FX - varför finns den inte?

28 jan 2013 14:50 #1 av Erik Christiansson
Allt fler mantlade kablar med PEX-isolerade ledare lanseras av kabeltillverkarna. Varför tillverkar ingen FX (motsvarande FK eller FQ)?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2013 15:33 #2 av Marcus Lundström
När skulle man behöva PEX-isolerad enkelledare?

28 jan 2013 15:54 #3 av Erik Christiansson
När man ska få in den där sista tändtråden i det redan fulla röret t.ex. Jag inbillar mig också att PEX har lägre friktion än PVC.

28 jan 2013 21:50 #4 av Ronnie Lidström
Är nog bara en tidsfråga. Med FX 1,5 mm skulle man lätt få in 12 trådar i ett 16s rör :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Thomas Hausel

30 jan 2013 20:02 #5 av Torbjörn Forsman
Kan det vara så att PEX-isoleringen (eller tillsatser i den, t ex mjukgörare) inte fungerar bra kemiskt ihop med ett VP-rör? Det har ju ibland hänt att inkompatibla plaster klibbar ihop eller att den ena plasten "smälter" den andra om de får ligga mot varandra en längre tid.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

30 jan 2013 20:23 #6 av Erik Christiansson
Det finns ju gott om kablar med PEX-isolering och PVC-mantel, så jag antar att materialen i grund och botten är kompatibla. Finns det någon representant från någon kabeltillverkare på forumet?

02 feb 2013 22:59 #7 av Viktor H
Är det inte så att PEX-isoleringen klarar högre temperatur, samt har bättre isolationsförmåga än PVC.
Därmed kan både isolering och ledare göras tunnare än i motsvarande PVC-isolerad kabel.

Med den tunnare isoleringen kanske ledaren inte klarar den mekaniska påfrestning som kan bli när den dras lös i rör?

Men vad vet jag, jag är bara en svagströmmare... ;p

02 feb 2013 23:49 #8 av Erik Christiansson
PEX har bättre isolationsförmåga än PVC, därav den tunnare isoleringen. Det är framförallt här jag ser den möjliga fördelen med FX. Det skulle gå att få plats med fler ledare i ett rör. Jag har inga fakta att bygga upp följande, men jag tror inte att en PEX-isolerad ledare skulle kunna ta skada av att dras i ett rör/en slang. När man skalar ledarna känns PEX snarare tåigare än PVC.

Vad jag förstår så brukar PEX-isolerade ledare vara specade till 90 grader mot PVC:s 70. Skulle detta möjligtvis möjligöra att dra t.ex. 16A avsäkrade grupper med 1.5mm2? Minskad kopparåtgång skulle vara intressant ur många synvinklar, men inte självklart ur kabeltillverkarnas.

03 feb 2013 00:13 #9 av Viktor H
Jag har läst någonstans ("jag har hört....") att tack vare PEX-isoleringens högre temperaturtålighet så är arean redan något reducerad, men kallas ändå för 1,5mm2, då den ska klara samma ström som en "riktig" 1,5mm2 kabel.

Har dock inget att referera till, så ta detta med en nypa salt!

03 feb 2013 07:31 #10 av Marcus Lundström
Jag tror inte arean är mindre än 1,5 kvmm eftersom det är minimiarean för skyddsledare.
Dessutom tillkommer andra problem om man minskar arean, spänningsfall och utlösningvillkor påverkas.

03 feb 2013 08:15 #11 av Johannes Hammarstedt

Viktor H skrev: Jag har läst någonstans ("jag har hört....") att tack vare PEX-isoleringens högre temperaturtålighet så är arean redan något reducerad, men kallas ändå för 1,5mm2, då den ska klara samma ström som en "riktig" 1,5mm2 kabel.

Det är inte så att du blandar ihop det med att areorna för alla kopparkablar är reducerad?
I takt med att man kunde tillverka renare koppar så kunde man också minska arean.
Detta gör att en 1,5mm2 inte är riktigt 1,5mm2 idag. Men detta gäller ju som sagt alla kopparkablar.

Behörighet AB

03 feb 2013 12:19 #12 av Bo Siltberg
Vad jag förstår så är det resistansen enligt IEC 60228 som är styrande.
Där anges max 12.1 Ω/km för EK 1.5 och 13.3 Ω/km för RK.

03 feb 2013 17:54 #13 av Viktor H

Johannes Hammarstedt skrev:

Viktor H skrev: Jag har läst någonstans ("jag har hört....") att tack vare PEX-isoleringens högre temperaturtålighet så är arean redan något reducerad, men kallas ändå för 1,5mm2, då den ska klara samma ström som en "riktig" 1,5mm2 kabel.

Det är inte så att du blandar ihop det med att areorna för alla kopparkablar är reducerad?
I takt med att man kunde tillverka renare koppar så kunde man också minska arean.
Detta gör att en 1,5mm2 inte är riktigt 1,5mm2 idag. Men detta gäller ju som sagt alla kopparkablar.

Låter inte alls orimligt att jag blandat ihop detta..

Annars borde det vara olika beräkningsvillkor beroende på om PVC- eller PEX-isolerad kabel används.

03 feb 2013 19:05 #14 av Marcus Lundström
Givetvis är det olika villkor för PVC och PEX vid ledningsdimensionering. Har du El-vis eller liknande program kan du enkelt se att det skiljer ganska markant på belastningsförmåga för PVC och PEX.

04 feb 2013 20:15 #15 av Viktor H
Där ser man, det är inget jag pysslar med dagligen som ni kanske märker... :p

Vad beror denna stora skillnad på, endast olika temperaturtålighet, eller är det annat som skiljer mellan PVC och PEX?

05 feb 2013 14:02 #16 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet FX - varför finns den inte?
PVC tål väl bara 70grader medan PEX tål någonstans 90-95.
Det enda jag har hört om area på trådar är att kabeltillverkarna köper in högkvalitativ koppar och kan reducera arean med någon tiondel tack vare detta, utan att för den delen understiga resisransen vi beräknar vid 1,5mm²

Sidan laddades på: 0.085 sekunder

Senaste foruminlägg