Electrum skrev: För att förtydliga hur jag tänker...
Jag tror ingen idag vet hur det ska tänkas fungera, eller hur det kommer "sätta sig" i praktiken längre fram.
Det vi kan göra just nu är att diskutera hur vi tror det är, baserat på tillgänglig information.
Och för detta så måste nog alla som vill vara med försöka lägga någon timme på att plöja det som finns just, för att det alls ska bli någon givande diskussion.
Visst kan jag säga något.
Här får du något.
"Du måste lägga 16 timmar om året för din insats såsom ansvarig för regelefterlevnad!".
Vad du vill göra under dessa 16 timmar får du nu fundera över ...
Nöjd?
Jag för min del tror att man kan lägga 5-10 minuter per år, för att utföra den rollen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Såhär skriver ESV på sin hemsida :Ludde Svensson skrev: Ja, fem minuter om året är säkert mer än somliga ägnade åt detta före 1 juli, men det är ju historia.
Ditt andra förslag kan vara vettigt och jag försöker förstå hur du tänker enl. nedan:
Fyra timmar för att ta fram ett egenkontrollprogram och rutiner, för grundförslag finns på nätet.
Fyra timmar för att årligen kontrollera att allt fungerar.
Fyra timmar för att göra slumpkontroll m.m.
Fyra timmar för att svara på frågor och ge råd.
Ludde Svensson skrev: Vad avser du med uppdragsdelen?
Avser du att man ska skaffa anläggningskännedom?
Tanken är nog inte att myndigheten ska jaga de oseriösa utan snarare att upplysa beställaren (egentligen innehavaren) om att de ska kontrollera att företaget finns registrerat innan de anlitar någon. Den kontrollen är ju betydligt enklare idag än den varit tidigare. Dock så verkar de inte marknadsföra detta så hårt som jag trodde, MEN där kan branschen själv hjälpa till.Rulle skrev: 1. Varför skulle det vara lättare att fånga oseriösa nu?
Helt riktigt så är det Elsäkerhetsverket som ska tillse efterlevnad i egenskap av tillsynsmyndighet. Vad egenkontrollprogrammet ska innehålla är reglerat i ELSÄK-FS 2017:3 var Kontroll före ibruktagande enbart är EN punkt av totalt sju. Detta skiljer sig inte från hur det ser ut med de flesta elektriska produkter idag och efterföljande CE-märkning. För produkter bedriver Elsäkerhetsverket marknadskontroll, likaså kommer det bli för elinstallationsföretagen. Och att då exempelvis okulärbesiktning skulle räcka som kontroll före ibruktagande av en anläggning blir nog lite tillräckligt. Jag kan bara anta att den gamla lydelsen från Elinstallatörsförordningen om att kontrollera i betryggande omfattning i någon mån lever kvar, kanske inte enbart på det företag som svarat för elinstallationen utan även på innehavaren eftersom lydelsen i Elsäkerhetslagen är att den ska kontrolleras löpande i betryggande omfattning. Min förhoppning är att man fortsättningsvis faktiskt lägger större praktiskt ansvar på anläggningsinnehavaren än vad man gjort tidigare.Rulle skrev: 2. Säg att jag skriver ihop ett egenkontrollsprogram, vem är det som bestämmer om det är rätt skrivit eller fel?
Antar att det är elsäkerhetsverket som kommer att göra en bedömning vid ev. problem. Men säg att man tex vid arbetsmoment skrivit att man kör enbart okulärbesktning vid slutfört arbete, det vet ju alla att det inte räcker men vad är en godkänd egenkontroll? Och varför finns det inte bara en färdig mall som man enbart signerar under?
Fredrik har framhävt detta några gånger, jag har även snappat upp det ifrån andra källor.Fredrik Sjödin skrev: Det som många inte uppmärksammat i särskilt stor utsträckning är att en betydande del av egenkontrollprogrammet handlar om hur företaget planerar och kontrollerar sina elinstallationsarbeten. Varje elinstallationsarbete ska kunna härledas till en dokumenterad metod, varje kontroll ska vara planerad i förväg och så vidare.
Electrum skrev: Jag antar att ni hängde med på att problemet är att för många uppdrag är kontrollen före idrifttagning lite att sikta på ett rörligt mål.
Man vet inte när man börjar jobbet vad för kontroller som kan behövas i slutet för att nå tillräcklig säkerhet.
Jag ska ju börja skapa min egenpapperstiger, eh f'låt, egenkontrollprogram hette det ju , nu när som helst, så jag jobbar på lite med dessa frågor i något hörn i hjärnan min.
Och som jag ser det så är det oerhört svårt i många uppdrag, att möta något som helst krav på att kontrollplanen för kontroll innan idrifttagning ska vara fix och färdig innan jobbet påbörjas.
Det kommer ju rätt ofta innebära att jag kommer hoppa över riktigt viktiga kontroller då.
Electrum skrev: Skönt att höra.
Herman skrev: Har lite funderingar kring denna nya lag och egenkontrollsprogrammet. Hoppas det går bra att ställa dem här.
Jag jobbar på en liten firma på 7 anställda. Vi jobbar mkt mot privatpersoner, nybyggen och renoveringar. Efter ändringen som kom 1 juli har vi inte fått någon vidare information. Jag var ledig lite längre i somras och kom tillbaka i september. Vi har inte fått någon vidare information, och när jag frågade så fick jag några A4 papper från Eio. Kontroll före driftsättning, kontroll under montage och kontroll av mindre arbeten. Tycker själv det känns lite meningslöst ibland. Känns inte som att alla mätningar eller kontroller alltid är relevanta, ibland saknar jag rätt utrustning till att mäta och vissa delar förstår jag inte.
Har jag som elektriker något ansvar eller ligger det helt på företaget?