- Tack mottaget: 501
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Bo Siltberg skrev: Min fd svärmor kan med nöd o näppe lista ut hur man ringer med en mobiltelefon, men ordet "behörig elektriker" det kan hon - behörig ska man vara, för så har det alltid varit. Vilket syfte i detta sammanhang skulle byte till ordet "auktoriserad", eller införandet av "egenkontrollerade företag" ha? Det är ju förbjudet att installera el utan behörighet, så ska verkligen innehavare behöva kontrollera detta över huvud taget? Nån som törs gissa på hur många privatpersoner som kommer göra denna kontroll på ESV hemsida av den elektriker som ringer på dörren? Är det ett problem som behöver lösas?
Michell Andersson skrev: Branschen var helt splittrad innan utredningen så att påstå att det var branschens eget förslag är lite som att påstå att mänskligheten uppfann glödlampan. Detta var ett av de förslag som kom ut ur en del av branschen. EIO ville en sak, bland annat definiera vad som är behörighetskrävande arbete. SEF ville något helt annat, till exempel undvika personliga legitimationer till varje pris. Utbildningsföretagen ville en tredje sak. Åsikterna var så totalt splittrade innan utredningen att det inte skulle gå att påstå att branschen hade en gemensam syn på vilken lösning som vore den bästa. Men med flera förslag i luften så är det väl inte konstigt om någon av förslagen råkar sammanfalla med det som presenterats i betänkandet, speciellt när det finns ett begränsat antal lösningar på problemet.
Michell Andersson skrev: ECY-certifikatets kriterier tycker jag inte i sig är någon måttstock för om en person klarar av att hantera en hel villainstallation på egen hand. Dessutom så har jag aldrig träffat någon som inte ljugit rent av vid ifyllnad av både A- och B-blanketten. ECY-certifikatet är ett bra verktyg för att avgöra om en person har de absolut grundläggande kunskaperna och färdigheterna för att ens få lov att hålla i ett verktyg utan att någon annan håller dem i handen. Det lämpar sig verkligen inte som en måttstock för om någon klarar ett självständigt arbete i obegränsad omfattning.
Michell Andersson skrev: När vi sedan tittar på BB1 så måste det finnas en väg att få BB1. Vi kan inte kräva att alla yrkesmän ska ha BB1 dag ett då BB1 förutsätter praktik. Så vem ska handleda/överinse den som försöker förvärva BB1-praktiken? En annan med BB1?
Michell Andersson skrev: Och en annan fråga man då ska lösa är var gränsen faktiskt går. En bonde, får du utföra arbete i hans bostad, men så fort ni kommer ut i stallet så är det stopp? Kommer elektrikern verkligen ringa och be en kollega med högre behörighet komma ut då? Vore det även lämpligt att bedriva en verksamhet helt och hållet som installerar el (utan att dra nya gruppledningar givetvis) utan att ha någon som faktiskt lärt sig eldimensionering? För mig veterligen, och jag vet, så ingår inte dimensioneringen som en del av den utbildning som är ett krav för att söka BB1-behörighet. Det är just detta som är det egentliga skälet till varför en BB1-installatör inte får lov att dra ut nya gruppledningar. Dock så skulle jag påstå att man visst är i ett behov av kunskaper inom dimensionering för att hantera en villa även om man inte ska lägga nya gruppledningar. Men detta är bara en av de saker som inte omfattas av utbildning för BB1 som dock omfattas av utbildning för ABL/AB.
Michell Andersson skrev: Och även en BB1-behörighet kan vara svårt att ordna för vissa yrkesmän. En del av de jag själv arbetat med har nämligen inte gått de specifika kurser som krävs för att ESV ska utfärda en BB1-behörighet. Bland annat Elkompetens A & B, Trefas växelström, Ellära A & B. När de gick i skolan så fanns nämligen inte dessa specifika kurserna. Och då skulle man kunna påstå att om de bara klarar kunskapskraven för motsvarande kurser så kan man ju gå och göra ett prov istället bara... Nä, många av dessa yrkesmän har inte kunskapen heller. De vet dock det de behöver veta för att klara av en villa installation, eller vad annars de nu varit verksamma inom de gångna åren, men inte nödvändigtvis mer än så. Läste någonstans för inte så länge sedan, i förra veckan, att majoriteten av yrkesmän anställda på en installationsfirma har bristande kunskaper gällande tillämpning av Ohms lag.
Michell Andersson skrev: Utredningen skulle ta hänsyn till flera faktorer. En av dessa faktorer var skydd av konsumenterna och att förenkla för dessa. En annan var hur branschen ska kunna gå det nya regelverket tillmötes skulle det implementeras. Bara mellan dessa två faktorer får man gå balansgång.
Den enda behöriga installatören som inte har begränsning är en AB-installatör. Även ABL-installatörer är ju begränsade.
Det är skillnad på en branschlegitimation och en statlig legitimation inför vilken du själv har ett ansvar i alla lägen. ECY-certifikatet skulle aldrig i sig kunna utgöra en laglig grund för att utdöma ansvar. En personlig legitimation eller behörighet ställer det dock i ett annat läge. SEFs motiv är att skydda sina medlemmar och då vill man givetvis inte att de tillskrivs mer ansvar än nödvändigt.Paul Wargenstahm skrev: Varför vill SEF undvika personliga legitimationer? De är ju själva med och utfärdar såna, de däringa ECY certifikaten... Är det konkurrens de är rädda för?
Att så är fallet, att en BB1-installatör kan godkänna praktik för en annan BB1-sökande, är jag fullt medveten om. Jag tänkte mer på hur man ska underhålla arbetet under tid. Men det jag försökte poängtera är att den som arbetar under en annan BB1-installatör är en person som utför elinstallationsarbete utan egen behörighet vilket blir problematiskt om man säger att alla ska ha BB1. Det finns inget utrymme för en praktikperiod. Finns det utrymme för en praktikperiod så skulle man kanske kunna säga att hela firman går under en persons BB1-behörighet för att själv förvärva praktik för att sedan söka BB1-behörighet. Hur länge kan man då gå på praktik? Och om man kan få hur lång tid som helst på sig att förvärva denna praktik och helt enkelt inte vill söka egen behörighet, då kanske vi slutar i samma situation som idag fast på en BB1-nivå istället för en AB/ABL-nivå. Skulle man istället annars vara tvingad att ansöka om egen behörighet efter 2 års praktik? Tänk så har man inte godkänt i alla ämnena? Då är man helt plötsligt arbetslös utan ny chans att få bli elektriker igen.Paul Wargenstahm skrev: Så fungerar det idag. En som har en BB1 idag får skriva på för en som söker en BB1.
Vad gäller praktikdelen så är det väl ganska troligt att många av dem som arbetar som yrkesmän idag redan har arbetat i de två år som krävs.
Jag skulle påstå att den inte är tillräcklig. Åtminstone borde det finnas någon på firman som man kan vända sig till som kan hjälpa till vid de knivigare fallen. Den personen borde nog ha en fördjupad kunskap i dimensionering samt beräkningar av spänning på utsatta delar. Personen borde även kunna hjälpa en om man ska anordna eget jordtag till kunden eller installera exempelvis reservkraft samt skyddsbestycka anläggningen så att den klarar sig även vid reservkraftsdrift. För säkerhets skull så är det bra om någon kontrollerar att denna person fakriskt håller en viss lägstanivå kunskapsmässigt, exempelvis elsäkerhetsverket. Denna person kanske man kan kalla något i stil med en auktoriserad installatör...Paul Wargenstahm skrev: Den mest grundläggande ledningsdimensioneringen ingår faktiskt i de kurser som krävs för BB1. Sen är det ju vissa utbildare som ger lite extra på just detta med dimensionering för att eleverna skall få en känsla för hur det fungerar. Jag tillhör dem, men berätta inte det för min chef för då lär jag få en känga för att jag överlevererar.
Jo, om man ställer det på sin spets så skulle de flesta som ställs inför ett ultimatum att antingen utbilda sig för egna eller företagets pengar eller förlora sitt levebröd välja att ta utbildningen. Jag menar bara att det är orimligt att begära något sådant av branschen vilket utredaren också skulle ta hänsyn till. Alla de som arbetar som yrkesmän idag utgör också en del av samhället och deras intressen ska också tas hänsyn till. Det ska även vara genomförbart i praktiken.Paul Wargenstahm skrev: En BB1 kan man läsa in på 4 veckor. Om en yrkesman fick välja på att sätta sig i skolbänken i fyra veckor eller bli utan jobb, vilket tror du han skulle välja?
En arbetsgivare som får valet att antingen vidareutbildar han sin personal eller så får de inte längre göra installationer, vad väljer han? Naturligtvis beror det på om han vill behålla de personer som behöver vidareutbildas, eller om han kanske ändå vill bli av med dem...
Jag, naiv som jag är, tror att båda väljer vägen via utbildning.
Här passar mitt föregående inlägg ganska bra gällande antalet standarder. Sen har vi facit från andra exempel, som lärarlegitimationen. Detta haltar fortfarande. Hur många lärare idag på exempelvis elprogrammet saknar lärarbehörighet? Skulle man verkligen klara av att hantera situationen om man inte skulle kunna lämna dispens för detta? Och likaså riskerar det att bli med personliga legitimationer för elyrkesmän. Med en massa dispenser så har man precis skapat ett ännu värre scenario än det vi har idag eftersom det skulle innebära att personen som knackar på dörren blir kontrollerad med besked om att denne inte är auktoriserad, men denna har dispens varför det ska gå bra ändå.Paul Wargenstahm skrev: Visst skall det tas hänsyn tilll en massa faktorer. Men gör man en utredning som inte ger några vettiga svar utan bara säger att alla som påverkas av resultatet vill olika saker, ja då finns det inte så många vägar att gå.
I mitt tycke så så slänger man eländet i papperskorgen och tillsätter en ny utredning, fast med bättre direktiv. Eller så säger man helt enkelt "Vi är den myndighet som föreskriver hur det skall fungera. Nu gör vi så här...".
Michell Andersson skrev:
Det är skillnad på en branschlegitimation och en statlig legitimation inför vilken du själv har ett ansvar i alla lägen. ECY-certifikatet skulle aldrig i sig kunna utgöra en laglig grund för att utdöma ansvar. En personlig legitimation eller behörighet ställer det dock i ett annat läge. SEFs motiv är att skydda sina medlemmar och då vill man givetvis inte att de tillskrivs mer ansvar än nödvändigt.Paul Wargenstahm skrev: Varför vill SEF undvika personliga legitimationer? De är ju själva med och utfärdar såna, de däringa ECY certifikaten... Är det konkurrens de är rädda för?
Michell Andersson skrev:
Att så är fallet, att en BB1-installatör kan godkänna praktik för en annan BB1-sökande, är jag fullt medveten om. Jag tänkte mer på hur man ska underhålla arbetet under tid. Men det jag försökte poängtera är att den som arbetar under en annan BB1-installatör är en person som utför elinstallationsarbete utan egen behörighet vilket blir problematiskt om man säger att alla ska ha BB1. Det finns inget utrymme för en praktikperiod. Finns det utrymme för en praktikperiod så skulle man kanske kunna säga att hela firman går under en persons BB1-behörighet för att själv förvärva praktik för att sedan söka BB1-behörighet. Hur länge kan man då gå på praktik? Och om man kan få hur lång tid som helst på sig att förvärva denna praktik och helt enkelt inte vill söka egen behörighet, då kanske vi slutar i samma situation som idag fast på en BB1-nivå istället för en AB/ABL-nivå. Skulle man istället annars vara tvingad att ansöka om egen behörighet efter 2 års praktik? Tänk så har man inte godkänt i alla ämnena? Då är man helt plötsligt arbetslös utan ny chans att få bli elektriker igen.Paul Wargenstahm skrev: Så fungerar det idag. En som har en BB1 idag får skriva på för en som söker en BB1.
Vad gäller praktikdelen så är det väl ganska troligt att många av dem som arbetar som yrkesmän idag redan har arbetat i de två år som krävs.
Michell Andersson skrev:
Jag skulle påstå att den inte är tillräcklig. Åtminstone borde det finnas någon på firman som man kan vända sig till som kan hjälpa till vid de knivigare fallen. Den personen borde nog ha en fördjupad kunskap i dimensionering samt beräkningar av spänning på utsatta delar. Personen borde även kunna hjälpa en om man ska anordna eget jordtag till kunden eller installera exempelvis reservkraft samt skyddsbestycka anläggningen så att den klarar sig även vid reservkraftsdrift. Denna person kanske man kan kalla något i stil med en auktoriserad installatör...Paul Wargenstahm skrev: Den mest grundläggande ledningsdimensioneringen ingår faktiskt i de kurser som krävs för BB1. Sen är det ju vissa utbildare som ger lite extra på just detta med dimensionering för att eleverna skall få en känsla för hur det fungerar. Jag tillhör dem, men berätta inte det för min chef för då lär jag få en känga för att jag överlevererar.
Michell Andersson skrev:
Jo, om man ställer det på sin spets så skulle de flesta som ställs inför ett ultimatum att antingen utbilda sig för egna eller företagets pengar eller förlora sitt levebröd välja att ta utbildningen. Jag menar bara att det är orimligt att begära något sådant av branschen vilket utredaren också skulle ta hänsyn till. Alla de som arbetar som yrkesmän idag utgör också en del av samhället och deras intressen ska också tas hänsyn till. Det ska även vara genomförbart i praktiken.Paul Wargenstahm skrev: En BB1 kan man läsa in på 4 veckor. Om en yrkesman fick välja på att sätta sig i skolbänken i fyra veckor eller bli utan jobb, vilket tror du han skulle välja?
En arbetsgivare som får valet att antingen vidareutbildar han sin personal eller så får de inte längre göra installationer, vad väljer han? Naturligtvis beror det på om han vill behålla de personer som behöver vidareutbildas, eller om han kanske ändå vill bli av med dem...
Jag, naiv som jag är, tror att båda väljer vägen via utbildning.
Michell Andersson skrev:
Här passar mitt föregående inlägg ganska bra gällande antalet standarder. Sen har vi facit från andra exempel, som lärarlegitimationen. Detta haltar fortfarande. Hur många lärare idag på exempelvis elprogrammet saknar lärarbehörighet? Skulle man verkligen klara av att hantera situationen om man inte skulle kunna lämna dispens för detta? Och likaså riskerar det att bli med personliga legitimationer för elyrkesmän. Med en massa dispenser så hamnar precis skapat ett ännu värre scenario än det vi har idag eftersom det skulle innebära att personen som knackar på dörren blir kontrollerad med besked om att denne inte är auktoriserad, men denna har dispens varför det ska gå bra ändå.Paul Wargenstahm skrev: Visst skall det tas hänsyn tilll en massa faktorer. Men gör man en utredning som inte ger några vettiga svar utan bara säger att alla som påverkas av resultatet vill olika saker, ja då finns det inte så många vägar att gå.
I mitt tycke så så slänger man eländet i papperskorgen och tillsätter en ny utredning, fast med bättre direktiv. Eller så säger man helt enkelt "Vi är den myndighet som föreskriver hur det skall fungera. Nu gör vi så här...".
Michell Andersson skrev: Jag sa till mig själv att inte skriva för mycket denna gången, men det kliar i fingrarna och ämnet är intressant.
Jag känner nog bara att det finns tre saker i ditt inlägg som jag kan tillföra en åsikt om och det är dels den punkt där du särskiljer en BB1-installatör från den sedan många år yrkesverksamma. Skillnaden ligger i att yrkesmannen med år av erfarenhet är begränsad i omfattningen av sitt arbete genom att denna inte får lov av överinseende installatör att utföra arbeten som denne inte bedöms behärska. Du har ett överinseende. I det nya förslaget så skulle överinseendet ersättas av ett egenkontrollprogram. För personen med BB1-behörighet så finns det ingen som "vet bättre" än den enskilde installatören inom dennes behörighets omfattning. Man är suverän nästintill. Personen med BB1-behörighet är således mer begränsad i sitt arbete än yrkesmannen som arbetar under överinseende av en AB/ABL-installatör. Och att den som inte vill ta ut sin behörighet, att det vore skumt... Det håller jag inte med om. Om du kunde arbeta under någon annans ansvar så länge du följde dennes instruktioner så skulle det innebära en mindre risk för dig själv om något skulle gå fel. Det är väl då naturligt att inte ta den risken om det inte är nödvändigt. Det handlar också om att det ska vara ett system som inte missbrukas och lämnar man dörren med praktik öppen så kommer den missbrukas.
Michell Andersson skrev: Den andra biten jag kan tycka något om är biten om att myndigheterna borde ha lite mer stake. Det handlar inte om att de inte har stake i sig, men jag håller med dig om att de inte har så mycket av den varan, utan snarare om att det skulle få stora konsekvenser för branschen och utredaren syftade till att ta fram en lösning som inte skulle störa branschen i sitt arbete. Myndigheten, ESV, har egentligen inte med denna fråga att göra då de enbart har utrymme att reglera sina egna föreskrifter medans frågorna som utredningen behandlat rör lag och förordning. Man har dessutom säkert tittat på lösningen att utbilda samtliga yrkesmän till en viss lägstanivå, men kommit fram till att detta arbete skulle vara så omfattande att det inte är rimligt. Dessutom så skulle det vara en jättestor apparat som skulle dras igång för något som faktiskt fungerar så som det redan är idag. Det blir svårt att motivera någon till att gå en utbildning om de redan klarat av att utföra arbetet under två decennier utan någon formell kunskapsnivå.
Michell Andersson skrev: Den tredje frågan rörde hur man ska förvärva praktik för BB1. Jag tänkte inte på de redan yrkesverksamma när jag skrev det jag skrev, men även de skulle omfattas i mitt argument. Jag tänkte snarare på de som nyligen kommer från skolan och ska ut i arbetslivet. Det måste finnas en väg in att förvärva sin praktik, men den vägen öppnar samtidigt upp för yrkesmän utan behörighet i ett system som fordrar behörighet för alla yrkesverksamma. Det blir ett moment 22.
Bo Siltberg skrev: Det låter som om behörighetsreglerna är det mest problemfyllda som finns att förändra
Klart det går om man vill. Om utredaren har "tittat" på något mer framgår inte av utredningen.
Men som sagt, först är det bra att identifiera vilka problem man vill lösa.
Utredningen säger att elsäkerheten är god i Sverige och föranleder inte några förändringar. I nästa andetag ändrar man på väl etablerade begrepp som behörig...
Istället nämns som skäl till en förändring innehavarens skyldighet att kontrollera kompetensen, och den har man löst genom att - inte göra det enkelt, endast en aning mindre svårt !
Ett andra skäl är otidsenliga regler för anställningsförhållande, och det har man ju ändrat på. Här har man flyttat ansvaret för överinseendet från en person till ett företag. Jag tror det är dåligt. En person tror jag tar större ansvar än ett företag... Detta går säkert att diskutera. Anledningen till att det blev så lyser ju igenom.
Men som det står i utredningen så är elsäkerheten i Sverige god. Då skulle jag förutsätta att namnbytet beror på något annat än just elsäkerhet. Det kanske är en harmoniseringsfråga. Med tanke på Bo Diczfaluzys bakgrund så är det kanske inte helt långsökt att han kommit in med ett ganska brett perspektiv. Båda orden betyder för övrigt exakt samma sak även vid översättning till engelska. Det är dock bara en av dom som översätts från authorized till svenska... Det kan även vara av andra skäl, det här är bara min egen hypotes.Bo Siltberg skrev: Men som sagt, först är det bra att identifiera vilka problem man vill lösa.
Utredningen säger att elsäkerheten är god i Sverige och föranleder inte några förändringar. I nästa andetag ändrar man på väl etablerade begrepp som behörig...
Istället nämns som skäl till en förändring innehavarens skyldighet att kontrollera kompetensen, och den har man löst genom att - inte göra det enkelt, endast en aning mindre svårt !
Örjan Borgström skrev: I alla andra branscher ligger ansvaret för utfört arbete på företaget så det är på tiden att vi får ett regelverk som liknar samhället i övrigt. Från andra entreprenörsföretag kräver man att det finns egenkontrollprogram och kvalitetssäkring, sådana krav är nyttigt även för våra företag. Det är i företaget resurser finns, många större installationsföretag får idag skriva särskilda fribrev för att deras behörige elinstallatör ska ta på sig ansvaret och då blir det företaget som tar den ekonomiska smällen i alla fall.
För småföretag så är den behörige och företaget ett så där blir det ingen skillnad.