Kunder som inte vill betala

20 maj 2013 20:00 #1 av Lars Blomkvist
Hej
Jobbar inte så mycket åt privatkunder och har lite funderingar.
Brukar ni skriva avtal för småjobb på typ 2 dagar?
Tar ni betalt för all den tid ni lägger ner på en kund eller endast när ni står med mejseln i handen?

Har en kund som har sina egna regler nur dom vill betala.
Exempel:
Dag 1. Restid 1 tim. 1,5 tim hos kund. genomgång av arbete samt genomgång av Malmbergsmaterial som kunden köpt.
Dag 2. Restid 1 tim. 9 tim hos kund. Åkte till kund och dom hade ändrat sig ang installationen. Åkte och handlade material för att kunna fortsätta.

Kunden är villig att betala endast för den tid vi varit på plats och fysiskt arbetat!
Alltså ingenting för dag 1 samt för 6 tim dag 2.

Förklaringen var att man tar inte betalt för konsultation? samt -Varför ska vi betala när ni hämtar material för att kunna arbeta :smack:
Kunden avslutade sista mailet med
- Glöm inte att kunden alltid har rätt!

Är det någon idé att gå vidare med småpotatis som detta? Inte för pengarna mer för irritationen att kunden inte ska kunna göra så här. Har personligen lust att köra upp en kulodosa där solen inte lyser på kunden :evil:

Lars

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2013 20:21 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Kunder som inte vill betala
All tid oavsett var den har varit debiteras.

Grossist,Utförande,Genomgång etc. Är det en längre ressträcka kanske man har en lägre" timpeng" på just restiden men sånt brukar många hämta hem med en framkörningsavgift.

Är det bara en snabb titt på ett jobb så kanske man struntar att ta betalt för det för det tar man igen senare ändå.
Har någon på kontoret varit och kollat så är det inte alltid de lägger någon tid på det utan det ska vi "tjäna in" åt de.

Jag tycker bara det är att köra hårt mot hårt. Annars höj ditt pris så att du tjänar på de timmer de inte vill betala. Ta ut någon dum avgift på 1000kr för ändrigar etc.
Man kan vara dum om man vill men man vill självfallet ha goda kundkontakter. Att bli ovän är det sista man vill men när det kommer till folk som inte vill betala så är det ju bara att plocka ner grejorna och åka därifrån.


Detta strider säkert mot regelverket men har man en kund som inte vill betala så sätt inte upp den komponent som behövs och sätt upp den sist när man fått betalt.

42
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2013 20:21 #3 av Richard
Svar från Richard i ämnet Kunder som inte vill betala
Stå på dig gällande arbetstiden. Sedan hotar du med kronofogden.
Jag är tydlig med framkörningsavgift och minsta debiterbara arbetstid.

Man ska vara övertydlig med vad jobbet kan kosta.
När dom ska köpa malmbergsprylar så vägrar vi att göra jobbet. Bara polacker/estländare som handlar Malmbergs uttag mm.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2013 20:46 #4 av Lars Blomkvist
Tack för era synpunkter.

Men, Har man något för att gå vidare med detta?
Har hört solklara fall med hantverkare som gjort detta och dom torskade på att dom inte hade avtal samt att de inte talat om samtliga kostnader typ att man debiterar när man hämtar material mm.

Hur är en del kunder funtade att dom tror att vi åker på fritiden och inhandlar deras material!

PS. Att vara bitter är som att dricka gift och hoppas att den andre blir sjuk.
Funkar bra att rabbla detta när man blir irriterad :)

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2013 21:26 #5 av Patrik Hedlund
Om jag har uppfattat allt rätt så har en förändring i lagen gjorts så att det nu är lättare att vinna mål mot privatpersoner. Tidigare kunde privatpersoner påstå att ett muntligt avtal hade ingåtts med pris och dyl. och då gällde det, men efter att många kunder har missbrukat den fördelen så ha det blivit krav på att dom ska kunna bevisa att ett avtal har ingåtts med en hantverkare.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2013 05:36 #6 av Nils Löfgren
Ja där är jag oxå frågande angående avtal med kund inför ett jobb.
Skriver ni avtal?
Det ringde en försäljare från företagshjälpen och givetvis så ifrågasatte hon mig när jag sa att jag inte skrev avtal?!
Hon sa att man måste skriva annars blir man blåst förr eller senare......
Ska man behöva skriva på ett litet skitjobb på 1 timme eller gäller det bara större jobb? :/

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2013 19:25 #7 av Lars Blomkvist
Här är en konsult som vet hur man tar betalt :lol:
Gör det vi gör hela dagarna fast tar betalt för det :blink:

Förnamn Efternamn arbetar mycket med privata beställare. Det kan handla om att han bara åker ut till huset en halv dag och diskuterar och ger råd om trädgårdsbelysning muntligt och beställaren får anteckna och utföra all planering, upphandling och installation själv. En sådan konsultation kostar 4000 kr.
– Det finns också kunder som bygger om sin trädgård för flera miljoner kronor och köper armaturer för flera hundra tusen. Då gör jag ett besök på plats och levererar en illustrerad ljusplan, tändningsschema, armaturspecifikation som kan överlämnas till elektrikern, och finjusterar dem när de är installerade.
– Då handlar det om två veckors arbete som kostar 60 000 kr, berättar Förnamn Efternamn

Eh?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2013 19:28 #8 av Ronnie Lidström
Du kan ju ta den tid han säger fast istället ta 1200 kr / tim.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2013 06:26 #9 av Ronny
Svar från Ronny i ämnet Kunder som inte vill betala
Fast att skriva ner ett kortfattat mail och eller "kontrakt" med uppgifter om vad ni har kommit överens om vad gäller omfattning, färdigställandetider etc. där man bifogar en standardtext med timpeng, milersättning mm tar inte många minuter och uppfattas nog av de flesta kunder som att man är seriös och då slipper du problem med sådana här kunder. Konsumenttjänstlagen kan vara tuff mot entreprenörer
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2013 19:08 #10 av Johan
Svar från Johan i ämnet Kunder som inte vill betala

Ronnie Lidström skrev: Du kan ju ta den tid han säger fast istället ta 1200 kr / tim.


:lol: :lol: :lol:

Service elektriker på Bravida, Halmstad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2013 19:13 #11 av Ronnie Lidström
"Arbetsledning" brukar ingå i timdebiteringen. Dvs om en arbetsledare från kontoret åker ut och tittar på jobb, kommer med förslag, planerar osv så brukar inte den tiden stå med på fakturan.

Däremot om montören själv planerar och går igenom med kund så faktureras normalt den tiden.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2013 14:34 #12 av elutanfel

Nils Andersson skrev: Ja där är jag oxå frågande angående avtal med kund inför ett jobb.
Skriver ni avtal?
Det ringde en försäljare från företagshjälpen och givetvis så ifrågasatte hon mig när jag sa att jag inte skrev avtal?!
Hon sa att man måste skriva annars blir man blåst förr eller senare......
Ska man behöva skriva på ett litet skitjobb på 1 timme eller gäller det bara större jobb? :/


Hur gör ni med avtal, när skriver ni "ordentligt" avtal? Jag tänker skriva alltid en mail med uppgifter, men var ligger gränsen för påskrivet avtal?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2013 16:08 #13 av Peter
Svar från Peter i ämnet Kunder som inte vill betala
Nu tillhör inte jag installationsbranschen men tänkte ändå lämna min åsikt.

Låt kunden vinna men se till att vara jäkligt upptagen nästa gång han vill ha hjälp.
Du säger att det inte är pengarna utan principen. Principer är bra men inte lika bra som djungeltrumman. Vinner inte kunden kommer han gnälla till andra och vips "vet" man att dig ska man passa sig för. Det kommer heta att du är girig och jag lovar dig, folk bryr sig inte om det är sant eller inte. Det är så mycket lättare att ringa en annan elektriker. Så går det iallafall till där jag bor.

Själv hade jag definitivt kört upp kulodosan i röven på honom, kanske därför jag inte jobbar mot kund?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 17:30 #14 av Aron Wiking
Om du har gps på bilen, som många av oss serviceelektriker har, kan du skicka en karta med tider på när du åkte från firman , grossisten och när du åkte från kunden till firman. Med detta paper kan du gå hela vägen till kronofogden för att få pröjs! har själv haft en sådan kund som slingrar sig för ett par hundringar. Min firma skickade min gps karta och vann i rätten.

Så på dom jävlarna!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2013 17:37 #15 av Tommy Tesla
Detta är bland det tråkigaste vi har i vår bransch.

En sak som är väldigt svenskt är att "lagt kort ligger", "det man tar i hand på gäller".
Vi svenskar är rätt kända ute i världen att vara ärliga etc.

Det är alltså ingen som VILL jävlas, problematiken ligger i missförstånd.
Kunden TRODDE att enbart tiden innanför dörren faktureras
Kunden TRODDE att du hade bättre priser på mtrl
Kunden TRODDE att restid är något vi gör på vår fritid.

Om ej annat anges gäller det som anses skäligt ur konsumentens perspektiv.
Dvs om kunden anser att det är oskäligt med att betala dina två timmar i bilkö så anser denne det.
Många hör si för runt vid fikaborden och hantverkare "som tjänar pengar" är något som dock sticker i Lassens öga... Helt plötsligt skall svensken strida för sin princip, lika väl som vi vill strida för vår princip.

Alltså få bort alla trodde. Full fart med öppna kort. Det räcker med några rader på en lapp.
För löpande räkning gäller Xkr/h. Minimidebitering = X-timmar.
Material debiteras löpande enligt XX
Restid fram och tillbaka till kontoret och arbetsplats samt handel med varor och allmänna hjälpmedel ingår i arbetstiden etc etc...

ALLT som inte avtalats gäller enligt konsumentens perspektiv och vad denne anser skäligt...

"-Du menar alltså att jag skall betala elektrikern i bilen när han åker från norra delen av stan till södra?"
"-ja"
"-Men då kunde jag ringt elektrikern 10minuter bort"
"-Det kunde du gjort, de är nog varken bättre eller sämre än oss"
"-Det här är ju helt sjukt"
"-Vad tror du själv när du läser "bilköerna kostar samhället miljarder..." "

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2013 11:40 #16 av Mikael Hallonqvist
Var hos en kund häromveckan.

-Din faktura är på ett grundbelopp på 7 409 kr inkl moms innan Rotavdrag, det är ett enormt högt belopp för en dags jobb hos en privatperson och då har jag dessutom köpt armaturen själv.

Ehh, klamrande av kabel till 3 utomhusarmaturer, utdragning av kablar till och montering av två utomhusarmaturer på förråd som skulle styras av en trådlös brytare från huvudhuset, ett par nya brytare samt flerfacksram, arbetsbil samt resa.

-Jag tyckte du sa 300:- i timmen....

Suck, vad less man blir.

Vad tar ni för materialpriser? Grossisternas listpriser eller pålägg på inköpet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder

Senaste foruminlägg