Vad är standarden MAS 80?

31 jan 2014 16:01 #41 av Stefan Ericson
Hej Ola!
Jag var på en Mori Seiki SH50, någon gång på slutet av 90 talet. Spindel motorn kunde starta åt olika håll. Motor var på ca15 KW och 200Vac. Det fans bara 2 faser i en kopplings box. Den 3:e var hela kopplings klämman bortbränd. Fick dra fram kablarna och byta 2 st klämmor och sedan fungerade det.
Längre baks i tiden hade Jappsen monterat ögonkabelskor och dragit ihop dom med skruv och mutter. Sedan dragit över en japansk kondom. En genomskinlig plast hylsa 2-3 mm i väggtjoklek. Den täcker märkningen också. Sedan drar man ett buntband runt hylsan. Hade dom gjort så, så hade det här inte hänt.
Så regeln kan ha försvunnint i för att sälja europeiska prylar.
Mycket av reglerna är handels hinder. En CE regel. Det måste vara ett visst avstånd mellan ankaret och lindningen och det får inte vara för hög täthet i permament magneter.
Det var för att Fanuc var bättre på motorer än Siemens. Det var inget svårt för jappsen att backa konsruktions mässigt.
Hittar du något om nyckling av kontakter på utsidan av skåpet? En operatör skal inte kunna förväxla en kylvatten pump och en spåntransportör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2014 08:18 #42 av Svenne Eriksson
Fortfarande inget svar från CNC-experten på vad MAS 80 är och var man kan läsa den? Jag misstänker att antingen är detta en gammal standard som inte längre gäller, eller så är det något som bara finns herr Ericssons huvud.

Att SIS som Ronnie frågat inte hört talas om den tyder väl mer på alternativ nr 2.

Hur som helst så är det idag SS-EN 60204-1 (utgåva 3) som gäller.

Den finns att köpa här: www.elforlaget.se/index.php?fuseaction=c...f1092ab294ef8527cb03
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2014 19:38 #43 av Stefan Ericson
Hej Svenne!
MAS 80 gäller i hela världen. Eu har lagt in den i i reglerna, du anger. När jag var på kurs innan vi gick med i EU. Så fans hela standarden på svenska i Sverige.
Maskiner som kommer till Sverige följer standarden i dag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg