Felsöka jordfel?

27 maj 2013 20:34 #1 av Anders
Tja.

Har ett problem som behöver lösas.

För en vecka sen installerades en jordfelsbrytare hos kund.
I fredags fick de problem med att den börjar lösa.

Anläggningen är inte världens nyaste och "kan själv" ha förmodligen varit och fixa lite själv.

Hur som helst.

Jag lossade alla gruppledningar och meggade dem en och en. Inga ovanligheter syntes.

Jordfelsbrytaren löser vid följande tillfällen.

1. Så fort man skruvar i en av två grupper till övervåningen och tänder en specifik lampa i hallen på övervåningen.
2. Startar ugnen, löser direkt man trycker på starknappen (enfas inbyggnads)
3. Kör hällen på lite högre effekt, låg går bra.

JFB löser ej ut om man kopplar ur jordledningen på en specifik grupp till vardagsrum på bottenvåningen.
Denna grupp har lite taklampor, några utelampor osv kopplade till sig.
Jag har frånskilljt i dosan som matar ute belysningen och felet kvarstår.
Meggar man mellan fas+noll och jord så visar den oändligt vid 500V.

Hur går man vidare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2013 21:35 - 27 maj 2013 21:45 #2 av Jörgen
Svar från Jörgen i ämnet Felsöka jordfel?
Du har förmodligen bara ett fel. Du får koppla isär gruppen (om det nu är den?) mer för att lokalisera felet. Lättare att hitta fel genom att summra mellan noll och jordskenan och än att megga. Koppla bort nollorna tills det inte summrar, sen är det "bara" att följa upp gruppen det summerade på.

(Fluke T100 funkar utmärkt att summra med)

27 maj 2013 22:12 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Felsöka jordfel?
Låter på symptomen som att en nolla fått slutning till jord någonstans. Det kan vara att en skruv till att fästa lampan gått in i VP röret ovan lampan, eller en klo på VU som nollan mot ringen i dosan, om den är av metall o.s.v.

Eftersom meggningen inte gav något så är Jörgens idé nog enda sättet att ta det vidare. Köra på nollorna och koppla ur dem en och en tills felet upphör, om det upphör. Finns alltid en möjlighet att det är en kass JFB (högst troligt inte).

Ett annat sätt, typ, är att bygla JFBn och köra med tångamperemetern tills du hittar ett avvikande värde. D.v.s. mäta fas+nolla för alla grupper en och en. När du hittar någon med ett värde så är du rätt på det. Annars ska ju värdet vara noll om du mäter fas och nolla gemensamt.

27 maj 2013 22:25 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Felsöka jordfel?
Hej!
Om du bara har ett av felen på och varje fel individuellt löser JB så tror jag du har 3 st fel. Jag har haft JB som löst på lampor och hittat en gulgrön inkopplad för att få lampan att lysa. Jag vet att ugnar brukar lösa JB men inte riktigt säker på varför.

27 maj 2013 22:32 #5 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Felsöka jordfel?
Jag har varit med om - mest äldre - ugnar som har löst ut jordfelsbrytaren under första uppvärmningen sedan ugnen har stått oanvänd länge, speciellt om det dessutom har varit fuktigt väder medan den har stått oanvänd. Det vanliga är då att JFB löser 5-10 minuter efter att man har slagit till ugnen, om man försöker återställa den när den har löst ut så löser den igen nästan på en gång. Men väntar man en timme så ugnen hinner kallna så går det att få den att ligga kvar sedan, och vid nästa uppvärmning kanske läckströmmarna är lite mindre. Efter några försök har man väl lyckats driva ut fukten ur isoleringen i ugnen och sedan håller sig JFB lugn så länge man använder ugnen regelbundet.

Men jag tycker nog att om det är en gammal ugn och om kunden inte är en sådan som är road av att stryka motsträviga apparater medhårs, så är det bästa i så fall att byta ut den.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

27 maj 2013 22:32 #6 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Felsöka jordfel?
Så som du beskriver det bör felet vara kontakt mellan Nolla-Jord som dem andra sa. Jag förstår det som att du meggat Fas->Nolla+jord men inte Nolla->Jord, om inte så testa det. Ringer den tom på summern där imellan är det ännu lättare.

Ta isär en takdosa och ring mellan alla N+J som går ut i varje rör, dit det ger utslag går du vidare. Du sa att du kopplat ur matning till utebelysningen, bara fas eller alla trådar(?), det var min första gissning nämligen. Har du inte kopplat ur N+J där så börja med det och ring ut dem.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

27 maj 2013 22:46 #7 av Stellan
Svar från Stellan i ämnet Felsöka jordfel?
Håller med dom andra du har nog flera olika fel iform av olika läckströmmar och tillslut blir det mer än 30mA och då löser det, gäller nog bara att försöka hitta dom och se om det går att göra något åt annars kanske du kan dela upp anläggningen på 2 JFB då har du ju mer att gå på.

27 maj 2013 22:48 #8 av Bengt-Göran
Svar från Bengt-Göran i ämnet Felsöka jordfel?
Jag tror du har problemet på 1. Lampan i hallen, är det en golvlampa matat via ett uttag; hade ett liknade fel för ett tag sedan då var det en grenpropp i ett uttag, det var överledning när lampan tändes typ en 150 w halogenlampa.

28 maj 2013 07:30 #9 av Jörgen
Svar från Jörgen i ämnet Felsöka jordfel?
Jag skulle bli förvånad om det är mer än ett fel. Är det kontakt mellan nolla och jord så brukar det se ut som att det är många fel, men när man hittat problemet är det bara ett. Felströmarna brukar ta vägar som inte känns så logiska alla gånger.

28 maj 2013 09:06 #10 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Felsöka jordfel?
Jag röstar på Alexander !
Följande användare sa tack: Alexander N

28 maj 2013 15:45 #11 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Felsöka jordfel?
Jag röstar på att du hittar ETT jordfel så småningom. Glöm inte att ge oss info om/när felet hittas.

28 maj 2013 15:54 #12 av Nils Löfgren
Svar från Nils Löfgren i ämnet Felsöka jordfel?
Jag sätter min peng på att jord och nolla ligger ihop någonstans....det är precis det fenomen som du beskriver som dök upp för mig!! :huh:

Nisses El
Installation och Service

28 maj 2013 20:18 #13 av Emil C
Svar från Emil C i ämnet Felsöka jordfel?
Hade något liknande problem för ett år sen ungefär, felet kom och gick lite hipp om happ om man tände belysning eller öppnade kylskåpsdörren. Det var en dräneringspump som hade gett upp och ledde emellan nolla och jord. Centralen var inte uppmärkt trots att den var 6år gammal och huset lika gammalt. Höll på att felsöka en 2timmar innan jag kunde konstatera vilken grupp det var men inte vad felet var (enligt ägaren så gick den bara till en ventilationsfläkt på taket, som det inte var något fel på). iaf åkte hemåt och tänkte byta fläkten dagen efter och se om det hjälpte. Dagen efter ringer kunden och säger att det var översvämning där och att dräneringspumpen var problemet.... ett typiskt jord nolla fel, det går inte alltid att ta på dom felen.

Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.

28 maj 2013 22:02 #14 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Felsöka jordfel?
Klart att det är jordfel :lol: annars skulle väl inte jfb slå ifrån.
Skämt åsido. Hade ett fel förra veckan där det satt en skruv i ett äldre plåtrör som även penetrerat nollan. Mätte innan samtliga ledare separerade utan att hitta något.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

29 maj 2013 09:00 #15 av Magnus Runeson
Svar från Magnus Runeson i ämnet Felsöka jordfel?
Typiskt uppträdande av av jordfelsbrytaren när jord o nolla ligger ihop någonstans i anläggningen..
Bara att ohm mäta mellan PE och N i spänningslöst tillstånd och sedan lossa en noll ledare i taget tills
man hittar felet. ( JFB tillslagen så klart)
Har fått många reklamationer med "felaktiga" jordfelsbrytare i retur genom åren av just denna anledning.
(hade man tagit betalt för de provningarna vi gjorde under 90-talet av reklamerade JFBn och som visade sig vara helt ok, så hade man tjänat bra med pengar.. B) )

Hälsningar
Magnus

29 maj 2013 14:49 #16 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Felsöka jordfel?
Tror du menar JFB frånslagen??

Med JFB till kommer det alltid ringa mellan PE->N, N går igenom JFB och ihop med PEN i mätarskåp om det matas med TN-C. Matas det med TN-S kan hända att det inte ringer emellan om det e långa avstånd men meggar man är det kört.

Eller är jag ute och cycklar?

03 jun 2013 13:15 #17 av Magnus Runeson
Svar från Magnus Runeson i ämnet Felsöka jordfel?
Frånslagen.. Givetvis... :) Måste ha haft totalt "hjärnsläpp" när jag skrev den 29 maj.. .. . :oops:

Sidan laddades på: 0.090 sekunder