Har lite tankar jag tänkte skriva ner för att bolla lite tankar och ideer.
Kund med 63A abbonemang TN-S för en bevattningspump och vill dra iväg 200m kabel (32A) till en maskinhall. Jag vill inte dra onödigt grov kabel.
1. Enligt nätkoncession så får man inte förlägga denna kabel. Det finns dock undantag från detta och det är om fastigheten är en lantbruksfastighet och det är till för driften av lantbruket. Jag har frågat energimarknadsinspektionen också men vad anser ni? Får jag förlägga denna?
2. Kabeln bli såklart överdimensionerad för spänningsfallet, hur tänker man här. Jag skulle helst vilja ligga runt 1-1,5% för att inte få för stort spänningsfall vid hallen. Tänkte också räkna med 40A för framtida marginaler men det kanske är lite hårt. Min minimala kabel ger mig 5% vilket jag absolut inte tänker använda.
3. Impedans. Utgångsläget är ca 400mOhm. Ganska dåligt men inte katastrof, en 95mm2 ger mig ca 700mOhm vid hallen men en fullskärm får jag ca 550mOhm. 700mOhm fungerar men jag skulle tro att det får bli B säkringar för att klara sig i hallen sedan. Däremot så funderade jag på detta med jordfelsbrytare. Om man installerar en jordfelsbrytare på anläggningen (som jag ändå gör) så klarar man ju personskyddet. Här haltar min kunskap lite
3.1 Hur mycket vågar man lita på en jordfelsbrytare. Är det något som går sönder i en central brukar det vara en jordfelsbrytare
3.2 Dimensioneringen jag tänker på istället blir väl då för kabelns skydd och inte personskydd alltså L-N (lägsta kortslutningen) samt 3-fas kortslutning (högsta) är det som gäller (då pratar jag skydda kabeln i hallen till belysning etc). Däremot om jag använder dvärgbrytare får jag väl bara räkna på 0,1s ändå. Så för att kunna använda jordfelsbrytare och längre ledningslängder så måste jag använda säkring? Om jag nu använder säkring 0,4s och jordfelsbrytare så använder EL-vis andra parametrar (säkring 5s istället). Ik1 istället för IKef
3.3 Eget jordtag (ingen egen erfarenhet alls), kommer detta hjälpa min impedans till jord vid hallen och då Ikef värdet? Bara en tanke som kom upp, antagligen är jag helt ute och cyklar.
4. Angående längden på kabeln mitt ute på en åkermark. Ska man tänka på något särskilt angående åskskydd? Med tanke på den långa längden som ligger i öppen mark.
5. Jag har också tyckt mig läsa eller hört någonstans att om man har långa längder kabel så kan det vara bra att utföra jordtag vid hallen i vårt fall.
6. Hur skulle ni resonerat kring förläggning i rör kontra direkt i mark. Det är i jordbruksmark det jag tänker främst på är uppvandrande stenar.