- Tack mottaget: 12
Mats Jonsson skrev: Jag fick i dag ett samtal från en chef på ett lite större företag i installationsbranschen som hade frågor om egenkontrollen. Han sa att inte förrän nu, på riktigt, hade satt sig in i nuvarande regelverk men hade då blivit bekymrad över hur systemet såg ut. Han upplevde systemet som märkligt. Han hade, som jag förstod det ett lite större antal elinstallatörer i företaget. Han konstaterade att tydligen så gjorde var och en av dessa sina egna bedömningar av ”kunskaper och färdigheter” av hans personal. Han hade i sin enfald trott att det fanns fastställda kunskapskrav från bransch/myndighet för den som skulle utföra elinstallationsarbete, inte att hans elinstallatör efter eget huvud bedömde vem som fick göra vad. Likaså var han förvånad över att det var den enskilde elinstallatören som bedömde vad som var i en ”betryggande omfattning” när det gällde kontroll före idrifttagning. Även här trodde han att myndigheterna hade fastställt minimikrav på vad kontrollen skulle innehålla.
Han såg väldigt positivt på att företaget nu skulle få ett (1) system som skulle gälla hela företaget och att grunderna för hur man utförde elinstallationsarbete skulle bli lika. Just detta med kompetens och kompetenskrav för olika arbeten framhöll han som mycket positivt. Det lät som om han var förvånad över att han inte redan hade ett sånt system men försvarade sig med att han hade trott att elinstallationsarbete var tydligare reglerat än vad det faktiskt är.
Så det finns i alla fall en som ser positivt på behörighetsreformen
Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Detta som du skriver Lars är det enda jag befarar blir sämre. Det personliga ansvaret en elinstallatör haft för personal och verksamhet har nog haft en mycket stor påverkan på den höga elsäkerhet vi trots allt har.Lars skrev: Som systemet varit utformat hittills har elinstallatören haft ett stort ansvar med sitt överseende. Nu har detta ansvar i praktiken varit ett mission impossible men det har ändå slagit an en ton i ämnet hur allvarligt vi faktiskt ska se på ansvaret.
Per skrev: Hur går resonemanget från er vad det gäller faktumet att man teoretiskt sett kan vara kontrollansvarug i hur många företag som helst. Vad jag kan se finns detta antal inte reglerat nånstans i föreskrifterna. Elsäkerhetsverket kan så klart göra tillsyn och ifrågasätta hur du jobbar för att sköta åtagandet men vad tror ni kommer ske i verkligheten ? ESV har varit hos oss på tillsyn en enda gång på 17 år . Det tycker jag säger mycket om deras resurser. Vilka parametrar kommer att läggas in i bedömningen huruvida du sköter dina uppdrag? Detta kommer Bli så luddigt att det blir helt omöjligt att påvisa ett dåligt skött jobb. Det är bara att konstatera att mitt elbehörighetsbevis snart bara är värt papperet det är utfärdat på.
Per skrev: Idag är det olagligt. 1/7 kan en auktoriserad jobba med kontrollansvar åt flera företag. Men visst håller jag med dig om att det är bra med registreringen. Ingen tvekan om det.
Fredrik Sjödin skrev:
Per skrev: Hur går resonemanget från er vad det gäller faktumet att man teoretiskt sett kan vara kontrollansvarug i hur många företag som helst. Vad jag kan se finns detta antal inte reglerat nånstans i föreskrifterna. Elsäkerhetsverket kan så klart göra tillsyn och ifrågasätta hur du jobbar för att sköta åtagandet men vad tror ni kommer ske i verkligheten ? ESV har varit hos oss på tillsyn en enda gång på 17 år . Det tycker jag säger mycket om deras resurser. Vilka parametrar kommer att läggas in i bedömningen huruvida du sköter dina uppdrag? Detta kommer Bli så luddigt att det blir helt omöjligt att påvisa ett dåligt skött jobb. Det är bara att konstatera att mitt elbehörighetsbevis snart bara är värt papperet det är utfärdat på.
Det där med kontrollansvarig är nog ett missförstånd. Den elinstallatör som är företagets registrerade elinstallatör tar inte med automatik på sig något kontrollansvar. Detta är efter 1/7 företagets ansvar. Vem eller vilka som ska se till att kontrollerna utförs är något som företaget ska lösa genom arbetsledning.
Per skrev: Det minns jag inte så där på direkten . Men nog har jag för mi att det måste finnas ett anställnings förhållande mellan installatör och yrkesman . Där installatören jobbar minst 50 procent i företaget där yrkesmannen är anställd. Sen kan man vara behörighetsansvarig över en yrkesman i ett tillfälligt projekt som löper i tre månader. Rätta mig gärna om jag har fel.
Per skrev:
Fredrik Sjödin skrev:
Det där med kontrollansvarig är nog ett missförstånd. Den elinstallatör som är företagets registrerade elinstallatör tar inte med automatik på sig något kontrollansvar. Detta är efter 1/7 företagets ansvar. Vem eller vilka som ska se till att kontrollerna utförs är något som företaget ska lösa genom arbetsledning.
Om man tar kontroll före idriftagning som ett exempel på kontroll . Om denna vid nåt tillfälle inte blir utförd och en olycka sker. Är det företaget som får fa straffet för detta då? Jag tar upp detta exempel då det är svårt att få mina yrkesmän att dokumentera denna kontroll
Om man tar kontroll före idriftagning som ett exempel på kontroll . Om denna vid nåt tillfälle inte blir utförd och en olycka sker. Är det företaget som får fa straffet för detta då? Jag tar upp detta exempel då det är svårt att få mina yrkesmän att dokumentera denna kontroll
Per skrev: Det minns jag inte så där på direkten . Men nog har jag för mi att det måste finnas ett anställnings förhållande mellan installatör och yrkesman . Där installatören jobbar minst 50 procent i företaget där yrkesmannen är anställd. Sen kan man vara behörighetsansvarig över en yrkesman i ett tillfälligt projekt som löper i tre månader. Rätta mig gärna om jag har fel.
Inte såvitt jag vet.Claes Börjesson skrev: eller har jag fel ?