- Tack mottaget: 82
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Stefan Ericson skrev: I skogen har det varit svårt för staten att få skatt på ved till värme. Skatten togs bort vid energi krisen 73. Jag tror att anledningen till körkort på motorsåg är skatt på ved.
Inom el har inte det funnits så mycket svarta pengar. Facket är nöjda, någon annan har ansvar.
I Norge är det personligt ansvar. Så Sverige har ett mycket svenskt och fackligt system.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Michell Andersson skrev: Känns som att du slirar från ämnet Stefan.
Ursprunglig fråga: Lönt med AB/ABL-utbildning?
Svar: Ja, kunskapen är värdefull oavsett. Och kunskapsnivån kommer nog vara ett krav för ett elinstallationsföretag framöver också. Och siktar man på arbetsledare eller dylikt så är det en merit med denna utbildning oavsett om den är ett krav eller ej.
J-Rock skrev: Man kanske kan vara mer eftertraktad på arbetsmarknaden ett par år framöver om man har en ABL, så ett någorlunda säkert sätt att veta att man kan få ett jobb kan det kanske vara.
Michell Andersson skrev: Hade du läst mitt inlägg lite noggrannare så hade du kanske observerat att jag inte använde lönen som ett argument en enda gång.
Michell Andersson skrev: Och siktar man på arbetsledare eller dylikt så är det en merit med denna utbildning oavsett om den är ett krav eller ej.
Michell Andersson skrev: Vill även tillägga att det finns flera sätt att få en behörighetsutbildning gratis, exemoelvis genom att läsa en yrkeshögskoleutbildning där denna bit ingår.
Michell Andersson skrev: Och att läsa utbredningen utan ett genuint personligt intresse skulle jag påstå är bortkastad tid även om det är gratis.
Michell Andersson skrev: Tänk vilket långt inlägg du fick ihop utan att det hade något med mitt citerade inlägg att göra!
Stefan Ericson skrev: Dom införde 0.2 prommile på sjön. Det har inte minskat olyckorna. Fått en följd, de stora båtarna ligger i hamn. Staten missar skatte intäckter på bränsle. Idiot regler stryper ekonomin och folk måste bryta mot regler för att jobba.
Stefan Ericson skrev: Båtfolket, ängar sig åt grillning, öl vin wiskey och till och med smuggel och hembränt.
Om man blir tvungen att förtöja om eller gå på ett sjörädnings uppdrag, så får man inte det.
Skärgårdsbor kan inte åka till pizzerian och dricka några bärs.
Bengt som transporterar föl med en båt, han skulle köra ifrån alla nyktra, i de trångaste lederna, med 1 prommille i kroppen.