Vad är standarden MAS 80?

02 jan 2014 20:48 - 04 jan 2014 22:22 #1 av Christer Djerf
Följande diskussion om "MAS 80" är utbruten ur tråden "skyddsutjämning nybyggnation" . /Moderator


Hej,

Jag är fortfarande lika oupplyst och inkompetent som förra gången jag frågade, men denna gången kanske Stefan eller någon annan kan förbarma sig över min arma själ och förklara vad MAS 80 är för något?
Följande användare sa tack: Svenne Eriksson, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2014 22:39 #2 av Tomas Karlsson

Christer Djerf skrev: Hej,

Jag är fortfarande lika oupplyst och inkompetent som förra gången jag frågade, men denna gången kanske Stefan eller någon annan kan förbarma sig över min arma själ och förklara vad MAS 80 är för något?


Helt utom denna tråds ämne ansluter jag mig till Christer och ber också om någon förklaring eller referens till denna så ofta nämnda MAS 80. Bara här på forumet och i princip från en användare detta ständigt upprepas i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Här står jag helt blank, iofs en erfarenhet det också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2014 07:31 #3 av Ronnie Lidström
Jag har egentligen inte heller någon aning.. Men med lite googling så kan man få en hint om att det har att göra med "Maskindirektivet".

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2014 08:36 #4 av Johannes Hammarstedt
Jag fattar inte vad som driver en att gång efter annan traggla svarvar och maskiner och maskindirektiv i ett forum för elinstallation.
Är det verkligen så dåligt med cnc-forum på hela internet?

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2014 08:51 #5 av Tomas Karlsson

Ronnie Lidström skrev: Jag har egentligen inte heller någon aning.. Men med lite googling så kan man få en hint om att det har att göra med "Maskindirektivet".


Jag har ibland när det så ofta dykt upp här googlat lite men aldrig lyckats hitta något vettigt. Maskindirektivet och övrigt som finns kring det känner jag väl till och jobbar med ibland men aldrig hört talas om detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2014 09:17 #6 av Jan Wahlberg

Tomas Karlsson skrev:

Christer Djerf skrev: Hej,

Jag är fortfarande lika oupplyst och inkompetent som förra gången jag frågade, men denna gången kanske Stefan eller någon annan kan förbarma sig över min arma själ och förklara vad MAS 80 är för något?


Helt utom denna tråds ämne ansluter jag mig till Christer och ber också om någon förklaring eller referens till denna så ofta nämnda MAS 80. Bara här på forumet och i princip från en användare detta ständigt upprepas i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Här står jag helt blank, iofs en erfarenhet det också.


Instämmer, skulle också gärna vilja veta vad Mas 80 är.
Maskindirektivet § 80 En person som tillverkar maskiner för eget bruk..verkar ju inte stämma direkt..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2014 10:06 - 03 jan 2014 10:07 #7 av Christer Djerf
Maskindirektivet är ju EU-direktiv 2006/42/EG, ser inte kopplingen till MAS 80 :(

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2014 19:05 #8 av Ronnie Lidström
Stefan Ericson kan säkert förklara för oss oinvigda vad MAS 80 är för nåt. ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2014 22:53 #9 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vad är standarden MAS 80?
Har det något med filmen "Masdjävlar" att göra?

:tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 13:12 #10 av Christer Djerf
Det verkar ju i alla fall vara frälsningen på de flesta problem som finns i nuvarande föreskrifter och standarder.

Eftersom det då finns ett evangelium och en predikant, varför inte sprida denna kunskap till alla som är förtappade?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 14:39 #11 av Michell Martic
Kanske har att göra med MAS Kososvit, ett CNC-maskin tillverkande företag från tjeckien?
De kanske har en handbok för sina maskiner eller något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 19:23 #12 av Stefan Ericson
Hej på er!
När en kättare som inte tillhör sekten behöriga elektriker, som inte tillber Elsäkerhetsverket uttalar sig på fluxio, så blir det liv. Att inte läsa Elsäkerhetsverkets regler som en Ayatollah läser Koranen, måste anses som kätteri.
MAS 80, är en standard som gäller i hela världen. Den drev fram vad ni kallar dvärjbrytare. CB. Bestämde att +24 VDC skall vara standard. Bara PE till maskinen. Jordas på jordskenan i masinen. Inga blanka el ledningar får förekomma utan att man lossar ett skydd. Metall på isolerat matriai skall jordas. Reglerna ni diskuterar närmar sig hela tiden MAS 80. Det tillverkas inga CNC maskiner i Sverige i dag. Därför Elsäkerhetsverket o intresse. Det finns en EU regel som går utanför MAS 80. Dubbla kanaler i en nödstopps krets och övervakning av roterande utrustning extern. Det var ett krav som Tyskarna drev i låg konjukturen 92. Det var ett försök till handelshinder mot Japanerna. Det fick till följd att det satt för mycket saker på en Tysk maskin och den fungerade inte.
Dom flesta maskin tillverkarna fins i dag i Sydostasien.
En Japansk maskin på 70 talet kunde kosta 900 tusen då. En sådan maskin i dag kostar 3 till 4 hundar tusen i dag och kan mer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 20:07 - 04 jan 2014 21:39 #13 av Michell Martic
Vad är det fullständiga namnet på MAS 80?

Jag tror inte att det är så att Elinstallationsreglerna är inspirerat från MAS 80.
Däremot så kan MAS 80 vara inspirerat av IEC 60364 som även Elinstallationsreglerna är baserade på, med nationell adaption.

Jag tror inte längre det finns någon i sekten du pratar om som ser Elsäkerhetsverket som någon som sitter på den absoluta sanningen och alltid har rätt. Men det är en myndighet och de föreskriver hur vi ska utföra vårt jobb. Följer vi inte detta så bryter vi, i förlängningen, mot svensk lagstiftning.

De regler som Elsäkerhetsverket lägger på maskiner gällande EMC gäller även för importerade maskiner när de kommer in i EU och är maskinen byggd inom EU så är samma direktiv tillämpliga i dessa länder som i Sverige. Alltså ska en maskin som byggs i Sverige vara byggd enligt samma regelverk som en som byggs i Tyskland.

Elsäkerhetsverket jämför sen inte om en maskin är tillverkad i enlighet med Elinstallationsreglerna, utan snarare så jämför man mot tillämpliga direktiv. T ex Lågspänningsdirektivet. När det sen gäller maskiner som har fler tillämpliga direktiv t ex maskindirektivet så tror jag snarare att Arbetsmiljöverket är den myndighet som reglerar huruvida en maskin är säker eller ej via sina föreskrifter som t ex AFS 2008:3.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 20:09 #14 av Michell Martic
Dessutom så är du taskig när du kallar det för en sekt. Va snäll.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 20:11 #15 av Jan Wahlberg

Stefan Ericson skrev: MAS 80, är en standard som gäller i hela världen. .


Det är ju bra, men vem har fastställt den? Var kan man läsa den, eller beställa den?

Någon av dessa organisationer?
www.jokabsafetyna.com/images/literature/...tionsinformation.pdf

Ngn av dessa standarder?
www.jokabsafetyna.com/images/literature/...esafetystandards.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 21:44 - 04 jan 2014 21:45 #16 av Ronnie Lidström

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
När en kättare som inte tillhör sekten behöriga elektriker, som inte tillber Elsäkerhetsverket uttalar sig på fluxio, så blir det liv. Att inte läsa Elsäkerhetsverkets regler som en Ayatollah läser Koranen, måste anses som kätteri.
MAS 80, är en standard som gäller i hela världen. Den drev fram vad ni kallar dvärjbrytare. CB. Bestämde att +24 VDC skall vara standard. Bara PE till maskinen. Jordas på jordskenan i masinen. Inga blanka el ledningar får förekomma utan att man lossar ett skydd. Metall på isolerat matriai skall jordas. Reglerna ni diskuterar närmar sig hela tiden MAS 80. Det tillverkas inga CNC maskiner i Sverige i dag. Därför Elsäkerhetsverket o intresse. Det finns en EU regel som går utanför MAS 80. Dubbla kanaler i en nödstopps krets och övervakning av roterande utrustning extern. Det var ett krav som Tyskarna drev i låg konjukturen 92. Det var ett försök till handelshinder mot Japanerna. Det fick till följd att det satt för mycket saker på en Tysk maskin och den fungerade inte.
Dom flesta maskin tillverkarna fins i dag i Sydostasien.
En Japansk maskin på 70 talet kunde kosta 900 tusen då. En sådan maskin i dag kostar 3 till 4 hundar tusen i dag och kan mer.


Jag tror du har missuppfattat det hela.

Här på Fluxio.se gillar vi alla standarder och föreskrifter. Däremot har jag, och många med mig, ingen som helst erfarenhet av denna MAS 80.

Vad är MAS 80?

Var kan man läsa MAS 80? (eller köpa den)

Om man googlar på "MAS 80" så får man näst intill inga vettiga träffar alls. Heter den egentligen något annat? Vem har författat/publicerat den?

Även om den knappast är tillämpbar så ofta i mitt liv så skulle jag ändå vilja veta mer om vad den tar upp osv..

Kan du inte berätta lite mer om din "favoritstandard" istället för att börja prata om sekter och kätteri?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 21:52 - 04 jan 2014 22:10 #17 av Johannes Hammarstedt
För att vara världsomspännande och världsledande så är denna nästintill heliga standard väldigt annonym på det nätverk som i folkmun benäms som internet.
Jag har länge undrat när man skulle få användning av det nyuppfunna ordet "ogooglebar", nu har jag fått svaret....

Edit: anledningen till att den inte står att finna på nätet kan ju vara att vi vanliga elnissar med behörighet är för dumma för att förstå den ändå, det har ju insinuerats tidigare att vi är det och denna standard kanske är lite som scientologbibeln att man måste nått nivån av cnc-tekniker innan man kan förstå och ta den till sig?
Nu gissar jag naturligtvis och nej, jag har inte smakat starkt ikväll.

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 22:05 #18 av Odd Hedberg

Johannes Hammarstedt skrev: ... Jag har länge undrat när man skulle få användning av det nyuppfunna ordet "ogooglebar", nu har jag fått svaret....

:klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2014 10:34 #19 av Christer Djerf
Har jobbat en hel del med service, felsökning och underhåll av CNC-maskiner för ett antal år sedan, men aldrig hört talas om denna standard.
Har bl.a erfarenhet av Mazak, Okuma, Fanuc, SMT, Simodrive etc, men aldrig har jag stött på denna standard under den tiden (eller senare heller för den delen).
Men så är jag ju iofs inte mer än en elinstallatör heller........

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2014 10:38 #20 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
MASS 80, är en standard som gäller i hela världen. Den drev fram vad ni kallar dvärjbrytare.


Standarden måste ju ha kommit till ganska tidigt, nästan innan man började tillverka CNC-maskiner kan jag tro.....

www.fluxio.se/forum/elhistoria/4122-naer...tomatsaekringen.html
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder

Senaste foruminlägg