Att plugga till ABL

09 mar 2016 04:55 #1 av Peter
Har haft tankar till och från under de senaste åren att börja plugga till ABL med en tanke att sedan sakta men säkert starta en egen firma.
Börja sakta närma mig 50 och funderar om det är värt att "i min ålder" börja plugga. Även om man sedan inte väljer att starta egen firma hur eftertraktat är ABL för en arbetsgivare egentligen om man ska vara ärlig?

Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som ganska nyligen har pluggat och som sedan har startat eget. Är medveten om att det nog finns en hel del att hämta här i forumet men tror ändå att komma i kontakt med någon vore det bästa.

Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2016 16:23 #2 av Kristian Göransson
Har precis läst in min behörighet, det var inte alls så avancerat som jag trodde. Tvärtom skulle jag rekommendera alla att läsa en sådan kurs för att utöka kunnandet sen skolan.
Jag läste på distans med EUU, smidigt med kanske lite väl enkla tentor om jag ska vara ärlig. Oavsett så lärde jag mig enormt mycket som an arbetsgivare borde vara intresserad av hos en anställd.
Följande användare sa tack: Örjan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2016 17:44 #3 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Att plugga till ABL
Jag har med läst nyligen och tagit ut behörighet ABL . Har startat egen firma som jag kör parallellt med mitt nuvarande arbete. Jag studerade på ABL över distans och det var toppen. Jag rekomenderar dig att studera med. Jag har lärt mig att tänka andra sätt, få tips och tricks från andra. Bli säker på dimensioneringar och hur vi hittar i alla dessa regler och lagar samt föreskrifter som finns. Värt varenda krona..

Doing fun stuff
Följande användare sa tack: Christopher

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2016 17:52 - 22 mar 2016 17:54 #4 av müssli
Svar från müssli i ämnet Att plugga till ABL

Kristian Göransson skrev: Har precis läst in min behörighet, det var inte alls så avancerat som jag trodde. Tvärtom skulle jag rekommendera alla att läsa en sådan kurs för att utöka kunnandet sen skolan.
Jag läste på distans med EUU, smidigt med kanske lite väl enkla tentor om jag ska vara ärlig. Oavsett så lärde jag mig enormt mycket som an arbetsgivare borde vara intresserad av hos en anställd.

Oj, där har vi olika erfarenhet...

Jag läste in Allmän Behörighet som 44-åring och tog ut den för två år sedan. Jag startade eget för 10 år sen (efter att ha varit anställd elektriker i 20 år) och tog ut BB1 direkt, det klarade man sig ganska långt på som serviceelektriker. Dock vill man ju ha ABL så man kan sätta in jordfelsbrytare och koppla i centraler.

Det tog över ett år att läsa på distans (EUU) för mig eftersom jag körde eget samtidigt. Första infomötet inleddes med orden "Vi kommer använda den välkända Pythagoras sats" och jag hade ingen aning om vad det var. Så förkunskaperna kanske skiljer mellan Kristian och mig.

Dessutom har de ändrat utbildningen från att omfatta både låg- och högspänning (vansinnigt!) till enbart låg- eller högspänning beroende på vad du vill ta ut för behörighet så det borde vara mindre omfattande idag.

Jag hade det riktigt tufft kan jag säga, framförallt matten. Å andra sidan, klarade jag det så borde nog de flesta klara det. ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2016 12:22 #5 av Ronnie Lidström
Distanskurser i all ära, men finns det en lokal utbildning där du bor så är det nog att föredra!

Jag lärde mig nästan mer i alla diskussioner som blev på fikarasterna än på själva lektionerna. + så får man ju träffa många andra likasinnade med samma intressen osv..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2016 19:09 - 23 mar 2016 19:10 #6 av müssli
Svar från müssli i ämnet Att plugga till ABL

Ronnie Lidström skrev: Distanskurser i all ära, men finns det en lokal utbildning där du bor så är det nog att föredra!

Jag lärde mig nästan mer i alla diskussioner som blev på fikarasterna än på själva lektionerna. + så får man ju träffa många andra likasinnade med samma intressen osv..

Distanskursen från EUU fungerade faktiskt riktigt bra. Det fanns ett schema man kunde följa om man ville med en tenta i månaden i de större städerna. Då gjorde man tentan på förmiddagen, käkade lunch ihop och lyssnade på ett föredrag som handlade om nästa kapitel så man kom igång med det.
Själv kunde jag inte hålla tiden med en tenta i månaden så jag gick till vuxenutbildningen på kommunen. Där beställde man tentan några veckor i förväg och fick låna ett konferensrum och köra tentan där.
Ibland var det någon annan som satt med (som gick en annan distanskurs) men för det mesta satt jag helt ensam.

Det var dessutom bra mycket billigare att läsa på distans jämfört med kurs på orten. Jag sparade in drygt 10000 kr.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2016 11:19 #7 av Jonas Persson
Svar från Jonas Persson i ämnet Att plugga till ABL
Jag funderar på att läsa ABL på distans. Hur pass svår är matten? Är det Pytagoras sats man bör repetera eller hur är det?

Någon som har exempel på vad man kan förbereda innan kursen när det gäller matten? Det jag är ute efter är vilken nivå jag ska lägga mig på. Matte och trigonometri kan ju bli väldigt avancerat om man ska kunna allt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2016 14:08 #8 av Kristian Göransson
Jag tyckte inte att matten var jättesvår, det som underlättade mycket var när jag lyckades googla fram den "trigonometriska ettan".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2016 20:36 - 12 nov 2016 20:36 #9 av Tony
Svar från Tony i ämnet Att plugga till ABL
Tjenare ny på forumet hittade hit via Google. Har precis börjat plugga ABL via distansia och det verkar vara utarbetat och bra upplägg tänkte höra ifall någon annan har pluggat via nya portalen där ?
Hur la ni upp allt plugg ?
Gjorde ni alla övningsuppgifter i slavisk ordning ?
.. det är ett jävla letande i böcker och på nätet efter svar i alla frågor. Har grottat in mig i första kapitlet om lagar och föreskrifter blir inte klok på det byråkratiska språket i föreskrifterna det är så invecklade meningar så man knappt förstår vad dom pratar om överhuvudtaget!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2016 10:27 #10 av Pelle Krantz
Svar från Pelle Krantz i ämnet Att plugga till ABL
Kul att många är intresserade av att läsa Behörighet.
Hos EUU kan du läsa utbildningen antingen som lärarledd i Stockholm eller Göteborg eller på distans med 5 föreläsningar som du kan följa på plats i Nyköping eller via webben.
Utbildningen inleds med en preparandkurs i matte, ellära och mekanik där du får möjlighet att skaka liv i de vilande hjärncellerna genom att repetera det som du en gång lärde dig i skolan.

Besök gärna EUUs hemsida så ser du vad vi kan erbjuda.
www.euu.se

Behovet av Behöriga Installatörer eller Auktoriserade Installatörer, som det kommer att heta efter 1 juli 2017, är mycket stort i Elteknikbranschen. Därför ar det väldigt bra att många väljer att läsa in behörigheten. I och med den nya elsäkerhetslagen som träder i kraft 1 juli 2017 blir det krav på att varje elinstallationsföretag ska ha minst en Auktoriserad Installatör och jobba enligt ett egenkontrollprogram. Vad detta innebär lär du dig om du läser din behörighet hos EUU.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2016 10:50 #11 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Att plugga till ABL
Hej

Ja jag hade tänkt att börja läsa till mig allmän behörigheten på distans från EUU. Får se om jag hinner börja innan årsskiftet annars blir det efter årsskiftet.

Det ska bli intressant och spännande, får se vad man kommer ihåg från skolan och om det finns något som är helt nytt :)

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2017 16:25 #12 av Fredrik Wall
Svar från Fredrik Wall i ämnet Att plugga till ABL
Hej!

Jag ska börja plugga i Augusti på distans, nu heter det ju Auktoriserad installatör. Jag skall läsa hos EUU yrkeshögskola.

Studietiden är 1 år halvfart och jag har tänkt att kombinera detta med så mycket arbete som möjligt och 2 barn :cheer:

Är det någon mer som ska läsa den kursen här på forumet?

Tips på saker angående studieteknik och saker man behöver fräscha upp mottages gärna :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2017 20:04 #13 av Ludde Svensson
Svar från Ludde Svensson i ämnet Att plugga till ABL
Var tidigare krav på att varje installationsföretag skulle ha en anställd elinstallatör (normalt).

Det nya är ju att man inte alltid behöver ha en egen anställd elinstallatör-

En och samma elinstallatör kan ibland vara extern "elinstallatör för regelefterlevnad".för tre olika företag.

Behovet av elinstallatörer kanske rent av minskar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2017 23:25 #14 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Att plugga till ABL

Ludde Svensson skrev: Behovet av elinstallatörer kanske rent av minskar?

Ja det är en risk som jag ser det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jul 2017 20:50 #15 av Kristian Göransson
ESV har ju gått ut med att dom kommer följa upp hur många företag som en certifierad person är registrerad för. Skulle dom bedöma att man inte kan styrka ett tillräckligt tidsuttag åt respektive företag för att agera enligt lagen så kommer dom att agera, oklart hur.

Oavsett vilket så är tycker jag att alla borde läsa upp kompetensen för certifiering, det är nyttigt att några år efter gymnasiet få återkoppla till teori och lära om med en praktisk erfarenhet i ryggen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2017 10:37 #16 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Att plugga till ABL

Kristian Göransson skrev: ESV har ju gått ut med att dom kommer följa upp hur många företag som en certifierad person är registrerad för. Skulle dom bedöma att man inte kan styrka ett tillräckligt tidsuttag åt respektive företag för att agera enligt lagen så kommer dom att agera, oklart hur.

Ja detta är ju mycket oklart.

Vad då tillräckligt tidsuttag?
Vad är arbetsuppgiften för "elinstallatör för regelefterlevnad"? Att en gång per år kolla att företaget fortfarande har en egenkontrollplan och fråga om den följs?

Om man vänder på det, tänk ett företag med över 500 elektriker som installerar på ens behörighet, som nu idag istället har samma person som "elinstallatör för regelefterlevnad".
Vad är det nödvändiga tidsuttaget då?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2017 21:34 #17 av Kristian Göransson

Electrum skrev:

Kristian Göransson skrev: ESV har ju gått ut med att dom kommer följa upp hur många företag som en certifierad person är registrerad för. Skulle dom bedöma att man inte kan styrka ett tillräckligt tidsuttag åt respektive företag för att agera enligt lagen så kommer dom att agera, oklart hur.

Ja detta är ju mycket oklart.

Vad då tillräckligt tidsuttag?
Vad är arbetsuppgiften för "elinstallatör för regelefterlevnad"? Att en gång per år kolla att företaget fortfarande har en egenkontrollplan och fråga om den följs?

Om man vänder på det, tänk ett företag med över 500 elektriker som installerar på ens behörighet, som nu idag istället har samma person som "elinstallatör för regelefterlevnad".
Vad är det nödvändiga tidsuttaget då?


Som alla andra frågor som berör lagar så får man snällt vänta tills någon vandrat igenom hela rättssystemet så att man får en prejudicerande dom, och det kan tänkas behövas några olika innan allt är utrett klart i den frågan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2017 05:56 #18 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Att plugga till ABL

Fredrik Wall skrev: Hej!

Jag ska börja plugga i Augusti på distans, nu heter det ju Auktoriserad installatör. Jag skall läsa hos EUU yrkeshögskola.

Studietiden är 1 år halvfart och jag har tänkt att kombinera detta med så mycket arbete som möjligt och 2 barn :cheer:

Är det någon mer som ska läsa den kursen här på forumet?

Tips på saker angående studieteknik och saker man behöver fräscha upp mottages gärna :tummeupp:


Jag läste klart och fick ut min behörighet i maj. Får hålla med Kristian och Tobias att det inte alls var särskilt komplicerat. Allt handlar i princip om att kunna söka och ta till sig information. Vid tentor har du tillgång till allt ditt studiematrial och anteckningar så inget behöver memoreras. Dock kanske inte tiden räcker till om du måste leta igenom allt vid varje fråga utan en aning om var du finner svaret.

1 år är ganska lagom skulle jag säga. Pluggande hinner man med men sedan ska tentor och praktiska dagarna bokas in också. De 2 barnen är nog största hindret för att hinna det i tid :tokig:

Det jag tror många, inklusive mig själv, behöver repetera innan är ju matten. Detta är ju det ända du måste kunna i huvudet och inte information du kan läsa bara. EUU har en prep kurs för matten, den e bra. I verkligheten kommer du antagligen knappt få någon fråga som kräver att du räknar (jag fick typ 2). Ledningsdimensioneringen/beräkningar är väl det som kan ta lite tid innan det helt "klickar" och man kan räckna på det enkelt utan att behöva fundera och läsa någon mall varje gång.

Tips är att boka in dom praktiska dagarna för kursen du ska läsa innan eller tidigt i läsningen. Gör att man får lite mer känsla för hur det passar in i verkligheten och en motivation för att sätta sig med näsan i böckerna. Var inte rädd att boka in tentorna heller, det ger om inte annat dig en deadline då du måste ha läst klart en viss del.

Lycka till!
Följande användare sa tack: Örjan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 aug 2017 11:47 #19 av Örjan Borgström

Bo Siltberg skrev:

Ludde Svensson skrev: Behovet av elinstallatörer kanske rent av minskar?

Ja det är en risk som jag ser det.


Oavsett kravet på hur många auktoriserade elinstallatörer det behövs så kommer ändå kompetensen att krävas för att elinstallationerna ska kunna utföras på ett säkert och korrekt vis.
Så den kompetens som du erhåller i kursen för auktoriserad elinstallatör kommer alltid att vara efterfrågad i branschen.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg