Sitter och läser ”nya” standarden och har fastnat på spänningsfall.
Enligt bilaga 52g (s.311) står det maximalt spänningsfall på 3%på belysning och andra belastningar 5%
Till exempel 230*0,05=11,5v maximalt spänningsfall till ett uttag? Eller hur?
Men där jag verkligen har fastnat är formel som kommer under detta.
u = b (ρ L/sϕ + λL ϕ)Ib
Hur jag än räknar tycker jag att det ser konstigt ut…..till ex 30m koppar kabel area 2,5, cosfi 0,8, sinfi 0,6 och en ström på låt oss säga 9A (en fas).
2×(0,0225×30÷2,5×0,8+0,08×30×0,6)×9=
29.808v
Som jag har räknar får jag det till att man inte skulle kunna dra en 2,5 kabel 30m pga spänningsfall…..och det vet jag att det går utmärkt. Om man skulle gå efter den hederliga tabellen som fanns förut skulle den säga cirka 55m.
Det känns om att jag tänker fel eller att jag lägger in det fel i miniräknaren…
En kabeln reaktans är ca 0.08 mohm/m, inte 0.08 ohm/m som du angivit.
Då ser du att reaktansen är försumbar jämfört med resistansen, så det andra ledet kan strykas. Hela den överkomplicerade formeln är ändå en förenkling av hur den egentligen skulle sett ut...
Sedan ska du räkna med effektfaktorn hos den last som ansluts. Belysning ligger nog nära 1 där.
Och om belastningen ligger så nära kabelns belastningsförmåga att man måste räkna med 1.25 av nominell impedans så bör man kanske dimensionera upp.
Så kvar blir en väldigt enkel formel: u = b ρ L/s
Det är nog bara i industriella fall man behöver räkna noggrannare.
Tack så mycket ! missade helt med att reaktansen var felskriven.
Cosfi och sinfi är siffror jag bara tog från standarden (o,8 och 0,6) för mitt räkne exempel.
"Och om belastningen ligger så nära kabelns belastningsförmåga att man måste räkna med 1.25 av nominell impedans så bör man kanske dimensionera upp."
Faktorn 1.25 som de anger gäller vid en temperatur på ca 85 grader. Så varm är "normalt" inget kabel. Faktorn 1.05 efterliknar en verklig omgivningstemperatur lite bättre.