon vållande rubricering istället om felet leder till något allvarligt tillbud?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

14 apr 2014 20:13 #176 av Mats Jonsson

Mats Persson skrev: Det är ju elinstallatören som konstruerar.. Det är dennes ansvar att anläggningen är dimensionerad rätt...
Men man kan ju ta in hjälp av utomstående konstruktörer.. Men det är fortfarande elinstallatören som är ansvarig... ? Är ganska övertygad om att elinstallatören skulle kunna bli fälld i domstol ? Men eftersom det är så lågt straffvärde så är det väl inte ofta detta prövas utan det blir någon vållande rubricering istället om felet leder till något allvarligt tillbud?

Man kan ju fråga sig om det är rimligt att elinstallatören har ett ansvar även för konstruktionen? Vi har ju tolkat att det är så men är det rimligt?

I ett framtida system bör detta klarläggas. Om den som har statens medgivande att utföra elinstallationsarbete också har ett ansvar för att konstruktionen är riktig, till exempel skydd mot elchock genom automatisk frånkoppling av matningen eller kortslutningshållfasthet, så kommer inte ett elektriker-certifikat vara tillräckligt.

Enligt mitt förmenande ska kontroll enligt svensk standard vara tillräcklig. Punkt 6C.6.2.3:

Val av ledare, inklusive deras material, installation och ledararea, deras montering och inställning av skydds- och övervakningsanordningar kontrolleras enligt den beräkning som projektören har gjort

Vad mer kan en montör egentligen göra? Om konstruktören skriver att kabeln ska vara 80 m lång, överlastskyddet ska ställas på 35 A, kortslutningsskyddet på 600 A, det korttidsfördröjda kortslutningsskyddet på 200 A vid t = 0,15 sek och jordfelsskyddet på 20 A vid t = 0,2 sek, så kan väl montören inte göra annat än att utgå från att detta är sant.

14 apr 2014 23:18 #177 av Claes Börjesson
Varför inte efter energi.

Har just gått en kurs om ljusbågar där delar man in arbeten efter vilken energi som kan utvecklas i en ljusbåge.

Lägsta klass är PPE0 då behövs inga skyddsåtgärder.
Vid PPE2 räcker handskar, hörselskydd och brand klassad overall
PPE3-4 rymd-dräkt (speciell skyddsdräckt)

Lägsta behörigheten (nivå 0) skulle innebära att man får arbeta med utrustning i PPE-klass 0 och jordfelsbrytare.
i detta skulle finnas bygga kanaler, lägga rör m.m. i praktiken behövs bara en registrering.

Nästa nivå (energiklass 1) , kortslutningsenergier upp till .........
o.s.v.

Jag har arbetat tillsammans med skotska elektriker, de har behörigheter i 5 nivåer.
Lägsta nivån 1: kabeldragning
Högsta nivån 5: Technichian, de som beräknar installationerna.

15 apr 2014 09:39 #178 av Christer Djerf

Mats Persson skrev: Det är ju elinstallatören som konstruerar.. Det är dennes ansvar att anläggningen är dimensionerad rätt...

Är det alltid elinstallatören som konstruerar?
Vid större entreprenader går ju oftast en färdigprojekterad anläggning ut på förfrågan till elinstallatören, hur ser ansvarsfrågan ut då?

15 apr 2014 15:23 #179 av Michell Martic
Men installatörer har ju kontroll före drift, oavsett vem som konstruerat.

Svårt att be installatör räkna genom allt en gång till bara för att se så det håller dock.

Ur detta perspektiv så är nu gällande regelverk kanske 50 år för gammalt.
Det blev det ju den dagen större anläggningar började byggas och annan än installatör beräknar.

Kanske skulle lägga över ett ansvar på konstruktör också? Någon form av rent teoretisk behörighet? Så att man kan knyta ett ansvar till konstruktören... Eller kan man knyta ansvaret dit ändå?
Det går vari fall inte så länge installatören är ansvarig genom att vara just behörig och därmed den som ska ansvara för kontroll före drift.

Någon med huvudet på insidan som får yttra sig om vår käre utredares tyckande?

15 apr 2014 16:12 #180 av Joakim Grafström
Jag håller i stora drag med Mats om att det är främst gentemot konsumenter som det behövs en statlig auktorisation. Och det är själva utförandet av elinstallationen som är det som regleras idag och om något ska regleras i framtiden så bör det vara just utförandet - inte konstruktionen eller projekteringen.

Vad jag kan se så åligger det elinstallatören en direkt uppgift enligt elinstallatörsförordningen (7§), nämligen att kontrollera elinstallationen i betryggande omfattning före den spänningssätts.

Vad det gäller konstruktion och projektering står det ingenting i elinstallatörsförordningen, så jag antar att vanligt vållandeansvar gäller, precis som för vilken annan konstruktion som helst - t.ex. en bro eller en vattenkraftsdamm.

Vidare har Elsäkerhetsverket inga befogenheter att agera mot en konstruktör, bara mot elinstallatören. Och det kraftfullaste Elsäkerhetsverket kan göra är att dra in behörigheten. Om samhället vill vidta andra åtgärder så finns andra lagar - brottsbalken, arbetsmiljölagen etc. Men då är det åklagare som får utreda och eventuellt åtala.

Den andra uppgiften som ligger på elinstallatören är om hen har yrkesmän under överinseende. I sådant fall ska elinstallatören se till att yrkesmannen har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet (7§). Även här är det kraftfullaste som Elsäkerhetsverket kan göra om elinstallatören missköter sig, att dra in behörigheten. Mot yrkesmannen kan Elsäkherhetsverket inte göra något alls.

Teoretiskt så kan naturligtvis såväl en yrkesman under överinseende och en elinstallatör åtalas för brott mot ellagen och få maximalt ett års fängelse, men det har jag inte hört talas om.

SEK Svensk Elstandard
www.elstandard.se

Sidan laddades på: 0.081 sekunder

Senaste foruminlägg