Elsäkerhetsverkets nya förslag om behörighet

01 okt 2012 21:35 #121 av Örjan Borgström
Ja, provet kommer att omfatta både teori och praktik. Valideringen kommer att ligga på nivå motsvarande allmän behörighet lågspänning med ett teoretiskt och ett praktiskt prov.

Exakt hur detta ska utformas är inte klart, men som lagar och regler ser ut idag måste Elsäkerhetsverkets personal att vara examinatorer.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 okt 2012 07:26 #122 av J-Rock

Johan Runesson skrev: Ni som har läst igenom det nya ordentligt, om man har minst 4 år praktik, men inte gått någon behörighetskurs, består provet ändå av både teori och praktik?

Så som jag tolkar det nya förslaget så behöver man inte kunna påvisa någon typ av erfarenhet.
Det som krävs är att du klarar de två proven, som skall förläggas på max två dagar.

02 okt 2012 15:46 #123 av Farre
Kortfattat:

Om man har tänkt läsa in ABL kursen nu till vintern genom EUU och betala ca 40k bör man vänta?
Har ej bråttom men skulle vara bra att ha behörigheten inom 1-2år.

Mvh Farre

02 okt 2012 17:29 #124 av Örjan Borgström
Jag vet inte vad du ska vänta på. Visserligen kanske du snart skulle kunna validera behörigheten. Men det förutsätter naturligtvis att du har all kunskap. I princip är det som att göra alla tentor på en gång plus ett praktiskt prov utan föregående kurs.

Vill du ha en behörighet inom 1-2 år är det inget att tveka på. Vi får inte ett nytt behörighetssystem på 5-10 år.
Ett är dock säkert, när det kommer ett nytt behörighetssystem så får de som har behörighet automatiskt den nya behörigheten.

02 okt 2012 17:55 #125 av Claes Melkersson
Jag håller med om att det är ett dåligt förslag! Tanken är god men tror inte detta är lösningen.
Vi har ju idag ECY cert som är sämst idag. Kan jag säga. Jag tycker det skulle vara bättre att satsa på att förbättra det.
Då kan SEF och EIO tillsammans styra vad dom vill ha in för förbättringar.
Kan ju börja med att alla plockar ut sitt certifikat!

02 okt 2012 18:20 #126 av Mats Jonsson
Jag håller med Örjan om att man inte bör vänta med att skaffa sig behörighet som elinstallatör. För min del var det viktigt att inneha erkända kvalifikationer, att vara elinstallatör. Redan när jag var 22 år tog jag ut ABL och några år senare AB. Därigenom har jag kunnat få bra uppdrag där jag kunnat arbeta självständigt och slippa arbeta under överinseende av andra.

Ett nytt behörighetssystem kommer säkert att ta 5 - 10 år men den förstudie Elsäkerhetsverket nu presenterar gäller nuvarande system.

Elsäkerhetsverket skriver att "det är angeläget att en försöksverksamhet kommer till stånd inom en snar framtid." Skälet är att det redan i dag finns möjlighet för den som innehar kvalifikationer från annat EES-land än Sverige att begära att få genomföra lämplighetsprov. Om kvalifikationerna på ett väsentligt sätt avviker från vår svenska krav måste Elsäkerhetsverket kunna erbjuda ett lämplighetsprov. Det nya i Elsäkerhetsverkets förslag är att denna möjlighet nu kommer att kunna erbjudas även den som har bristfälliga kompetensbevis utfärdade i Sverige.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB.

02 okt 2012 18:23 #127 av Örjan Borgström
ECY certifikatet är ett fackligt avtal mellan två avtalsparter på arbetsmarknaden. Det finns många elektriker utanför detta avtalsområde. Därför vore det bra med ett certifikat som inte var beroende av fackliga avtal.

Det finns idag inget myndighetskrav på hur en elektriker ska vara utbildad. Det innebär att vi inte heller kan ställa krav på elektrikers kompetens i utländska företag som verkar i Sverige.

25 jun 2013 09:54 #128 av J-Rock

25 jun 2013 10:52 #129 av Ronnie Lidström
Ja. Nu har Elsäkerhetsverket släppt en ny föreskrift.

Finns att ladda ner som .pdf här: --> ELSÄK-FS 2013:1

Elsäkerhetsverket skrev: Nya behörighetsföreskrifter från Elsäkerhetsverket

Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om behörighet för elinstallatörer.

Föreskrifterna kommer att träda i kraft den 1 januari 2014 med beteckningen ELSÄK-FS 2013:1.

Under flera år har elbranschen och utbildningsorganisationer inom elsektorn framfört önskemål om att åtgärda problem som finns i nu gällande behörighetsföreskrifter. De nya föreskrifterna kommer att ge Elsäkerhetsverket möjligheter till effektivare tillsyn vilket ger en större trygghet för konsumenten.

De nya föreskrifterna kommer att träda i kraft den 1 januari 2014 och gå under beteckningen ELSÄK-FS 2013:1. Fram till dess gäller föreskrifterna ELSÄK-FS 2007:2 och ELSÄK-FS 2010:4.

De nya behörighetsföreskrifterna finns att ladda ner eller beställa i Elsäkerhetsverkets publikationsshop under Behörighetsföreskrifter.

Relaterad information finns på Elsäkerhetsverkets webbsida under Behörighet elinstallatör.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

25 jun 2013 12:26 - 25 jun 2013 12:29 #130 av Örjan Borgström
Det här är Elsäkerhetsverkets första steg mot ett nytt behörighetssystem, de presenterar alla tre stegen här .

Förändringarna den här gången är inte så stora, det har talats en del om paragraf 13 i 1:a kapitlet. Men den stora förändringen är att kraven för att få behörighet ändras och grundas nu på kompetens och färdigheter och inte om du gått två eller treårigt gymnasium.

Den stora förändring som den här tråden egentligen handlar om, där är utredningen som regeringen ska tillsätta inte överhuvudtaget startad så 5-10 år innan ett helt nytt system ser dagens ljus.

25 jun 2013 15:23 - 25 jun 2013 15:24 #131 av Mats Jonsson
Jag vill understryka det Örjan är inne på, nämligen att de grundläggande reglerna, regeringens föreskrifter: elinstallatörsförordningen (1990:806) inte är förändrade.

rkrattsbaser.gov.se/cgi-bin/thw?%24%7BHT...SORT%7D=%C5R%2CLPNR+

Den annons som Elektrikerförbundet hade i Aftonbladet den 22 maj berörde just bestämmelsen om undantag från kravet på anställningsförhållandet. Nu inför man ett generellt undantag till skillnad från tidigare då undantagen var kopplade till verksamhet. Till exempel kan inte ett nätföretag nu låna personal från ett elinstallationsföretag men med de nya föreskrifterna bör detta vara legalt.

Utdrag ur de nya föreskrifterna, ELSÄK-FS 2013:1, som träder i kraft den 1 januari 2014:
1 kap.
13 § Utan hinder av 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) behöver en elinstallatör och den yrkesman han har överinseende över inte vara anställda i samma företag när det gäller elinstallationsarbeten som är tidsbegränsade och datum för arbetets slut är fastställt i förväg.
Elinstallatören ska dokumentera omfattningen av arbetet, de tidsramar arbetet avser och vilka personer som deltar i arbetet som sker med stöd av första stycket.

25 jun 2013 15:57 #132 av Slugge
Samtidigt som ett nytt lagförslag låter som något som skulle kunna ta minst fem år meddelar Elsäkerhetsverket att man redan hösten 2013 kommer meddela behörighet till ett begränsat antal om dessa klarar ett prov som tar "några dagar" att utföra. www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikat...0beh%C3%B6righet.pdf
Hur omfattande kommer denna "försöksverksamhet" att bli?

25 jun 2013 16:08 #133 av Örjan Borgström
Elsäkerhetsverket har fått ett uppdrag av Regeringen att prova om det är möjligt att validering de kunskaper och färdigheter som krävs för behörighet ABL. Provverksamheten ska omfatta 10 högst 15 personer, resultatet ska lämnas till Regeringen som avgör en eventuell fortsättning.

Försöksverksamheten ska vara utförd och avrapporterad i november.

25 jun 2013 16:10 - 25 jun 2013 16:18 #134 av Slugge
Tack för snabbt svar.. Vidare står det "Om det fungerar bra hoppas vi kunna utöka provverksamheten
som ett alternativ till intyg på kurser och på genomförd praktik." Tolkar det som fortsättning följer nästa år, kanske ska gå genom regering först som Örjan skriver. Frågan är vad som menas med utökning, 100 platser eller fler?

25 jun 2013 17:21 - 25 jun 2013 17:23 #135 av Örjan Borgström
Elsäkerhetsverket ser det här framförallt för en lösning för personer som inte har ordning på sina betyg och praktikintyg. Bland annat personer från andra länder där det är svårt att översätta deras betyg mot de svenska kraven eller där betyg och intyg brunnit upp eller blivit förstörda på annat sätt.
Ett förekommande problem har tydligen varit att den elinstallatören som skulle skriva på praktikintyget har avlidit.
Det är inte säkert att den här möjligheten blir öppen för alla utan kanske bara de där det finns särskilda skäl.

Att de hoppas kunna utöka provverksamheten till en ordinarie verksamhet ska man inte ta för att det händer redan nästa år. Myndigheter har längre tidsperspektiv än så.

25 jun 2013 18:43 #136 av Mats Jonsson

Slugge skrev: Samtidigt som ett nytt lagförslag låter som något som skulle kunna ta minst fem år meddelar Elsäkerhetsverket att man redan hösten 2013 kommer meddela behörighet till ett begränsat antal om dessa klarar ett prov som tar "några dagar" att utföra. www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikat...0beh%C3%B6righet.pdf
Hur omfattande kommer denna "försöksverksamhet" att bli?

Precis som Örjan skriver så är kompetensprovet endast en försöksverksamhet som sker på uppdrag av regeringen. Försöksverksamheten måste utvärderas innan den kan bli reell verklighet. I de föreskrifter man nu beslutat finns endast stöd för att avlägga prov för de teoretiska kunskaperna och då endast i de fall som Elsäkerhetsverket gör bedömningen att den utbildning som den sökande åberopar inte uppfyller kraven för den sökta behörigheten.

Jag slutar aldrig förvånas över Elsäkerhetsverkets oförmåga till pragmatiska lösningar även om myndighetsutövning ska grundas på transparanta regler. Under 2012 fick 623 personer avslag på sin ansökan om behörighet. Många av dessa är högskoleingenjörer som haft "fel" kurskod i betyget. För något år sedan avslutades en högskoleutbildning där högskolan, enligt Elsäkerhetsverket, angav fel kurskod, kursinnehållet var det nog inget fel på, varvid samtliga fick avslag på sin ansökan om behörighet.

Så min uppfattning är klar; självklart ska man kunna avlägga teoretiskt prov som visar den teoretiska kompetensen och därmed trycker jag på "Gilla-knappen" för denna bestämmelse.

Utdrag ur nya föreskrifterna för elinstallatörer, ELSÄK-FS 2013:1:
1 kap.
10 § Om den sökande åberopar en utbildning som, enligt Elsäkerhetsverkets bedömning, inte uppfyller kraven för den sökta behörigheten kan verket besluta att den sökande ska genomgå ett prov som omfattar kunskaper som är väsentliga för den sökta behörigheten.

25 jun 2013 21:10 #137 av Michell Martic
Jag hörde något om att högskolan väst råkade ut för något liknande.
De hade tydligen ansökt en dag försent om att få sin utbildning godkänd av Elsäkerhetsverket varvid samtliga som sökt behörigheten fått avslag. Återigen så va det inget fel på utbildningens innehåll.

Händelsen ledde till att högskolan väst la ner utbildningen och blev stämda av ett antal av sina tidigare elever för missvisande marknadsföring och förvaltningsdomstolen fick nyanställa p.g.a. alla de elever som överklagat sina avslag.

Oavsett var kunskaperna förvärvats så borde man väl få validera sig.

26 jun 2013 16:08 #138 av Mats Persson
Hur ska man tolka begreppet yrkesman ?

Kan jag ta hjälp av "vem som" ? Om jag som elinstallatör bedömer att han har tillräckliga kvalifikationer? Ungefär som det fungerar om man ska anställa?

Måste firman jag tillfälligt hyr in personal ifrån ha en elinstallatör? Eller kan jag ta hjälp av snickaren? Så länge arbetet är tidsbegränsat? Vilka arbeten är inte det?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

27 jun 2013 10:19 #139 av Mats Jonsson

Mats Persson skrev: Hur ska man tolka begreppet yrkesman ?
Kan jag ta hjälp av "vem som" ?
Om jag som elinstallatör bedömer att han har tillräckliga kvalifikationer? Ungefär som det fungerar om man ska anställa?
Måste firman jag tillfälligt hyr in personal ifrån ha en elinstallatör?
Eller kan jag ta hjälp av snickaren?
Så länge arbetet är tidsbegränsat?
Vilka arbeten är inte det?

Herr Persson är duktig på att ställa frågor :)

I nu gällande föreskrifter finns tre undantag från kravet på anställningsförhållandet (13 §, 1 kap ELSÄK-FS 2007:2). Undantag två och tre är kopplade till verksamhet: elinstallationsföretag och nätföretag. Här har Elsäkerhetsverket menat att yrkesman uppstår först då denne har en anställning i ett företag där det finns en elinstallatör. För att bemanningsföretaget skulle kunna kalla sig elinstallationsföretag var man åtminstone tvungen att ha en elinstallatör. Först då kunde yrkesmannen tänkas uppstå.

Det första undantaget gäller en speciell situation, där yrkesmannen eller elinstallatören måste vara anställd inom det företag där installationsarbetet ska utföras. Första undantaget brukar därför kallas "industriundantaget". Här uppstår yrkesmannen då denne utför elinstallationsarbete under överinseende av elinstallatör och arbetet utförs inom företaget. Här behöver yrkesmannen inte vara anställd i ett företag där det finns en elinstallatör.

Ovan nämnt är min bedömning av hur undantagen kan tillämpas efter många och långa skrivelser till verket och minst lika många samtal.

Nu beslutade föreskrifter, 13 §, 1 kap. ELSÄK-FS 2013:1, öppnar upp det gamla första undantaget till att gälla även utanför företaget, det vill säga ett mer generellt undantag. Nu behöver inte bemanningsföretaget ha en elinstallatör anställd för att hyra ut yrkesmannen (Obs! neutral genus :) )

Elinstallatör ska alltid se till att yrkesmannen har de kunskaper och färdigheter som arbetet kräver, såväl hos personer anställda i det egna företaget som hos inhyrd personal. I Sverige har ju lagstiftaren inte lagt något lägsta kompetenskrav på yrkesmannen varför en snickare möjligtvis skulle kunna uppträda som yrkesman, t ex med att sätta dosor. Men denne måste göra det under överinseende av elinstallatör. Är snickaren inte anställd i det företaget där elinstallatören är verksam måste 13 §, 1 kap 2013:1 tillämpas. Det vill säga arbetet ska vara tidsbegränsat och datum för arbetets slut ska vara fastställt i förväg. Elinstallatören ska dessutom dokumentera omfattningen av arbetet, de tidsramar arbetet avser och vilka personer (snickaren) som deltar i arbetet.

Alla arbeten är kanske inte tydligt tidsbegränsade, renovering av kungliga slottet kanske kan vara ett exempel. Men det väsentliga är att arbetets slut ska vara fastställt i förväg. Då blir det ju tydligt att arbetet är tidsbegränsat.

28 jun 2013 14:52 #140 av Mats Persson
Herr Jonsson är duktig på att svara! Det uppskattas!

Men då var det ungefär som jag också har tolkat det...

Ska bli intressant att se följderna av detta...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg