Vad vill ni företagare att elever på ellinjen lär sig idag ?
Förutom skolverket GY11 och den byråkratiska texten där med "sikta mot stjärnorna så når du gräset" så skulle det vara roligt med mer input från de vanliga montörerna på elfirmorna .
Patrik: Du som är nyutexaminerad borde ju veta vilka kunskaper du känner att du saknade från skolan?
Det svåraste för skolan måste ju vara att hålla sig uppdaterad på tekniska styrutrustningar osv.. Jag minns att vi la ner många timmer på att lära oss nåt PLC-system som var hopplöst ute redan innan studentmössan sattes på!
Kanske bättre att lära sig mer breda grunder än köra hårt på att lära sig ett specifikt fabrikat?
Ja, det är väl att man kanske skulle fått jobba mer praktiskt och göra samma sak mer än bara testa på en ggn. Man har ju fått lära sig det mesta på jobbet, i skolan har man mest fått blivit bekant med saker och ting. Men det är väl svårt att lösa kanske att man ska få jobba mer?
Jag jobbade ibland på raster, men det betydde väl kanske inte riktigt att man fick jobba mer med olika saker utan mest att man gjorde det snabbare.
Skönt att höra en lärare som efterlyser mer samarbete med verkligheten :klapp:
Nu var det en bra stund sen jag gick i skolan så har det inte så färskt i minne. Dessutom är yrket så mångfacetterat att det är omöjligt att täcka alla områden i skolan, speciellt när man får kasta bort tid på att läsa kurser som bild & form när man går el..
En sak som jag uppskattade var de lärare som hade yrkeslivserfarenhet. De gav många användbara tips & tricks som jag haft nytta av.
Ritningskunskap eller vad man ska kalla det var det jag saknade mest av allt. Vi fick lära oss det mest grundläggande, men inte i närheten av vad som behövts. CAD-lektionerna hade platsat bättre på en cnc-utbildning än el-linjen på gymnasiet eftersom vi aldrig fick rita något som hade med el att göra.
Författningskunskap hade jag önskat mer av också. Viktigt att veta spelreglerna!
Vad gäller PLC så håller jag med Ronnie. Man måste väl gå på djupet med ett fabrikat, men det är viktigt att visa andra fabrikat också. Det är också viktigt att ta upp kommunikationsprotokoll och gränssnitt.
Vad gäller programmering så skippa ladder, det är instruktionslista som gäller i verkligheten.
Konstruktion av automatikskåp saknar jag också.
Yrkesstolthet & initiativförmåga borde lärare pränta in i skallen på eleverna också
Det är vad jag kommer att tänka på just nu, och det blev lite efter egen erfarenhet och en del efter erfarenhet med praktikanter/lärlingar.
/Friedrich som gick ut från elinstallation & automation, i nådens år 2004 :tummeupp:
Gick ut elprogrammet inriktning elinstallation och tog studenten 2007. Mycket saker som man visste mycket lite om när man började jobba, men det var också något jag räknade med. Men sen fanns det saker som vi inte fick NÅGON erfarenhet av i skolan, som jag hade önskat att vi hade fått. Några saker som jag tänker på är:
Bygga kabelväg (se vilka tillbehör som finns, prova att sätta upp de vanligaste fabrikaten, mp, wibe, defem o.s.v., göra avvinklingar, avstick, förlägga kabel på stege m.m.)
Kontaktera datakablar, mäta upp datakabel
Skarva jordkabel
Lägga in kabel i ett ställverksfack
Märkning
Ritningsläsning
Det var tre saker som jag kom på just nu, vilket vi inte fick ngn som helst erfarenhet av i skolan. Nu kanske dessa saker inte är saker som man gör dagarna i ända på alla elfirmor, men de flesta stöter på dessa moment relativt ofta. Sen tror jag också (tyvärr) att det varierar oerhört mycket mellan olika gymnasium hur mycket praktisk erfarenhet man får i skolan. Instämmer helt och hållet med de som tycker att en lärare som kommer från yrkeslivet nyligen är guld värd! Finns nog många gymnasium där eleverna har en mentor som slutade jobba som elektriker för 25 år sedan och som inte har någon som helst koll på hur branschen ser ut idag..Iallafall var fallet så på mitt gymnasium..
När jag gick elprogramet på gymnastiet så var det så att ellärarna var tvugna att haft 7års praktik innan de fick börja lära ut, om det är så generellt vetefan, men det var bra iallafall.
Det jag tyckte som var fel i skolan jämfört med verkligheten när man sen kom ut var ju att det var så snålt med tid i praktik under skolgången. Byggarna var väl ute 3 dgr i veckan på firmor och fick praktiska kunskaper, vi två veckor på två år.
grunderna inom el fick man ju men i övrigt så lärde iaf jag mig mer på dom två första månaderna ute i verkligheten än vad gjorde på två år i skolan.
Då det lätt blir så att en lärare som jobbade ute för låt säga 10 år sen ska lära ut så blir det ju utefter dennes erfarenheter och 10 år är sen en lång tid att vara borta från allt så jag tror nog att eleverna ska få mer kontakt med verkligheten, iaf under det sista året så att de får känna på olika moment, olika stora projekt och framförallt materialkännedom (man blir ju frustrerad när man skickar iväg en lärling för att hämta VP-rör och killen inte vet vad det är) men också känna på tempot som ändå är lite annorlunda jämfört med skolan.
Det teoretiska och grunderna i olika moment som utförs är ju perfekt att få i skolan men sen mer praktik i verkligeheten, alternativt ut och göra mycket studiebesök, få besök från firmor och leverantörer osv. Kanske svårt för enskild lärare att få till det men men....
Jag hade 2 veckor praktik första året, 6 veckor i 2:an och 6 veckor i 3:an, plus att jag bad om extrapraktik hos mitt företag innan jag tog studenten. Det fick mig att sluta skolan 2 veckor innan tänkt dag...
Sedan utvecklas ju branschen snabbt. Min lärare hade 18-års yrkeserfarenhet när han började som lärare. Han jobbade 3 år som lärare innan jag började och som exempel så hade han helt missat intåget av kabelsaxen CC-22. Han var van med sidoavbitare och vägrade köpa kabelsaxar till oss (förvisso kan ju det ekonomiska spelat in också, men...).
Jo, det kanske är mer praktik nu än vad det var förr men det jag menade var ju då att tex som byggarna hade då jag gick i skolan var att dom var ute typ 3 dgr varje vecka hela året, på det viset han dom antingen prova massor av saker på flera mindre projekt eller följa hela utvecklingen under ett års tid på ett stort projekt. Dvs att om man som elektriker har den möjligheten så hinner man genom att åka mycket service under ett år lära sig en massa grejer eller vara på ett projekt där man hinner med allt från rör/tråd/kabeldragning, centraler, dragning på stegar/ränna samt kompleteringar osv osv.....alltså, lägga ut det på lång tid istället för allt kompakt.