Det går inte att säga att en viss kabelarea ska avsäkras med en viss storlek på säkring. Det beror på längden på kabeln, förläggningssätt som du redan varit inne på, omgivningstemperatur etc.
Kabeltillverkarna har några gratisappar som ger en del av informationen.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Jaa, det kan ju vara bra att veta när man gör en installation, hehe...
På alla ställen jag varit på i Tyskland och arbetat så kör dom 16A på 1,5 mm2
Man skall ju alltid kolla med kabel tillverkaren för hur man skall och får göra med just deras kabel. Men jag tänkte om det fanns någon stanns att det var en standard att detta bör man följa.
Vi har ju i Sverige valt att säkra 10A på 1,5 mm2, men tydligen inte in Tyskland.
Du (J-Rock) som har ABL borde ju kunna ledningsdimensioneringen i sömnen. Det var en av de tyngre kursdelarna när man läste.
1,5mm2 EK har ett strömvärde(nsv) på 18,5A. Vilket innebär att den klarar att belastas med 18,5A kontinuerligt under gynnsamma förhållanden. Nu finns det finns ingen 18A säkring, närmast är 16A.
1,5mm2 PEX har ett nsv 20-25A (osäker på exakt).
Sedan är det ju olika förläggningssätt som ökar ledningstemperaturen och därmed minskar belastningsströmmen som kabeln kan utsättas för.
Men detta är ju bara dimensioneringen utefter kabeln nominella strömvärde. Därefter ska spänningsfall och utlösningsvillkor också beräknas.
Ja du, precis som Marcus säger så finns det inga sådana lathundar!
Du får nog allt räkna för att få fram vilken säkring till vilken kabel! Grunden i hela ABL utbildningen...
HB 421 är en bra bok i ämnet...
Har du av någon anledning glömt bort hur man räknar kan jag rekommendera en repetitiotionskurs i ämnet.. Örjan på EUU kan nog tips om någon?
Inte min mening att låta dryg, men att ta genvägar inom detta ämnet kan få farliga konsekvenser..
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Han menar säkert "standarddimensionerna" som är hyffsat säkert att gå efter iaf upp till 25A i vanlig villa utan längre sträckor.
Är det längre sträckor eller grövre kablar så använder vi EL-vis.
Innan vi köpte ett beräkningsprogram så brukade vi överlämna räknandet till elgrossisten
- "Hej, jag ska sätta upp en ny central och behöver en gruppledning till denna. Sträckan är 60m, kabeln ligger på stege med andra kablar och jag vill säkra den 125A. Kolla vilken kabel som behövs och beställ!"
Men har man helt glömt bort hur man räknar manuellt som behörig kan det nog vara ide att gå en kurs endå.. Ganska viktigt att man kan se att resultatet man får av grossisten eller programet är logist..
Det är ju inte särskillt svårt?
Finns trotts allt mycket mer än bara villa el...
Elinstallatör ABL
Å andra sidan tror jag inte att de som läste elkraft på 4-år teknisk, fördjupade sig ledningsdimensionering över huvud taget?
De blev ju behöriga att söka AB med den utbildningen. Och vem minns något vettigt från gymnasiet egentligen?
Jag räknar sälla på något under 32A såvida det inte handlar om långa sträcker eller onormala förhållanden. Kör med "standard dimensionerna". Och jag räknar aldrig manuellt, utan kör med El-vis.
Kabelstickan (iPhone appen) från Draka är väl en slags lathund för beräkning, likaså den "analoga" pappers kabelstickan som man hade förr.
Nä låt vara att man inte kommer ihåg något från gymnasiet.. Men har man tagit på sig en uppgift eller arbete att utnyttja sin AB eller ABL så tycker iallafall jag att man har ett ansvar att uppdatera sin kunskaper om man inte kommer ihåg vad men en gång lärt sig..
Elinstallatör ABL
Hur många här klarar av att göra kabelberäkningar manuellt utan hjälpmedel?
Jag skulle vara helt handikappad utan EL-vis.Det är klar, man vet ju vad det "brukar vara" och skulle väl kunna klämma i med en kvalificerad gissning, men nog känns det lite överkurs att kunna räkna manuellt då det finns så bra hjälpmedel.
Trodde det bara var matte-freaks som Bo Siltberg som sysslade med sådant
Mats Persson skrev: Nä låt vara att man inte kommer ihåg något från gymnasiet.. Men har man tagit på sig en uppgift eller arbete att utnyttja sin AB eller ABL så tycker iallafall jag att man har ett ansvar att uppdatera sin kunskaper om man inte kommer ihåg vad men en gång lärt sig..
Jag måste säga att jag förstår inte hur du menar.
Man skall alltså veta/kunna/komma ihåg allt som man någonsin kan stöta på bara för att man har en behörighet?
I så fall kan den som är utan skuld kasta första stenen....och det lär inte bli jag.
Jag kan verkligen inte allt. Inte heller kommer jag ihåg precis allt.
Men ledningsdimensionering är ju en central del i det mesta installationsarbete som man gör. Man kan inte dra en ny kabel utan att antingen själv ja koll på detta eller fått uppgifter från någon annan som räknat. Och räkna är skoj, El-vis är fusk
Det är lite oroande att J-Rock inte ens vet var man kan hitta denna information. Se SS 436 40 00, kapitel 52 och SEK HB 421. Där finns gott om tabeller.
Nej jag kan verkligen inte allt.. Meningen med utbildningen för tex ABL är inte att du ska kunna allt men man ska ju ha så pass mycket kunskap att man ska kunna veta var man hittar informationen..
Men att räkna på kabeldimensionering med hjälp tabeller i tex HB 421 är inget som är svårt och det tror jag nog du hade kunnat klara av Ronnie!
Precis som Bo säger, kabeldimensioneringen är verkligen en central del.
Som svar till Johannes H, om jag ska utföra arbetsuppgifter som jag inte har kunskap om tycker jag det är rimligt att man skaffar sig dessa kunskaper, antingen via kurs, eget läsande, eller på annat vis..
Arbetar inte du på detta vis? Om du stöter på något du inte minns, vad gör du då? Gissar ? Eller tar reda på fakta och fortsätter med jobbet?
Elinstallatör ABL
Bo Siltberg skrev: Men ledningsdimensionering är ju en central del i det mesta installationsarbete som man gör. Man kan inte dra en ny kabel utan att antingen själv ja koll på detta eller fått uppgifter från någon annan som räknat. Och räkna är skoj, El-vis är fusk
Det är lite oroande att J-Rock inte ens vet var man kan hitta denna information. Se SS 436 40 00, kapitel 52 och SEK HB 421. Där finns gott om tabeller.
Självklart har jag redan läst i "Kapitel 52 - Val och montering av ledningssystem"
Tänkte mer om det fanns någon "lathund" som nämnts tidigare.
- Bo Siltberg:
Du har ingen aning om vad jag jobbar med eller pysslar med. Du kanske inte riktigt förstår vad jag är ute efter, eller så är jag dålig på att förklara.
Orkar egentligen inte förklara mer, så skit i att svara bara.
Så då kan vi glömma tråden - Säkert ingen annan som undrar över detta helle.
Mats Persson skrev: Som svar till Johannes H, om jag ska utföra arbetsuppgifter som jag inte har kunskap om tycker jag det är rimligt att man skaffar sig dessa kunskaper, antingen via kurs, eget läsande, eller på annat vis..
Arbetar inte du på detta vis? Om du stöter på något du inte minns, vad gör du då? Gissar ? Eller tar reda på fakta och fortsätter med jobbet?
Jo, naturligtvis.
Jag var trött igår och när jag läste om ditt inlägg idag så fick jag helt plötsligt med mig alla ord och då klarnade det
Bo Siltberg skrev:
Det var ju det han visste? Alltså fluxio.se :tummeupp: