1-års, 2-års, 3års montör? Räknas arbetstid eller anställningstid?

24 jul 2011 21:03 #1 av Joakim Pettersson
Hej!
Jag har varit anställd hos "min" firma sen augusti förra året (2010), gjorde sista timman på lärlingstiden just innan jag började där, och blev då alltså 1-årsmontör..
Men hur räknas det sen?
Var föräldraledig i 2,5 månader nu i vår och borde egentligen bli 2-årsmontör nu i augusti.
Men räknas det i timmar jag har jobbat eller hur länge jag varit anställd?
Dvs. när räknas jag som 2-årsmontör?

MvH Jocke :)

25-åring från Arvidsjaur, jobbar på El & Styr i Arjeplog med installation och service.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2011 20:25 #2 av Janne Larsson
Jag tror det är så enkelt att man räknar årsvis från det datum du övergick från lärling till 1-årsmontör, vare sig du är ledig eller inte.
Följande användare sa tack: Joakim Pettersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2011 21:04 #3 av Ronnie Lidström
ja vi har också alltid kört att man blir andraårsmontör prick ett år efter man blev förstaårs osv. Men då har vi iofs aldrig haft någon icke fullbetald som haft någon längre frånvaro.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Joakim Pettersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2011 06:49 #4 av Jörgen Wikström
Hej
En förutsättning för att få avancera i lönestegen är att du har en anställning. För 1:a, 2:a 3:e montörs stegen gäller anställningstid även om du är sjuk en månad. Om du däremot är tjänstledigt för studier står du inte arbetsgivaren till förfogande och då kan du inte räkna den tid du är tjänstledig.

Där emot en lärling, som är en förlängning av skolan, räknas antalet arbetade timmar så har man otur och blir sjuk under 6 månader så tar det längre tid att bli 1:a års montör.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2013 20:05 #5 av keps
Hej! Jag blev 1a års montör 1a mars förra året och undrar när jag blir andra års montör, om man jobbar normal tid så vet jag svaret är såklart 1a mars men jag har jobbat en massa övertid och undrar om jag kan räkna med dem timmarna så att jag blir 2a års montör tidigare?
Tror det är 150-200 timmar minst.
mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2013 20:40 #6 av Rikard Ågren
Jag gissar att det fortfarande är anställningstiden, och inte arbetstiden, som räknas

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2013 21:30 #7 av Daniel Gustafsson Furn

Jörgen Wikström skrev: Hej
En förutsättning för att få avancera i lönestegen är att du har en anställning. För 1:a, 2:a 3:e montörs stegen gäller anställningstid även om du är sjuk en månad. Om du däremot är tjänstledigt för studier står du inte arbetsgivaren till förfogande och då kan du inte räkna den tid du är tjänstledig.

Där emot en lärling, som är en förlängning av skolan, räknas antalet arbetade timmar så har man otur och blir sjuk under 6 månader så tar det längre tid att bli 1:a års montör.


November 2011 blev jag förstaårs montör. Jag jobbade heltid hela november och december (kanske någon vab dag). From mitten av januari 2012 jobbade jag 50% tom augusti 2012, därefter har jag jobbat 80%. Det är alltså mer än ett år sen jag blev förstaårs montör. När borde jag bli andraårs montör? Min firma vill räkna tiden.
/Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2013 07:27 #8 av Janne Larsson
Någonstans går det ju en gräns på antal arbetatde timmar för att gå från 1:a till 2:a års montör. I övrigt så säger ju namnet allt "ÅRS", dvs att om man jobbar från den ev gränsen och mer så räknas det från datum till datum, vare sig man jobbar övertid eller inte.

Lärlingstiden däremot handlar ju om arbetatde timmar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2013 07:46 #9 av Jörgen Wikström
Vad det gäller 1:a, 2:a & 3:e års montör så stämmer Ronnie Lindströms tolkning men tillägget att ingen större frånvaro.

Det skulle falla på sin orimlighet att man efter sin lärlingstid blir borta 3 år och sedan är fullbetald. Hela detta upplägg bygger på att man utvecklas som montör och blir mer och mer erfaren i sitt yrke.

Principen är att man skall fullgöra sina timmar under varje år för att "kliva" vidare i stegen.
"Normal" sjukfrånvaro och får man bortse ifrån när man beräknar anställningsår efter lärlingstiden.

Åren går tyvärr inte fortare om man jobbar massa timmar övertid, 200 timmars övertid säger reglerna och det finns i vissa fall dom som tyvärr är sjuka i influensatider samt VAB:ar och dom skall inte straffas för att dom blir borta 200 timmar på ett år.

Är man däremot tjänstledig för studier hel eller deltid eller sjukskriven en längre tid kommer man inte kunna utveckla sina färdigheter och en reducering av beräkningsunderlaget bli aktuellt.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare
Följande användare sa tack: Daniel Gustafsson Furn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.082 sekunder

Senaste foruminlägg