Emil Sundqvist skrev: Det lutar alltså åt att man "behöver" ha mer än vanliga B-kortet?
Men hur ofta drar man igentligen så att man kommer över 3500kg?
Om man behöver dra så tungt finns det oftast någon annan på firman som får dra det, annars tar man traktorn:whistle:
Kan tillläggas att jag inte har körkort än, men håller på att förbereda mig på vad man kan behöva ha.
Någon som vet vad en fullutrustad vw caddy väger? Och vad den får dra?
Jag kör en lång caddy 4-motion. Den får dra 1150 på B-kort.
Emil Sundqvist skrev: Det lutar alltså åt att man "behöver" ha mer än vanliga B-kortet?
Men hur ofta drar man igentligen så att man kommer över 3500kg?
Om man behöver dra så tungt finns det oftast någon annan på firman som får dra det, annars tar man traktorn:whistle:
Kan tillläggas att jag inte har körkort än, men håller på att förbereda mig på vad man kan behöva ha.
Någon som vet vad en fullutrustad vw caddy väger? Och vad den får dra?
Jag kör en lång caddy 4-motion. Den får dra 1150 på B-kort.
O tar du ditt B96 kort så får du dra 1500kg, alltså max vikten för den bilen.
Man kommer som sagt rätt långt med ett B utökat.
Jag tog mitt BE i somras, för att ha kvar dom gamla reglerna för min behörighet.
Jag behöver i princip inte fundera alls när jag hänger på ett släp, rätt gött.
Jag kör en del biltransporter och båtar så vikten plockar ju på rätt fort.
Vad kan en kabelkärra väga? Antar att man inte "får" dra en sådan efter en fullutrustad caddy med bkort eller äns utökat b? Räknar på en caddy för att jag har sett flera sådana som firmabilar.
Lärling på Stigges Elinstallation i Köping.
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Geocachar också på fritiden.
Har fått erbjudande om att ta heta arbeten genom skolan i vår så det kommer jag iallafall ta
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Emil Sundqvist skrev: Vad kan en kabelkärra väga? Antar att man inte "får" dra en sådan efter en fullutrustad caddy med bkort eller äns utökat b? Räknar på en caddy för att jag har sett flera sådana som firmabilar.
Kollade Sahlins hemsida då de nog är de vanligaste, 1300 enkelaxlad, 2000 boggi och 2500 för en ny enkelaxlad modelljag inte sett innan
Det skulle ju helt klart vara ett alternativ om man hade tillgång och kunna kolla, men nu har jag varken tillgång till ett släp eller en bil och kunna kolla vad de har för vikter.
Tobias Karlsson skrev: Varför inte kolla på kärran för? De brukar vara stämplade med massa information om just vikt, specielt om de är reggade...
De vikterna som står tryckt/stämplat på kärran är vilka maxvikter som tex. handske, axlar osv. klarar, inte vad den är reggad på. Skall man få reda på vilka vikter som gäller för körkortsbehörigheter, bruttovikter, totalvikter och kultryck så är det ett regnr som gäller och kolla med transportstyrelsen.
Detta är en djungel. Inte alltid så lätt att förstå och tolka reglerna.
Jag har ett cert i "arbete i renrum" denna udda utbildning så hade jag ett tag väldigt stor nytta då jag drev företag. (tydligen inte så överdrivet många som har detta) och detta plus att Uppsala är belamrad med forskningsföretag i synnerhet inom medicin så hade jag en hel del pyssel.
Claes Börjesson skrev: Utbildningar som är mycket bra att ha i Sverige
kravet ställs även här mestadels av den enskilda kunden..
Brandtätning (t.e.x. Fireseal)
Skylift /fallsäkring
Heta arbeten
Som elektriker upllever jag det svårt att jobba i Sverige utan skylift/fallsäkring och brandtätning.
Vart kan man hitta dessa utbildningar nånstans? (Bor i Linköping)
Brandtätning (t.e.x. Fireseal)
Skylift /fallsäkring
Heta arbeten
Har sökt lärling för installationselektriker sedan augusti månad och inte fått nått än men tänkte att man kunde ta några lämpliga extra utbildningar medans man söker.
Tobias Karlsson skrev: Wolf: Hetar Arbete. Den kursen håller troligen någon på brandstationen, vi har haft sådana gubbar några gånger.
Tack, brandkåren har den utbildningen.
Kostar drygt 2000 riksdaler för skylift cert och cirka 2500 riksdaler för heta arbeten cert.
Är det värt att lägga ut det som privatperson i hopp om att man får större chans att kunna bli installationselektriker lärling på nått företag?
Tycker inte du skall lägga egna pengar på denna sortens utbildningar.
Seriösa företag låter sina anställda få repetera och förnya dessa kurser regelbundet, så det är bara att vänta in.
Sen tror jag inte att det är speciellt meriterande att ha heta arbeten eller mobila arbetsplattformar-cert. Det är ju struntsummor för arbetsgivaren.
Ja, jag tror att det mest är bortkastade pengar att betala själv för att gå de kurser som firmorna brukar skicka sina anställda på. Jag tvivlar på att det skulle vara något avgörande för om du får jobb eller ej.
Nej, jag tycker att du ska försöka snacka till dig 3-4 veckors praktik hos någon firma istället så att de får lära känna dig och du får en chans att visa framfötterna. Det tror jag gör större nytta än att kunna visa upp att du har heta arbeten.