Vilken grossist föredrar ni?

Omröstning: Grossister

01 feb 2011 21:57 #1 av Mats Persson
Tänkte mig på att testa lägga in en omröstning!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 15:52 #2 av Patrik Hedlund
Jag röstade på Solar. Solar och Selga brukar jag handla på.
Solar ligger i samma byggnad som oss så det faller sig naturligt att handla det mesta där. De har ju även en väldigt bra webbhandel. Väldigt bekvämt att kunna beställa en hel lista med grejer på eftermiddagen och som sedan levereras till lagret innan klockan 7 och som bara är att lasta in i bilen när man ska åka.

I går handlade jag en massa grejer för att komplettera på ett jobb. Ställde in leveransdag så att det kommer ligga på firman i morgon.

Selga brukar jag handla på om jag rör mig i den delen av stan.
Selga är bra för att de har stora lager och inte som på Solar, bara några enstaka exemplar av varje sak. Men känner killarna på Solar bäst.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2011 23:11 #3 av Ronnie Lidström
NEA gruppen? Har de elgrossist? Trodde de var en elinstallationsfirma?

Jag kommer snart att bjuda hit folk från alla grossister, så jag vet inte om jag törs rösta på någon av dom :woohoo:

Vi har Selga, Ahlsell och Elektroskandia här i staan.. Alla har sina fördelar tycker jag. Ahlsell har bäst med verktyg osv. Elektro har bäst internet-butik, Selga är närmast :whistle:

Sen försöker vi ju handla där det för tillfället är billigast..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2011 23:22 #4 av Patrik Hedlund
NEA är stora. Så stora så att de har en egen grossist. :P

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2011 23:33 #5 av Mats Persson
Jag har aldrig handlat på NEA men jag vet en del som gör.. Vet inte riktigt var i landet de är som störst på elgrossist biten...

Jag brukar handla på storel, de har bäst frukost :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2011 16:45 #6 av David olsson
Jag föredrar Solar, dels för att dom är närmast och dels för att på Uddevalla (Och säkert dom andra också :P ) har väldigt duktig och trevlig personal. Ett stort + till är ju deras webhandel som är helt kanon!

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2011 18:09 #7 av Robin Strandberg
Min röst landade på Elektroskandia mycket för att de oftast har allt på lager och för att de ligger bra till.

Handlar nog lika mycket på Solar och Storel när man har tid att vänta på beställning till lite större jobb.

I Sthlm leder nog Solar frukost-handlingen :P

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2011 18:35 #8 av Rikard Ågren
Storel har nog störst lager här i Umeå och byggfirman vi jobbar åt nu har enbart konto där

Annars handlar jag mest på Elgross'n

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2011 18:35 #9 av Patrik Hedlund

Robin Strandberg skrev: Min röst landade på Elektroskandia mycket för att de oftast har allt på lager och för att de ligger bra till.

Handlar nog lika mycket på Solar och Storel när man har tid att vänta på beställning till lite större jobb.

I Sthlm leder nog Solar frukost-handlingen :P

Solar i Kista har jag varit några gånger när jag besökt Sthlm. Kan säga att det är en liiite större butik där än i Gävle. :rulla:

F.ö. så fattade de inte vad jag mende när jag ville ha små spännband, det enda de hade hemma och kände till var stora spännband med "pump-handtag". Men sånt vill man ju inte spänna fast saker med på biltaket.
Så framstod som lite dum när jag försökte förklara vad det var.

Sådana här spännband menade jag

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2011 04:27 #10 av Robin Strandberg

Patrik Hedlund skrev:

Robin Strandberg skrev: Min röst landade på Elektroskandia mycket för att de oftast har allt på lager och för att de ligger bra till.

Handlar nog lika mycket på Solar och Storel när man har tid att vänta på beställning till lite större jobb.

I Sthlm leder nog Solar frukost-handlingen :P

Solar i Kista har jag varit några gånger när jag besökt Sthlm. Kan säga att det är en liiite större butik där än i Gävle. :rulla:

F.ö. så fattade de inte vad jag mende när jag ville ha små spännband, det enda de hade hemma och kände till var stora spännband med "pump-handtag". Men sånt vill man ju inte spänna fast saker med på biltaket.
Så framstod som lite dum när jag försökte förklara vad det var.

Sådana här spännband menade jag



Det kan bli riktigt tokigt ibland när man försöker förklara något för folk som aldrig jobbat som elektriker och knappt kan sitt eget sortiment.

Det där är väl snarare skidrämmar än spännband tycker jag, spännband ska ha en spännare :)

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2011 06:28 #11 av Patrik Hedlund

Robin Strandberg skrev:

Patrik Hedlund skrev:

Robin Strandberg skrev: Min röst landade på Elektroskandia mycket för att de oftast har allt på lager och för att de ligger bra till.

Handlar nog lika mycket på Solar och Storel när man har tid att vänta på beställning till lite större jobb.

I Sthlm leder nog Solar frukost-handlingen :P

Solar i Kista har jag varit några gånger när jag besökt Sthlm. Kan säga att det är en liiite större butik där än i Gävle. :rulla:

F.ö. så fattade de inte vad jag mende när jag ville ha små spännband, det enda de hade hemma och kände till var stora spännband med "pump-handtag". Men sånt vill man ju inte spänna fast saker med på biltaket.
Så framstod som lite dum när jag försökte förklara vad det var.

Sådana här spännband menade jag



Det kan bli riktigt tokigt ibland när man försöker förklara något för folk som aldrig jobbat som elektriker och knappt kan sitt eget sortiment.

Det där är väl snarare skidrämmar än spännband tycker jag, spännband ska ha en spännare :)

Hehe Ja, precis.. förklara snabbt för en kvinnig kund vad en trefasgrupp är för något... :smack:

Googla på "spännband" så ser du att dessa kommer upp... ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 17:50 #12 av Friedrich Lossien
Handlar mest på Elgross'n. De har det mesta på lager, och det är guld värt när man går mycket på service. Är det något man vill att de ska hålla lager på så brukar dom fixa det.
Selga handlade jag en del på när de fanns i stan, men de la ner. Synd, för de hade också en massa på lager.
Ahlsell handlar jag också på, man har det vanligtvis dagen efter om det ligger på deras centrallager. Men det är urkasst att man bara kan lägga beställningar fram tills 15 om man ska ha grejorna dagen efter. Deras internetbutik är buggig som få också..
Storel handlade jag mycket av förr, men de bytade lokaler och efter det hade de inte ens vanliga normcentraler 2x13 på lager. De undrade varför jag inte handlade av dom mer.. :P
Dock väldigt smidigt att man kan lägga beställningar fram till 17:30 och ha det dagen efter, plus att deras internetbutik är smidig. Synd man inte kan få fram lagersaldo för butikerna bara.
De flesta andra på firman handlar på Solar, och de verkar ha det vanligaste på lager om man kommer på morgonen iaf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 18:45 #13 av Markus Nilsson
Använder Elektroskandia, Ahlsell och Selga

Skandia har bäst webshop, men är överlag rätt dyra

Selga är överlag billigare och har stort sortiment, men har inte lika stor del av sortimentet på lager.

Ahlsell ligger oftast mittemellan i pris, från dem handlar vi minst.


I praktiken blir det ofta så att jag loggar in på Skandia och letar rätt på E-nummer och sedan beställer jag grejerna från Selga 25% billigare...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 19:16 #14 av Gunnar Stenquist
Hej
Nea har sålt grossistdelen till Ahlsell så nu försvann en bra grossist till en dålig
Solar är ett säkert kort om man talar med rätt person
mvh Tille

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 19:54 - 11 jul 2011 19:56 #15 av Patrik Hedlund

Gunnar Stenquist skrev: Hej
Nea har sålt grossistdelen till Ahlsell så nu försvann en bra grossist till en dålig
Solar är ett säkert kort om man talar med rätt person
mvh Tille

Jaha, har dem.. Där ser man.

I mina ögon så är Ahlsell mer av en VVS-grossist än elgrossist, åtminstone så är det så här i Gävle.
När jag skulle köpa en takdusch så åkte jag till Ahlsell och köpte (med rabatt för att jag jobbade på en elfirma. :tummeupp: )....

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 20:55 #16 av Richard
Solar´s mobil App är riktigt bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 21:23 #17 av Patrik Hedlund

Richard skrev: Solar´s mobil App är riktigt bra.

Ja, jag har hört gott om den! Deras vanliga webbsida är ju väldigt bra så, åtminstone mycket bättre sen de gjort förändringarna med kundvagn m.m.

Jag går i tankar om att skaffa en smartphone, delvis pga kunna använda Solar-appen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2013 15:45 #18 av Patrik Hedlund
Solars webbhandel och mobilapp är ju helt suverän! Elektroskandias bägge varianter är hopplöst dåliga och Ahlsells är helt fruktansvärt dåliga! Dom borde nog snegla en del på hur Solar har lagt upp det och försöka göra en ännu bättre kopia!

Någon som håller med?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2013 16:56 #19 av Henrik Eriksson
Tycker med deras funkar prima, så nice i butiken att skanna och se sitt pris. Storel ligger steget efter de andra helt utan app.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2013 17:04 #20 av Kenta Jonsson
Storel's app är på väg, kommer inom väldigt snar framtid enligt grossisten själva.

Tycker appen är grymt bra att ha med sig i affären, så man får lite hum om vad allt kostar.
Jag handlar mestadels på Ahsell idag, även konto på Storel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.087 sekunder

Senaste foruminlägg