Kanske någon som kan hjälpa mig med ett bra svar på detta.
Vi är några stycken installatörer som upptäckt att ju mer LED (elektronik) desto sämre isolationsvärde. Nu är det inga "dåliga" värden och godkänt med god marginal men det försämras med mer LED. Det som vi tycker är konstigt är att hur kan vi få ett sådant värde när PE- ledaren inte är anslutet till drivdonet. Har fått lite olika svar på detta men tänkte höra va ni på forumet säger om detta. Isolationsprovar L1,L2,L3,N ihopkopplade med bläckfisken mot PE. Instrument Eurotester.
Sitter drivdonen fastskruvade mot t ex jordade plåtar, eller är sekundärkretsarna jordade?
Om isolationsprovningen sker med växelspänning så kan det ju i så fall vara kapacitiv läckström (alltså egentligen reaktans snarare än resistans) som visar sig.
Ett sätt att avgöra den saken är om man kan göra isolationsprovet vid flera olika frekvenser, då bör det bli ett sämre värde vid den högre frekvensen. Har man exempelvis mätt upp 10 Mohm vid 50 Hz så bör det bli 20 Mohm vid 25 Hz eller 5 Mohm vid 100 Hz.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
När det gäller isolationsmätning och förekomsten av läckström skall man nog beakta att läckströmmen som ursprungligen berodde på dålig isolation (och därmed handlade om en resistiv strömkomponent) genom tillkomsten av elektroniska laster försedda med EMC-filter nu även fått en kapacitiv strömkomponent.
EMC-filter innehåller som bekant kondensatorer mellan fas-nolla, mellan fas-jord och mellan nolla-jord.
Den kapacitiv strömkomponenten är frekvensberoende det är inte den resistiv strömkomponenten. Det får en betydelse vid förekomst av övertoner och ”supraharmonics”.