Elsäkerhet vid arbete är namnet på Elsäkerhetsverkets föreskrift ELSÄK-FS 2006:1. Den finns med i flera olika kurser, vilken man ska välja beror på företagets elsäkerhetspolicy.
Ja hur var nu det där. Om man har gått "Skötsel av elanläggning" så ska man inte gå "ISA"?
Vår chef har valt att skicka oss servicemontörer på "Skötsel av elanläggning". Men jag tror inte att detta var något genomtänkt val ut efter någon elsäkerhetspolicy, utan det var troligen för att denna kurs fanns att gå lokalt.
Kikade lite på euu.se nu. "ISA" verkar ju vara betydligt ovanligare. I alla fall om man ser till antalet kurstillfällen.
Vad är det egentligen för skillnad på "Skötsel av elanläggningar" och "ISA"?
Örjan: Jag tog mig friheten att redigera ditt inlägg och la till länkar till era informationssidor om de olika kurserna. Så att man lätt kan bara klicka sig vidare härifrån för att läsa om de olika kurserna.
Skötsel av elanläggning följer svensk standard SS 50 110-1 och täcker alla sorters elarbeten. Men då standarden är en europastandard ska den täcka alla europeiska länders krav och kan då var lite onödigt omständig.
ISA är framtaget av EIO för svenska elektriker och täcker "bara" lågspänning, alltså upp till 1 000 V.
Båda uppfyller föreskrifternas krav
Tack för hjälpen Ronnie
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
På dig, Örjan, så låter det som att det egentligen vore mer passande för oss "normala svenska serviceelektriker" att gå ISA istället för "Skötsel av elanläggning"?
Varför är det då nästan omöjligt att hitta kurstillfällen för ISA, medan det kryllar av kurstillfällen för "Skötsel av elanläggning"?
ISA är upplagd så att alla på företaget, filialen eller avdelningen inklusive arbetsledningen ska genomgå kursen. Detta för att alla ska ha samma arbetssätt, gemensam syn på vilken personlig skyddsutrustning som krävs och förstå varandra. Därför är det oftast lämpligt att genomföra kursen hemma på företaget vilket vi gärna hjälper till med.
Skötsel av elanläggning bygger till 100% på standarden med samma namn och har funnits längre än ISA så därför har de flesta företagen tillämpat den och fortsatt på den vägen.
Det fordras alltså ett företagsbeslut att gå över till ISA jag vet att flera företag funderar på det, men än så länge är Skötsel betydligt vanligare. Därav att det finns flera kurser.
Men saknar ni någon kurs i ert distrikt vad det nu än kan vara så ring oss.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se