3-fasfördelning i vanliga uttag hos privatpersoner?

11 jun 2011 11:33 #1 av Åke Gustafsson
Hur var det nu egentligen?

Jag vet att det inte är att rekommendera att ha flera faser kopplade i ett vanligt uttag (på X-plintarna) pga att det är tillåtet för vem som helst med nödig kännedom att byta ett vanligt vägguttag. Men är det olagligt? Var kan jag hitta detta i föreskrifter/standarder?

Får man fördela flera faser bakom ett uttag om man använder topklämmor istället för X-plintarna?

Får man fördela flera faser i en kopplingsdosa eller en apparatdosa som bara används för koppling?

I vissa ROT-jobb är det nästan omöjligt att inte komplettera med fler faser i befintliga rör (i kök tex).

Om det är tillåtet att fördela faser i vanliga bostäder. Vad krävs då för att detta ska vara tillåtet? 3-polig säkring? Eller räcker det med att märka i centralförteckningen att det är en 3-fasgrupp samt att det skyddas av jordfelsbrytare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2011 12:21 - 11 jun 2011 12:21 #2 av Patrik Hedlund
Trefasfördelning är tillåtet, men vidarekoppling av faser på x-plint i uttag är inte tillåtet - i privatbostäder.
Dock har jag, tyvärr, ingen text att hänvisa till.

Vidarekoppla faser med toppklämma i botten av app.dosa, tycker jag inte borde vara några problem.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

11 jun 2011 14:11 #3 av Magnus H
Rätta mig om jag har fel (jobbar lite med egnehemshus) för att kunna va 100.
Men har uttag faktist X-plintar, är det inte bara brytare m.m som har det?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

11 jun 2011 14:30 #4 av Robin Strandberg
De flesta uttagen är bara godkända för 250V och därför får man inte koppla in olika faser varken i ett med separata brunnar eller på X-plintarna.

Detta efter att pratat med många på elko som var osäker om man fick dela upp Tvättmaskin och Torktumlare på ett uttag med separata brunnar.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

11 jun 2011 15:10 #5 av Patrik Hedlund
ELJO har x-plintar. ELKO har det inte (för att Elko är ett sämre märke osv osv :woohoo: )

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

11 jun 2011 15:14 - 11 jun 2011 15:16 #6 av Patrik Hedlund
Nu tycker väl ändå jag att det är en viss skillnad mellan x-plintar och ett uttag med sep. brunntändning.
Oavsett så är ju inget av dem tillåtna i privata bostäder med flera faser.

Uttag brukar vara godkända för max 250 V, men vad jag dels lärt mig på byggahus och även läst produktbeskrivning för uttag som t.ex. denna så är de godkända för att vidarekoppla faser i offentliga lokaler, industri osv.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

11 jun 2011 15:40 - 11 jun 2011 15:41 #7 av Ronnie Lidström

SS 436 40 00 utg. 2 sida 182 skrev: 521.8.2
Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar. Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet.
Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare.
ANM – För fördelning av en för flera kretar gemensam skyddsledare se kapitel 54.

Enligt min personliga tolkning så är det ok att fördela i dosor om det är märkt i centralen att det är en 3fasgrupp samt att gruppen skyddas av jordfelsbrytare. 3polig säkring är ju dock att fördra!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

11 jun 2011 17:55 - 11 jun 2011 17:58 #8 av Bo Siltberg
Om man får fördela en trefasgrupp på X-plintarna i ett uttag vet jag inget specifikt förbud mot, men 529.1 väger ganska tungt med tanke på att lekmän får byta uttag.

Kunskap och erfarenhet hos de personer som väntas utföra underhållet ska beaktas vid val och installation av ledningssystem.

Så, om tillverkaren tillåter flera faser på anslutningsklämmorna, beror säkerheten på om en trepolig säkring finns. Det verkar finnas en praxis att man inte kan förvänta sig att en lekman ska fatta att tre separata säkringar behöver brytas för att byta ett enskilt uttag :S

Utan trepolig säkring kan man ändå göra installationen säker genom att använda godkända toppklämmor bakom uttaget. Dessa ska även användas för nolla och jord!! Dvs nolla och jord skarvas i toppklämman, som sedan matar uttaget via en separat FK. Då minimeras risken att nolla eller jord bryts när uttaget byts.

Gör man en trefasgrupp som splittas till enfasgrupper från början så blir det bra, för då fördelar man enfasgrupper i en dosa etc. Det är när man splittar trefasgrupper i efterhand och tvingas göra det i apparatdosor som det finns ett par fallgropar.

Det finns inga regler i SS 436 40 00 för hur man utför en säker split av en trefasgrupp vad jag kan se. Det finns inget krav på trepolig säkring etc.

11 jun 2011 18:05 #9 av Mats Persson
Precis, jag kan inte tänka mig att det är olagligt att göra som du vill.
Jag har för mig att blå boken reglarade detta hårdare än standarden gör, punkten som Bo hänvisar till är bra! Och man bör absolut undvika det. Men är innehavaren informerad och har en del kunskap om el så bör det inte vara någon fara?

Att uttagen är stämplade 250V måste väl innebära att man inte får ha 400V ut? Men nog måste man väl få vidarekoppla?? Annars har jag brutit mot den tillverkar annvisningen ett antal gånger..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

11 jun 2011 18:42 #10 av Robin Strandberg
Inte på gamla elko-uttagen men med de nya seperata blindplinten i utanpål. RS får man överkoppla enligt dom iaf.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

11 jun 2011 19:52 - 11 jun 2011 19:53 #11 av Ronnie Lidström
Förr har det stått på Eljos (Schneiders) hemsida att uttagen med X plint är godkänd för överkoppling

Så här har det stått för på eljo.se (denna text finns inte kvar längre??)

Vidarekoppling av 3-fas gruppledning
Vägguttagen är godkända för 3-fas gruppledning vid installationer inom
industri, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorsbyggnader
och dylikt. I bostäder används de neutrala klämmorna för tändtrådar,
mellantrådar, jordledare etc.

På Elkos 2vägs uttag med separat brunständning står det så här: (källa)

Uttaget har delad sockel för matning med 2 olika matningsledningar: LA och LB
LA och LB måste alltid komma från samma gruppsäkring.
LA kan matas direkt från gruppsäkringen medan LB kan matas via en strömställare eller en dimmer från samma gruppsäkring:

Fil bilaga:

11 jun 2011 20:40 #12 av Åke Gustafsson
Tack för alla svar! Finns det någon annan paragraf i SS (förutom 521.8.2) som tar upp detta?

12 jun 2011 18:46 #13 av Bo Siltberg
och förutom 529.1? Kanske 521.8.3 då om man behöver betrakta/hantera dom olika faserna som olika kretsar:

Då flera kretsar avslutas i samma kopplingsdosa ska anslutningarna för varje krets separeras av isolerande avskiljningar utom om kopplingsdon enligt SS-EN 60998 eller om kopplingsplintar i överensstämmelse med SS-EN 60947-7 används.

Det har behandlats på Voltimum's forum ett par gånger också:
www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=495
www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=348
www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=354
www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=157

01 sep 2011 17:27 #14 av Reijo Eriksson
Enligt Elsäkerhetsverkts föreskrift 1999:5 (blå boken);

552.1.1 Om installationsapparater, såsom installationsströmställare och uttag, har – förutom
för apparatens funktion nödvändiga anslutningsklämmor – extra klämmor för vidarekoppling
av ledare, får sådana extra klämmor inte användas för vidarekoppling av i
apparaten icke utnyttjad ledare.

Oberoende av vad som anges i föregående stycke får de nämnda vidarekopplingarna
ske i installationsapparater inom anläggningar i industrier, varuhus, sjukhus, allmänna
institutionsbyggnader, kontorshus och motsvarande, där utbyte av installationsapparater
utförs av på elområdet fackkunnig person. Det förutsätts att kopplingsutrymmena
är tillräckligt rymliga.

Reijo Eriksson
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

01 sep 2011 17:38 #15 av Patrik Hedlund

Reijo Eriksson skrev: Enligt Elsäkerhetsverkts föreskrift 1999:5 (blå boken);

552.1.1 Om installationsapparater, såsom installationsströmställare och uttag, har – förutom
för apparatens funktion nödvändiga anslutningsklämmor – extra klämmor för vidarekoppling
av ledare, får sådana extra klämmor inte användas för vidarekoppling av i
apparaten icke utnyttjad ledare.

Oberoende av vad som anges i föregående stycke får de nämnda vidarekopplingarna
ske i installationsapparater inom anläggningar i industrier, varuhus, sjukhus, allmänna
institutionsbyggnader, kontorshus och motsvarande, där utbyte av installationsapparater
utförs av på elområdet fackkunnig person. Det förutsätts att kopplingsutrymmena
är tillräckligt rymliga.

Ronnie Lidström skrev: Förr har det stått på Eljos (Schneiders) hemsida att uttagen med X plint är godkänd för överkoppling

Så här har det stått för på eljo.se (denna text finns inte kvar längre??)

Vidarekoppling av 3-fas gruppledning
Vägguttagen är godkända för 3-fas gruppledning vid installationer inom
industri, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorsbyggnader
och dylikt. I bostäder används de neutrala klämmorna för tändtrådar,
mellantrådar, jordledare etc."

Kan det vara så att detta gällde under blå boken alltså och att jag borde uppdatera min kunskap?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

01 sep 2011 18:17 #16 av Bo Siltberg
Intressant, motsvarande regel finns ej i SS 436 40 00.

02 sep 2011 17:01 #17 av Friedrich Lossien

Ronnie Lidström skrev:

SS 436 40 00 utg. 2 sida 182 skrev: 521.8.2
Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar. Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet.
Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare.
ANM – För fördelning av en för flera kretar gemensam skyddsledare se kapitel 54.

Enligt min personliga tolkning så är det ok att fördela i dosor om det är märkt i centralen att det är en 3fasgrupp samt att gruppen skyddas av jordfelsbrytare. 3polig säkring är ju dock att fördra!

Nu har jag inte Elinstallationsreglerna hemma. Men jag tolkar stycket som du citerar som att det krävs en 3-polig dvärgbrytare.

02 sep 2011 17:11 #18 av Ronnie Lidström
Eller allpolig jordfelsbrytare (Skadar ju dock inte med 3pol säkring också!)

Fil bilaga:

02 sep 2011 17:16 #19 av Bo Siltberg
Jo man kan tycka det, för det är en bra ide.

Men ska man vara petig finns inte kravet på trepolig frånskiljare. 536.2.2.5 förordar det, men godkänner också enpoliga brytare intill varandra.

02 sep 2011 17:17 #20 av Reijo Eriksson
En liknande fråga, som berörde kombiuttag, har diskuterats både i TK64 och Elektriska Nämndens tekniska utskott.

Uttag 3-fasuttag (CEE) och 1-fasuttag (Schuko) i kombination ska skyddas via ett 3-poligt skydd, till
exempel dvärgbrytare.

Anledningen är att om det inträffar ett överledningsfel i 1-fas belastningen leds ström till felstället
via trefasbelastningens kvarvarande impedanser. Det gäller såväl jordfel som fel mellan fas och neutralledare.
Impedansen i de matande kretsarna kan begränsa strömmen så att skydden inte löser ut.

Felströmmen fortsätter då att flyta med viss begränsning. Det kan antingen orsaka farlig beröringsspänning eller överhettning och brand.
Vid felström ska skyddet lösa ut inom den tid som SS 436 40 00 anger eller krav ställda i tidigare
utgivna starkströmsföreskrifter. Problemet kan alltså lösas genom att felbortkoppling sker 3-poligt,
till exempel via en trepolig dvärgbrytare.

En jordfelsbrytare är inte tillräckligt.

Reijo Eriksson

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg