Det kittlar i duschen

14 feb 2011 20:27 #1 av Rikard Ågren
Fick ett samtal idag från en kund som upplever att de för stötar i duschen vid kontakt med duschblandare och våra fötter.

Även ute i ladugården får de stötar av vattenledningarna

Har aldrig felsök något sånt här förrut och kunskaperna är väl inte på topp. Men jag förstår att det är väldigt svårt att komma med några specifika råd eftersom det är så olika från fall till fall - men har ni några generella råd? Jag antar att man får börja med att kolla alla förbrukare som även har vatten inblandat, dvs värmekablar, elpatroner, vvb etc. Andra tips? Vad gör jag om jag inte hittar felet? Skyddsutjämnar?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2011 20:40 #2 av Ronnie Lidström
Det gäller att potentialjorda allt.. Hrm.. Jag menar "Skyddsutjämning" som det nu ska heta istället för "Potentialutjämning.

De får en stöt i duschen eftersom golvet/golvbrunnen har en annan potential än duschblandaren. Detta löser man genom att koppla ihop alla främmande ledande delar med varandra.

Kan vara knepigt just i ett badrum. Men man kan ju börja med att koppla ihop allt där man kommer åt. Ibland blir det strul då man byter från elpanna till värmepump och man har en modern rörkrökare som använder plaströr istället för koppar. Då kan helt plötsligt hela värmesystemet vara ojordat (hände bland annat hemma hos mig då jag installerade bergvärmepump).

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2011 21:39 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Hur brukar ni fästa skyddsutjämningsledaren? (vilken tungvrickare!) Ringkabelskor och kopparsvep?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2011 09:09 - 15 feb 2011 09:19 #4 av Ronnie Lidström
Beror väl lite på vad man ska jorda. Är det vattenrör osv så finns det speciella "Rörklämmor". Dessa är ganska dyra men funkar bra! Snikvarianten är "bandklammer" + bult + mutter + ringkabelsko. Fast räknar man arbetstiden så är "snikvarianten" förmodligen dyrare :stubben:

Edit: Här är alla varianter som jag hittade:

E: 0681456 (Den jag länkade till först, och den enda som jag själv provat)

E: 0683655

E: 0681161

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2011 10:21 #5 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Det blir nog att stjäla några kopparsvep av rörisen

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2011 21:14 #6 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Det kittlar i duschen
Hur frekventa är dessa "stötar"?
Finns det en hästhage med elstängsel i närheten? Dom hade ju ladugård. Ganska troligt att tråden ligger mot snön och skapar stötar.

Skyddsutjämning är inte fel, om det går att få tag på alla främmande ledande delar - annars kan anläggningen bli farligare än vad den var.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2011 21:24 - 15 feb 2011 21:25 #7 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Ja det finns kalvar på gården, men jag TROR inte att de har något elstängsel. Har dock inte hunnit dit ännu och ska givetvis kolla det

Enligt uppgift kommer vattnet in i ladugården först och grenas sedan till huset. Men det går ju i PEM slang, och en sådan borde väl inte kunna förmedla felet mellan ladugård och hus? Avståndet är ca 50 meter

I övrigt är det knappast några främmande ledande delar som kommer in i huset. Det är byggt i början eller före 1900 och knappt renoverat. (Edit. Möjligtvis avloppsstammar av gjutjärn)

Men om man mäter och bryter bort del för del borde man ju kunna ringa in felet något så när om det är en elförbrukare på gården som spökar.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2011 21:26 #8 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Tack förresten för e-nuffrorna Ronnie, de kommer väl till pass i ett annat projekt :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2011 09:18 #9 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Det kittlar i duschen
Om dom får stötar i duschen så finns det ett golv eller golvbrunn som har kontakt med sann jord. Hur skyddsutjämnar man en sådan i efterhand? Kanske inte så lätt.
Samma sak i ladugården.

Att mäta upp sånt här har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle försöka hitta ett jordtag som referens och mäta mot PEN och vattenrör på olika ställen för att försöka hitta var det uppkommer en potential. Ett elstängsel skickar ju in en potential i jorden, kanske via PEN beroende på var den är jordad.

Vagabonderande strömmar i jorden borde kunna ge samma symptom. Spänningsfall i PEN ger däremot en potential i skyddsjordade delar mot sann jord. Om det går att mäta upp en ansenlig ström mellan duschhuvudet och golvet så kan så vara fallet.

Så en sak att titta på är om det beror av hur mycket last som ligger på (även hos grannarna, främst dom före). Att mäta strömmen i PEN kan vara missvisande då man bara mäter den egna anläggningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2011 10:04 #10 av Ronnie Lidström
Jag hörde även om ett fall i en bostadsrättsförrening där en boende i en lägenhet upplevde stötar osv i duschen. Hon fick stötar fastän man stängde av hela hennes central.

Det visade sig bero på en grov huvudledning/servis som gick under/i plattan just under hennes badrum. Det var en 4ledare FKKJ som var snedbelastad så att det gick massa ström i flätan. Detta gjorde att man fick ett elektriskt fält som "laddade upp" golvet eller vad som nu hände :pinch:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2011 13:21 #11 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Med andra ord: om jag inte kommer åt både vatten och avlopp så är det ingen större mening att skyddsutjämna

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2011 16:17 #12 av Ronnie Lidström
Har du typ en Eurotester så kan du ju mäta hur bra kontakt de olika punkterna har med en vald jordpunkt (inkommande i centralen förslagsvis)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2011 16:33 #13 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Eurotester - sån lyx har vi inte råd med trots att företaget gått med vinst flera hundra tusen per år de senaste 15-20 åren

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 12:58 #14 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Hittade denna trevliga PDF med en kort genomgång samt översikt av OBOs sortiment för skyddsutjämning. Den första klämman som Ronnie länkade till finns där

www.obo-bettermann.com/downloads/se/pros...s_snabb_guide_se.pdf

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 14:55 #15 av Ronnie Lidström

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 17:09 #16 av Tobias Karlsson
Har själv varit i kontakt med såna jordfel och då har det varit dålig kontakt från elverkets inkommande kablar och då har vi åtgärdat med att slå ner jordspätt samt sett över klammor och dylikt i stolparna. Felen har försvunnit omgående efter de åtgärderna. Fast du kanske redan har fixat det, var lite gammalt inlägg...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 19:10 #17 av Markus Nilsson
Hur gick det Rikard?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 19:18 #18 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Det kittlar i duschen
Jag har inte hunnit dit ännu :)

Nä men de skulle höra av sig om de fick mer problem och jag har varken hört av de eller haft vägarna förbi.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 19:42 #19 av Tobias Karlsson
Då är ju problemet löst, de ligger i duschen... =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 20:40 #20 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Jag hörde även om ett fall i en bostadsrättsförrening där en boende i en lägenhet upplevde stötar osv i duschen. Hon fick stötar fastän man stängde av hela hennes central.

Det visade sig bero på en grov huvudledning/servis som gick under/i plattan just under hennes badrum. Det var en 4ledare FKKJ som var snedbelastad så att det gick massa ström i flätan. Detta gjorde att man fick ett elektriskt fält som "laddade upp" golvet eller vad som nu hände :pinch:

Alltså hur i hel**** ska man kunna lista ut det egentligen???! Eloge till den elektrikern!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.078 sekunder

Senaste foruminlägg