Hej
Nuvarande system funkar inte så bra som alla vet.
Det kommer bli väldigt intressant med alla teoretiska installatörer i framtiden. Finns det ingen läkarlicens man kan tenta av och börja operera
Allvarligt, hur tycker ni att kunskaperna är i våran yrkeskår? Personligen så tror jag 80 % av alla elektriker har bristande kunskaper och följer ritningar eller gör vad de blir tillsagda av en chef som inte är uppdaterad eller intresserad mer än att tjäna pengar.
Sen har vi skolorna som inte ens lär ut installationskontroll Hur blir det då om "licensen" ska ingå i utbildningen?
Jag har varit utlånad på firmor som inte ens äger en installationstestare! dessa firmor ville inte ha mig kvar för att dom tyckte jag var petig som ville utföra installationskontroll mm på det jag installerat :smack:
Hur ska kunderna kunna skilja på en traditionell utbildad installatör med en tenta installatör? Hur ska man presentera sig till kund - Hej jag är en utbildad installatör, eller?
Ronnie Lidström skrev: Kravet på den "vanlige elektrikern" verkar bli högre, men kravet för motsvarande dagens AB-L blir ju mycket lägre.
Dvs det blir lättare för en som vill utföra elinstallationer på egen hand, eller t.o.m ha anställda, i framtiden. Tycker det verkar oroväckande elsäkerhetsmässigt.
Jag förstår inte varför vi måste hänga upp kompetenskraven på myndighetsregler. Moderna installationer kräver allt högre kompetens. Tycker du att brancher utan myndighetskrav vad gäller kompetens fuskar? Vågar du inte gå över en bro eller?
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Ronnie Lidström skrev: Kravet på den "vanlige elektrikern" verkar bli högre, men kravet för motsvarande dagens AB-L blir ju mycket lägre.
Dvs det blir lättare för en som vill utföra elinstallationer på egen hand, eller t.o.m ha anställda, i framtiden. Tycker det verkar oroväckande elsäkerhetsmässigt.
Jag förstår inte varför vi måste hänga upp kompetenskraven på myndighetsregler. Moderna installationer kräver allt högre kompetens. Tycker du att brancher utan myndighetskrav vad gäller kompetens fuskar? Vågar du inte gå över en bro eller?
Där är du något på spåret. Varför ska vi alltid ropa på ”farbror Blå”?
Vi är det enda hantverksyrket som regleras med en statlig behörighet och många vill att reglerna fortsättningsvis åtminstone ska vara lika strikta som förut. Är det ingen som vill lätta upp de statliga reglerna? Hur många andra branscher ropar efter sådant? Brukar betongarbetare säga: ”Vi måste be staten ta fram en behörighet för oss, annars ramlar alla hus och broar ihop!”?
Alldeles oavsett om vi har ett befintligt, reformerat eller avskaffat behörighetssystem så behöver elektriker (och för sakens skull också elingenjörer) ha en allt högre kunskapsnivå, och det uppmärksammar även vi på EIO – inte minst inom Elrättprojektet (
www.elratt.se
).
Själv tycker jag det är något att vara stolt över att vi faktiskt är reglerade i lag. Jag kan förstå att folk utanför branschen vill avreglera eftersom tjänsterna förmodligen kommer bli billigare. Men jag kan inte förstå varför folk inom branschen vill avreglera, speciellt inte EIO.
Förövrigt krävs det väl behörighet för att fylla kylanläggningar med, enligt lag eller föreskrift.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Mats Persson skrev: Själv tycker jag det är något att vara stolt över att vi faktiskt är reglerade i lag. Jag kan förstå att folk utanför branschen vill avreglera eftersom tjänsterna förmodligen kommer bli billigare. Men jag kan inte förstå varför folk inom branschen vill avreglera, speciellt inte EIO.
Förövrigt krävs det väl behörighet för att fylla kylanläggningar med, enligt lag eller föreskrift.
Nu vill jag klargöra att EIO inte vill att staten slutar att ställa krav på yrkeskompetens för personer som ska utföra elinstallationer. Däremot vill vi ha ett system där det är tydligt vem som får utföra elinstallationer - såväl för kunden som för företagaren.
Det system vi har idag alldeles för krångligt att förstå för alla - konsumenter, anställda och företagare. Den s.k. principalansvarsfrågan, dvs. arbetsgivarens skadeståndsansvar för den anställda, är riktigt snårig .
När det gäller kylinstallationer så finns mycket riktigt statliga regler. Det fordras att man är certifierad för att göra vissa ingrepp i värmepumpar. Certifieringssystemet är dock inte statligt, men kraven på kompetens finns från staten via direktiv. Se
www.incert.se/index.php3?use=publisher&id=42
Hur menar du nu?
Du tänker på om arbetstagaren gör fel? Vem som ska betala kallaset om någon stryker med?
Elinstallatören eller elektrikern?
Ja i ett sådant läge kan jag ju första att EIO vill att alla anställda ska vara behöriga och ha ett eget kontrollansvar.. Det är lite som att både ha kakan och äta den..
Och då kan vi ju dra steget ännu längre eftersom alla är behöriga kommer vi se mycket mer f-skattare som hyr ut sig till företagen. Perfekt ju för då slipper företaget stå för eventuella arbetsskador, sjukdomar osv...
Vi går en ljus framtid till mötes.. I varje fall om man är blå i sin politiska övertygelse.
Elinstallatör ABL
Mats Persson skrev: Hur menar du nu?
Du tänker på om arbetstagaren gör fel? Vem som ska betala kallaset om någon stryker med?
Elinstallatören eller elektrikern?
Ja i ett sådant läge kan jag ju första att EIO vill att alla anställda ska vara behöriga och ha ett eget kontrollansvar.. Det är lite som att både ha kakan och äta den..
Och då kan vi ju dra steget ännu längre eftersom alla är behöriga kommer vi se mycket mer f-skattare som hyr ut sig till företagen. Perfekt ju för då slipper företaget stå för eventuella arbetsskador, sjukdomar osv...
Vi går en ljus framtid till mötes.. I varje fall om man är blå i sin politiska övertygelse.
Nu var det inget politiskt uttalande jag försökte göra och jag har inte för avsikt att föra en allmänpolitisk diskussion.
Principalansvaret ligger på arbetsgivaren och det är inget konstigt med det. Även efter en reform så torde det förbli så. Det är inte så att EIO förespråkar att anställda ska ha en egen ansvarsförsäkring.
Principalansvaret är också enbart ett ekonomiskt ansvar till skillnad från "vanligt" (straffrättsligt) ansvar.Om en person som utför elinstallationer, varesig om det är en elinstallatör eller yrkesman under överinseende, gör ett fel som faller under åtal, t.ex. vållande till kroppsskada, så är det personen som gjort fel som är ansvarig. Detta alldeles oavsett om vi har det befintliga behörighetssystemet eller ett nytt.
Vad är det som är snårigt då? Om det ekonomiska ansvaret ligger på arbetsgivaren idag och så även imorgon?
Principal ansvar handlar väl om när arbetstagaren vållar person eller sakskada? Och det är arbetsgivaren som ska stå för ev skadestånd?
Får erkänna att jag inte är helt insatt i denna fråga, men jag blir gärna upplyst om hur läget förändras vid en ny behörighetslag/förordning/föreskrift.
Elinstallatör ABL
Jag är inte jurist, så jag har inga smaskiga detaljer och är inte helt insatt i problematiken heller.
I alla fall har jag förstått det som att det har uppstått problem när personer från flera företag arbetar tillsammans, t.ex. personer från flera installationsföretag. Då behöver inte nödvändigtvis principalansvaret hamna hos det företag som leder arbetet, vilket man normalt förutser, utan hos det företag som respektive person är anställd hos. Det är kanske inget som man som anställd bekymrar sig om, men företaget och dess försäkringsbolag får lägga pannan i djupa veck.
Detta krångel beror på överinseendeklausulen. Om de anställda har egen behörighet verkar det inte vara något problem.
Men är inte detta något som är ett problem hos alla branscher där man hyr in personal?
Har svårt att se varför det skulle bli lättare med att alla är behöriga? Problemet uppstår i branscher där det inte finns krav på behörighet...
Det är möjligt att detta är snårigt nog som det är - utan att blanda in elinstallatörsförordningen. Men som jag skrev, jag är inte jurist och kan bara gå på vad andra sagt här. Och det var bara ett (1) exempel.
Ett annat exempel på snårighet som jag har bättre koll på är när flera elinstallatörer och yrkesmän under överinseende arbetar tillsammans (t.o.m. inom samma företag) är kontrollen, som ju ska göras genom av elinstallatören eller någon yrkesman under överinseende, enligt elinstallatörsförordningen. Enklare vore om detta var ett arbetsgivaransvar att se till att kontrollen utförs. Nu kan detta ansvar - åtminstone förvaltningsmässigt - vara utspritt på flera personer.
Men i sista fallet borde det gå att göra en mindre ändring i befintlig lagtext. Plus att det är först nu som elsäk tolkar den texten så... Tror tom att det var efter de la sitt förslag? Har för mig att Mats J har skrivit en bra artikel om det...
Håller med om att det är ett problem.
Men vad händer om elinstallatör A gör fel.. Men det är arbetsgivare B som ska kontrollera, B missar felet. Då är det ju likförbannat A som döms i en brottsmålsdomstol? Eller? Tar B på sig allt ansvar enligt ditt förslag om så är fallet kan jag köpa ditt förslag lite.
Elinstallatör ABL
Som jag skrivit tidigare så spelar inte behörighetssystemet någon roll idag när det verkligen har hänt något. Då hamnar det i domstol och det är strafflagen som tillämpas. Domstolen är inte särskilt intresserad av vem som var behörig utan vilken kompetens den som utförde arbetet hade. Sedan följer principalansvaret.
Genom att göra om behörighetssystemet så att det är anpassat till lagstiftningen i övrigt så vet alla vem som har ansvaret om det värsta skulle inträffa och då tror jag att kraven på att ha kompetens kommer att följa med ansvaret.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Mats Persson skrev: Men i sista fallet borde det gå att göra en mindre ändring i befintlig lagtext. Plus att det är först nu som elsäk tolkar den texten så... Tror tom att det var efter de la sitt förslag? Har för mig att Mats J har skrivit en bra artikel om det...
Håller med om att det är ett problem.
Men vad händer om elinstallatör A gör fel.. Men det är arbetsgivare B som ska kontrollera, B missar felet. Då är det ju likförbannat A som döms i en brottsmålsdomstol? Eller? Tar B på sig allt ansvar enligt ditt förslag om så är fallet kan jag köpa ditt förslag lite.
Om person A gör ett fel som faller under allmänt åtal under brottsbalken så är inte Ellagen tillämplig, utan den som gör felet som leder till åtal får stå till svars (precis som Örjan påpekar).
Däremot om person A gör ett fel där det är uttalat att arbetsgivaren B ska svara för att kontrollen utförts (i ett tänkt nytt system där det övergripande ansvaret för kontrollen inte behöver ligga på elinstallatören) är det inte säkert att person A kan ställas till svars. Jämför med fallet i Kista där en brusten balk tog livet av en person. I det fallet fälldes inga montörer utan, såvitt jag minns, kontruktören och en arbetsledare.
I vårt gällande system pekas elinstallatören ut som den som ska kontrollera och inte arbetsgivaren. Rättsläget är dock en smula oklart eftersom det också oftast finns ett arbetsgivaransvar också.
Ja, vad ska man säga?
Att avlägga ett teoretiskt prov verkar rimligt. Men att visa i ett praktiskt prov att man har kunskaper och färdigheter motsvarande 4 års mångsidig erfarenhet av utförande, ändring och reparation av elektriska starkströmsanläggningar verkar däremot orimligt. Ska provet omfatta reparation av luftledningar? Installation av jordfelsbrytare? Ändring av effektbrytarens inställning av jordfelsrelä? Ändring från TN- till TT-system?
4 års erfarenhet ska alltså sammanfattas i någon dags prov? Provet kommer ganska snart att bli känt för gemene man och då blir det nog inte så svårt att få ut behörigheten.
6.4 Provavgift
En beräkning med utgångspunkt från full kostnadstäckning för Elsäkerhetsverkets
och examinatorns kostnader leder till att avgiften för provet hamnar någonstans
mellan 5 000 och 10 000 kronor. Provavgiften inkluderar den avgift om 2 000
kronor som sökande betalar idag för behörighetsbeviset.
Ni som har läst igenom det nya ordentligt, om man har minst 4 år praktik, men inte gått någon behörighetskurs, består provet ändå av både teori och praktik?