Apropå beräkningar så brukar jag vid installation skicka ett mail till konstruktören och be om beräkningar för vald kabelarea. Vilka svar tror ni jag fått? tror ni dom har tagit reda på eller utfört mätningar på förimpedans innan dom väljer kabelarea?. Sen verkar dom inte fatta att PEX kabeln är uppfunnen utan skriver in EKKJ eller liknande i kabelval.
Försökte med samma fråga på en annan forum (byggahus) och konstigt nog så är det ett namn so,m dyker upp där också. Satan vad irriterande med:tokig: besserwisser människor som klipper och klistrar utan att förstå sig på det.:klapp: :tokig: :smack:
Mats Persson skrev: Nä låt vara att man inte kommer ihåg något från gymnasiet.. Men har man tagit på sig en uppgift eller arbete att utnyttja sin AB eller ABL så tycker iallafall jag att man har ett ansvar att uppdatera sin kunskaper om man inte kommer ihåg vad men en gång lärt sig..
Jag måste säga att jag förstår inte hur du menar.
Man skall alltså veta/kunna/komma ihåg allt som man någonsin kan stöta på bara för att man har en behörighet?
I så fall kan den som är utan skuld kasta första stenen....och det lär inte bli jag.
Jag kan verkligen inte allt. Inte heller kommer jag ihåg precis allt.
Nej man kan inte komma ihåg allt men har man behörighet så skall man veta sina begränsningar, man skall ha kvar sina läroböcker så att man kan gå tillbaka och titta i dessa och man skall uppdatera sig på nya standarder, förskrifter mm. Vissa tycks tro att om jag har AB-behörighet, eller till och med bara har en el-utbildning, så kan jag göra allt fån 0,4 till 400 kV. Det gäller både arbetsgivare och arbetstagare.
Jag är generellt motståndare till lathundar då de kan hamna oss folk som inte inser vilka begränsningarna är men det kan givetvis ha sina fördelar om man vet vad man gör.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Jag tycker faktiskt att även om man inte har någon behörighet så har man ett visst ansvar att hålla sig uppdaterad när man jobbar med el. En simpel montör (som jag själv) har många möjligheter att göra dumdristiga/felaktiga/farliga installationer dagligen om man inte minns eller bryr sig om vad man lärde sig i skolan eller på senaste kursen.
Draka har en app till iPhone där man kan ange olika förläggnings sätt på stege, vägg och kanaler. Och sedan får man ut hur många kvadrat som behövs beroende på hur man förlägger kablarna, temperatur etc.