Bra-att-ha certifikat som elektriker?

02 mar 2013 20:12 #1 av Emil Sundqvist
Sitter och funderar på vad det kan vara bra att ha för certifikat som elektriker, tänker då på Heta arbeten och dylikt. Även sådana som kan vara bra att ha privat.

Lärling på Stigges Elinstallation i Köping.
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Geocachar också på fritiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2013 20:29 #2 av Ola
Mobila arbetsplatformer, sk skyliftkort är bra!
Fallskyddsutbildning.
Mastintyg kanske,
Heta arbeten.
Traverskort.
Truckkort gaffeltruckar,nån gång..
leverantörscertifikat typ TYCO golvvärme etc..
Hjärt o lungräddning är väl bra!

02 mar 2013 20:34 #3 av Ola
Grundläggande för frågan är att ALL utbildning måste anses som dålig vid ev olycksutredning, om du har heta arbeten så är du ansvarig för din brandhärd osv.. :(

Men kanske du med rätt utbildning undviker olyckan istället!

02 mar 2013 20:54 #4 av Emil Sundqvist
Då gäller det alltså att tänka på vad man tar för certifikat, och vad man "bara" läser på?

Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.

02 mar 2013 20:56 #5 av Emil Sundqvist
HLR tycker jag är självklar att ha.

02 mar 2013 21:18 #6 av Christer Djerf

Ola skrev: Grundläggande för frågan är att ALL utbildning måste anses som dålig vid ev olycksutredning, om du har heta arbeten så är du ansvarig för din brandhärd osv.. :(

Men kanske du med rätt utbildning undviker olyckan istället!

Hur tänker du nu??

Självklart är ju all utbildning bra!
Eller tänker du att efter genomförd utbildning så blir du helt plötsligt ansvarig?
(och det vill jag ju inte, men mer betalt vill jag ju ha!!)
Hmm, vad tänker din arbetsgivare om denne skickar dig på utbildning (= investerar i dig som person).
Ska du bli bättre och ta mer ansvar eller är det för att du ska få några dagar ledigt och ha det skönt??
År du inte beredd att ta ansvar ska du absolut INTE jobba i elbranschen!
Vet faktiskt inte vilket arbete som innebär att man inte behöver ta ansvar!! Detta anser jag vara den mest korkade inställning någonsin, jag blir väldigt ledsen när man inser att det faktiskt finns sådana människor i sammhället!
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson, Johan Svensson, Mikael Eriksson

02 mar 2013 21:19 #7 av Markus Ågren
Hjärt och lung räddning är enligt Installationsavtalet ett krav att man ska gå det med en inriktning på EL-olyckor också. För det var i alla fall förut ett avtal mellan SEF och EIO att man skulle gå det. Det finns väl kvar?

Kommer inte ihåg om det var skrivet något om hur ofta mellan gångerna.

Sedan skulle jag tänka mig:
Heta arbeten
Skylift-kort
Golvvärme cert. från Tyco kan ju vara bra att kunna erbjuda kunder (eftersom det är gratis kurs också eller va det förut i alla fall)

Sedan kan ju alla möjlig cert. som man kan få från tillverkare vara "bra att ha". Till att erbjuda kunder.

Men det finns massor av cert. som kan vara bra att ha, vet ju aldrig om du måste bygga en ställning så måste du ha ett sådant cert. eller om du ska gå på tak med fall-risk o.s.v.

Markus Ågren

02 mar 2013 21:30 #8 av Johan Sponton
kontroll före drifttagning? skall normalt sett vara delegerat till er ifrån behörig installatör, om han/hon inte är sugen på att åka runt själv och kolla installationerna.

Linjemästare

02 mar 2013 22:06 #9 av Ola
Jag borde kanske satt en smiley bakom mitt sista påstående i föregående svar!
Efter en utbildning förväntas du kunna något och minskar därför risken för att göra fel! Detta är bra!
Är man däremot en slarver som gillar att gena så är det ett bättre försvar att kunna säga Jag visste inte detta än att säga Jag visste men sket i det!

Utbildningar är bra!
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

03 mar 2013 08:54 #10 av J-Rock
Kanske inte har bara med jobbet att göra, men jag kan tycka ett körkort BE kan vara på sin plats.
Ibland behöver man ju dra släpvagn, och då kan det vara bra att.

Någon där emot?
Följande användare sa tack: David olsson

03 mar 2013 09:32 #11 av Johannes Hammarstedt

J-Rock skrev: Kanske inte har bara med jobbet att göra, men jag kan tycka ett körkort BE kan vara på sin plats.
Ibland behöver man ju dra släpvagn, och då kan det vara bra att.

Någon där emot?

Kör man verkligen så tunga bil och släp-kombinationer som elektriker att det är intressant?

Behörighet AB

03 mar 2013 09:43 #12 av Jimmy

Kör man verkligen så tunga bil och släp-kombinationer som elektriker att det är intressant?

Dagligen, om man inte har en liten personbil att dra kabelvagnen med så är BE bra att ha! :)

03 mar 2013 10:05 #13 av Johannes Hammarstedt

Jimmy Olandersson skrev:

Dagligen, om man inte har en liten personbil att dra kabelvagnen med så är BE bra att ha! :)

Där ser man. Det måste ändrats väldeliga sen jag var elektriker.
Inte ens när jag var på nät hade vi dagligen användning för BE.

Behörighet AB

03 mar 2013 10:26 #14 av Ola
Dra en skylift kan behöva BE
Då är väl lastbil också ett bra körkort, med saxlift vid industri-gruva tex.

03 mar 2013 10:56 #15 av J-Rock
Då många har lite större bilar.... framför allt sånna som drar kabelvagn, så brukar man inte få dra så mycket med B kort, då kan det vara bra med BE.

Om man kör mycket i jobbet, så borde man nästan kunna be arbetsgivare om ett tillskott för att ta ett BE kort.

Jag tog det för jag insåg att det är väldigt mycket man inte får köra med B kort, sedan har jag en svaghet för stora bilar och då får man ju inte dra nått alls om man inte har BE.

BE är ju betydligt lättare och billigare att ta än lastbilskort... Lättare kanske inte är sant, men billigare.

03 mar 2013 11:08 #16 av Johan Sponton
Jag skall snart ha uppkörning för det nya B96-kortet. Det är enbart en uppkörning och ingen teori.
Skillnaden är att du får dra ca 400kg mindre med B96 än det gamla BE.

Linjemästare

03 mar 2013 11:17 #17 av J-Rock

Johan Sponton skrev: Jag skall snart ha uppkörning för det nya B96-kortet. Det är enbart en uppkörning och ingen teori.
Skillnaden är att du får dra ca 400kg mindre med B96 än det gamla BE.

Hej

Nej, det stämmer inte.
Du kommer få ha en totaltvikt på 4250kg med B utökad.
På det gamla BE finns ingen begränsad totalvikt, jag kan få köra ekipage upp till ca 12ton, under förutsättning att dragbilen klarar det.
Med det nya BE finns en totlavikt på släpet på 3500kg.

Men man kommer väldigt långt med en B utökad!

Tala gärna om hur uppkörningen gick till och lite tips o trick.
Tänkte sätta tjejen på en sådan.

03 mar 2013 13:30 #18 av Claes Börjesson
Jobbar mest i Norge på oljeanläggningar där kunden (Statoil) sätter krav på vissa utbildningar, som skall genomgås med vissa mellanrum.
Många svenska industrier ställer samma krav (kärnkraft, läkemedel, större kraftverk m.m.)
D.v.s. kraven ställs ofta av kunden.

De utbildningar som krävs i Norge:
Varje år:
Elsäkerhetsutbildning (1 dag, nya bestämmelser, uppreppning av säkerhetsdelar)
1:a hjälpen med elinriktning

Vart annat år:
EX (explosion klassning av elmaterial)
Läkarundersökning (hälsoattest)

Någon gång:
Fallsele
Skylift

Utbildningar som är mycket bra att ha i Sverige
kravet ställs även här mestadels av den enskilda kunden..
Brandtätning (t.e.x. Fireseal)
Skylift /fallsäkring
Heta arbeten

Som elektriker upllever jag det svårt att jobba i Sverige utan skylift/fallsäkring och brandtätning.

Vad jag ser i ett nordiskt perspektiv är att kurser i Sverige är dyra, Speciellt jämfört med Danmark, där elektrikerna erbjuds mycket prisvärda vidareutbildningar. I Norge finns det mängder av gratis datorbaserade utbildningar, oftast via olika företags portaler.

03 mar 2013 19:07 #19 av Emil Sundqvist
Det lutar alltså åt att man "behöver" ha mer än vanliga B-kortet?
Men hur ofta drar man igentligen så att man kommer över 3500kg?
Om man behöver dra så tungt finns det oftast någon annan på firman som får dra det, annars tar man traktorn:whistle:
Kan tillläggas att jag inte har körkort än, men håller på att förbereda mig på vad man kan behöva ha.
Någon som vet vad en fullutrustad vw caddy väger? Och vad den får dra?

04 mar 2013 10:24 #20 av J-Rock

Emil Sundqvist skrev: Det lutar alltså åt att man "behöver" ha mer än vanliga B-kortet?
Men hur ofta drar man igentligen så att man kommer över 3500kg?
Om man behöver dra så tungt finns det oftast någon annan på firman som får dra det, annars tar man traktorn:whistle:
Kan tillläggas att jag inte har körkort än, men håller på att förbereda mig på vad man kan behöva ha.
Någon som vet vad en fullutrustad vw caddy väger? Och vad den får dra?

Om du har ett regnr så kan du slå in det på transportstyrelsens hemsida, så ser man oftast hur mycket man får dra med B kort.
Bilarn ju inte lättre för varje dag som går o då minskar ju vikten upp till 3500.
Har man B kort så räknar man alltid släpet som full lastat. Alltså alltid på totalvikten, även om släpet är tomt.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg