Polska vägguttag

02 jan 2015 18:44 - 02 jan 2015 18:44 #1 av JDA
Polska vägguttag skapades av JDA
Var hos en kund där polacker hade varit "elektriker".
Vad säger föreskrifterna om dessa uttag som dom monterat?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 19:38 #2 av Ride84XL
Svar från Ride84XL i ämnet Polska vägguttag
De facto så har dom flesta grejer stickproppar som funkar med dessa uttag numera (jordade proppar har ett hål där stiftet kopplas till skyddsjorden och dom platta "Europapropparna" får plats bredvid stiftet istället) :lol: Iallafall är det så på nyare grejer. Men det finns ju några saker som inte har så och det följer ju knappast vår standard i Sverige

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 21:09 #3 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Polska vägguttag
Polens (tillika Frankrikes) uttag (typ E) innebär ju ingen säkerhetsrisk i Sverige (typ F). Då är det värre med de Danska uttagen (typ K) som kan bli utan skyddsjord med Svensk stickpropp. Hur som helst tror jag inte dessa uttag är tillåtna. Däremot är den kombinerade stickproppen E+F för Schuko/Polen tillåten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 22:17 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Polska vägguttag
Hej!
Jag tycker dom ser bättre ut än våra. Dom håller reda på fas och nolla. Dom flesta länder i Europa har dom flesta utag som håller reda på fas och nolla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 01:01 #5 av Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 09:27 - 03 jan 2015 09:31 #6 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Polska vägguttag

Stefan Ericson skrev: ... Dom håller reda på fas och nolla ...

Att hålla reda på fasledare och neutralledare i uttagen är enkelt - och borde vara varje installatörs förbannade plikt OCH hederssak: Fas till vänster och Neutral till höger (om stifthålen sitter vågrätt). Då kommer den kombinerade stickproppen E+F att komma 'rätt' när det franska/polska E-stifthålet är uppåt.

Jag hoppas alla på det här forumet är medvetna om detta - och gör så,
och med efterföljande normerad montagekontroll före överlämnandet...

Jag tror, liksom Bo Siltberg, inte att dessa uttag är godkänd installationsstandard i Konungariket Sverige...
Följande användare sa tack: Tony, Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 11:33 - 03 jan 2015 16:15 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Polska vägguttag
Det verkar inte helt solklart när inte ens tillverkare av testinstrument har klart för sig om det finns en anvisning att följa eller ej. Se denna tråd , inlägg #1.

Odd Hedberg skrev: Vad är rätt? Vilken sida skall L resp. N sitta på? Hur gör ni med såna här hårklyverier... :dry: Hade de fabrikstillverkade provarna visat lika så hade detta varit en icke-fråga, men nu blev det ett fikadiskussionsämne...
/Odd

Är det inte solklart så är det lustigt hur det kan vara en plikt OCH hederssak. Det finns ingen märkning för vad som är fas eller nolla när du köper en schukokontakt för att själv montera på kabeln exempelvis. Regeln bör alltså vara att ansluta ledningarna enligt märkningen på uttaget. Problem uppstår ju annars så fort du placerar ett uttag liggandes. Vilket håll ska du vända det åt?

Gällande hur ett uttag ska vara utformat för att få lov att installeras i Sverige så kanske man kan använda ELSÄK FS 2000:1 , 12 § som vägledning. Finns typen med här så är det okej. Finns den inte med så är det inte okej.

För övrigt så får ni gärna visa i vilken standard det står att schukouttagen ska ha fas eller nolla på endera anslutning. Mig veterligen så är inte detta definierat, därav det finns två jordbleck på kontakterna.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Ivar Ryding, Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 16:02 #8 av Ride84XL
Svar från Ride84XL i ämnet Polska vägguttag
Haha - när jag läste det här kunde jag inte låta bli att gå runt och mäta uttagen i min lägenhet och jag hittade ett uttag med fasen till höger (i köket, på väggen över diskbänken).
Huset är från 2007 och ingen annan har bott här innan mig - kommunen har använt lägenheten som uppehållsrum och kontor innan jag fick den (inte så sannolikt då att nån "hemma-fixare" varit och bytt eller satt in det uttaget).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 17:11 #9 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Polska vägguttag
Hej!
Jag gick runt och kollade mina sladar här hemma. Jag tror att mer än hälften hade fungerat i dom utagen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 18:01 - 03 jan 2015 18:03 #10 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Polska vägguttag

Ride84XL skrev: Haha - när jag läste det här kunde jag inte låta bli att gå runt och mäta uttagen i min lägenhet och jag hittade ett uttag med fasen till höger (i köket, på väggen över diskbänken).

Va bra, det betyder ju att alla dina övriga uttag hade fasen till vänster - vilket stämmer med utformningen av den där kombinerade E+F -kontakten som (nästan) alla moderna apparater med fabriksmonterad sladd har.

Själv har jag konstaterat att i mitt hus så är det fullständigt vimsigt/slumpmässigt inne i själva huset - som någon annan lät bygga 1980, men 100% 'rätt' i den nybyggda utbyggnaden...

Och för att kommentera Michells raljerande ovan: det är inte Schuko-uttagen som är standardiserade (tyvärr skulle jag nog säga) med fasen till vänster och neutralen till höger, det är den kombinerade E+F-kontakten som verkar vara det. Och vad/vilken standard det baseras på vete tusan - men det är ju en bra ingång till att börja hantera även Schuko-uttagen likadant. Sedan den där diskussionen så har det blivit en sport att kontrollera fabrikstillverkade apparatsladdar med E+F -kontakt när jag stöter på en tidigare okollad, och alla hittills har fas till vänster och neutral till höger när jordhålet är uppåt (sett längs kontakten in mot uttaget). Det MÅSTE betyda något - men möjligen bara att kineserna tycker det är enklast att masstillverka alla legojobb likadant...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 19:26 #11 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Polska vägguttag
Då kan jag ju bara påpeka att det inte finns några erkända E/F uttag i Sverige (eller någon annanstans i världen för den delen) och att anslutningen i en E-hane för skyddsjorden inte används i ett vanligt schukouttag. Därmed är det en icke fråga och vi behöver inte diskutera saken mer. Sen kan ni säkert diskutera hur de hanterar frågan i Frankrike eller dylikt där de använder sig av E-typen. Och visst måste det vara relevant hur de föreskriver att man ska ansluta tråden i specifikt ett schukouttag eftersom det är dessa du anvisar var man ska ansluta trådarna i och inte i ett uttag av E-typ eftersom dessa inte ens används i Sverige. Att det sen är föreskrivet hur man ska ansluta trådarna i ett uttag av E-typ är en sak, men eftersom kontakten kan sättas in på vilket håll som helst i ett schukouttag så kan det kvitta.

Varför det alltid ser likadant ut gällande vilken anslutning som sitter var på en produkt så kan det ju vara så enkelt att de använder samma form när de gjuter kontakten eller att det kanske till och med är samma tillverkare som säljer färdiga kontakter till en producent av elartiklar. Men absolut är det troligt att det är föreskrivet vilken tråd som ska anslutas var. Det berör dock fortfarande inte oss i Sverige eftersom vi inte har den typen av uttag här.

Sen är folk nog inte ohederliga om de inte ansluter tråden på vänster eller höger sida om det ändå kvittar i det land där de är verksamma.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 21:21 #12 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Polska vägguttag
Vem pratar om E+F-uttag?? Däremot finns E+F-stickproppar som passar i typ E såväl som typ F utan problem.

För övrigt tycker jag det är en alldeles utmärkt ide att etablera en fluxiostandard för fasen till vänster i schukouttag, eller ska vi kalla den Odd's standard?
Följande användare sa tack: Odd Hedberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 23:46 #13 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Polska vägguttag

Bo Siltberg skrev: Vem pratar om E+F-uttag?? Däremot finns E+F-stickproppar som passar i typ E såväl som typ F utan problem.

Som du säkert vet finns det inget som heter E/F-uttag. Det jag syftade på va att det är den enda typen av uttag där det skulle spela någon roll, i Sverige, var man ansluter fasen eller neutralen (förutom i lamputtag, perilex och enfasiga spisuttag). Eftersom det inte existerar några E/F-uttag så kan vi alltså utesluta behovet av att ansluta tråden på den ena eller andra platsen. Alltså en icke fråga.

Standard ska ha ett syfte. Annars finns det inget syfte, som att placera fasen till vänster när det kvittar exempelvis.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 11:15 #14 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Polska vägguttag
Ok låt så vara. Jag tycker dock fortfarande att Odd's standard är bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 12:30 #15 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Polska vägguttag
Jag kan ju säga att jag nog kommer koppla enligt fluxio-standard i framtiden, varför inte liksom.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Odd Hedberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 21:03 #16 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Polska vägguttag
Tänkte på det här när jag kopplade ett utanpåliggande 2-vägsuttag. Jag brukar montera dom så att fas och nolla kommer uppåt för att få mer plats till trådarna. Då blir det inte installerat enligt "odd normen"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 17:01 - 15 jan 2015 17:11 #17 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Polska vägguttag
Jag hittade ett sånt där franskt typ E uttag i en nytillverkad svenskbyggd [och svensksåld!] produkt idag - inte ett spår av någon S-märkning men den är CE-märkt av tillverkaren FRICO... :evil:
En hel drös såna hittade jag, vi har några tiotal såna där i beredskapslagret numera...

Även här sitter Neutralen till höger, jag skruvade av 'locket' på apparaten och kollade inkopplingen... Vassego, njut...: :tokig:

Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 19:01 - 15 jan 2015 19:05 #18 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Polska vägguttag
Kollade i min privata 5kW FRICO Tiger ute i 'The Man Cave'... Köpt för snart 2 år sedan från Swedol. Den har också ett E-uttag på baksidan, kopplat med fas till vänster och neutral till höger. :tummeupp: Dvs i enlighet med etablerad Fluxio-standard... :klapp:

Nu är det nog inte en tillfällighet längre; FRICO stoppar i E-uttag i sina aerotemprar för svenska marknaden. Och i manualen till min så sägs det i texten att de är SEMKO-godkända, men inget S på märkskylten där heller...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 19:40 #19 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Polska vägguttag
Man kan dock notera att typskylten pryds av ett B i triangel, vilket är den polska motsvarigheten till S-märket. Kan det vara så att ett parti aerotemprar som var avsedda för export till Polen av misstag råkade hamna på den svenska marknaden?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 20:16 - 16 jan 2015 08:00 #20 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Polska vägguttag
Det är/var nog ett rätt stort parti isåfall - min privata köpte jag från Swedol 2013
och alla de där som står i Forsmark nu köpte nog Inköp direkt från FRICO eller via Ahlsell
så partiet måste varit så stort att det översvämmade marknadens många olika kanaler...

Jag tror nog snarare att FRICO 'rationaliserat' tillverkningen - och eftersom det inte finns några hybrid-E/F uttag att montera, så monterar dom E-uttag. För i ett E-uttag så går en ren E-propp i (i Frankrike, Belgien, Polen, Tjeckien och Slovakien) och även en hybrid E/F (i resten av EUropa och f.d. Sovjetunionen) plus naturligtvis en Klass II-kontakt. En ren, hålfri F-kontakt går inte dit - men såna ser man ju nästan aldrig till längre. Om dom monterat ett rent F (Schuko) -uttag så hade inte en ren E-propp kunnat fås på plats, den fastnar på spärribborna...
Det vi ser är alltså en Bönräknarnas seger över Elmyndigheterna... :ohmy:

Tillägg dagen därpå:
Efter telefonkontakt med FRICO i Gbg - det finns tydligen 2 E-nummer för vardera effektnivån på aerotemprarna, och det ena levereras med E-uttag och det andra levereras med F-uttag.

Hm, jag undrar vilket nummer som står först i listorna...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.140 sekunder

Senaste foruminlägg