Ni som har elektrisk golvvärme...

15 dec 2015 11:03 #1 av puttrix
Hej.
Jag har pga brand i mitt hus nu möjlighet att lägga golvvärme i alla golv om jag vill.

Många tycker att jag ska lägga golvvärme i alla rum nu men jag är tveksam och ställer därför en öppen fråga till alla er med erfarenhet om detta.

Anebyhus byggt 1982, 100 kvm bottenvåning, 40kvm övervåning, luft/luft värmepump, braskamin, elradiatorer.
Årsförbrukning ca 14000 Kwh

Enda rummet som jag har bestämt mig för golvvärme är badrummet och funderar även på hallen.

Bortse från inköp och installation. ;) Komfort och driftkostnad är viktigast.

Alltså el-golvvärme kontra elradiatorer.

Råd mottages tacksamt.

/Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 11:35 #2 av Stefan Ericson
Puttrix, lite motfrågor. När någon börja fundera på värme så har dom i princip sjäv bestämt sig vad dom vill ha. Det kan ändras genom diskussioner.
Som jag ser det har du bland det effektivaste som finns.
Jag tycker att golvvärmen är bäst, men står för mer läckage mot golvet. Har man små barn är det bra med golvvärme och slippa dammsamlande och enligt måga kärringar fula radiatorer, kan vara skönt. Det blir lättare att möblera.
Det jag tycker du ska fundera på är vattenburen golv ensam och inte hemma.
Hur gammal är du?
Hur gammal är värmepumpen?
Har du tonåringar som duchar hemma?
Eller barbarn som kryper?
I dag slänger dom ut pelletspannor och fult mordäna vedpannor med accumolator tankar och installetar Mitsubishi lågtemperatur luft/vatten värmepumpar. Du kanske behöver 20-22grader på golvet. Hur mycket behöver den värmepumpen röra på sig för att få varmt. Det ända är att man inte får varmvatten då. Det är bar frågan hur mycket man vill spendera.
En pellets panna brukar max gå en vecka. Vedpannan fungerar inte om man är ensam. Fruarna brukar inte gilla att gubben dör hon blir kvar med ved.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 17:07 #3 av puttrix
Möbleringsaspekten var ny för mig. Tack.
Kan tillägga att det inte blir klinker någonstans.(kall på sommaren)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 17:31 #4 av Stefan Ericson
Det behöver inte vara klinker på vanligt golv, bäst på betong.
Det brukar vara bäst med cellplast och alminium plåtar som slangar läggs i och ett flytande golv ovanpå. Det rekomenderas även med betong golv, för då går det styra snabbt och ha inomhus termostater.
Två av gubbarna i bastun, har köpt luft/vatten värmepumpar men har vanliga elemen. Håkan har 3 våningar och 40tals hus. Han har varmvatten på sommaren utan att han ser det på elräkningen. Förut kostade pelletsen ett par tusen. På vintern kostar elen lika mycket som veden. Hans Kristina satte stopp för ved panna. Han ågrar sig inte, men har satt in en spisinsats. Dom är i 70 års åldern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 18:49 #5 av Torbjörn Forsman
På tal om möblering och golvvärme, så bör man se till att eventuella tempgivare som läggs in i golvet inte placeras på ställen där det sedan kan hamna möbler eller tjocka mattor.
Det är bra att lägga en extra slinga nära ytterdörren så att det torkar upp snabbt innanför tröskeln.

Sen är det förstås en annan sak att det blir mycket mer energieffektivt med en värmepump och vattenburen golvvärme än med direktverkande elgolvvärme. Man får väga detta mot den extra kostnaden och besväret för installationen.
En nackdel med vattenburen värme är förstås att det blir svårare att kallställa huset om det någon gång skulle behövas.
En fördel med vattenburen värme är att man har större frihet när det gäller att koppla in framtida energikällor, värmesystemets livslängd blir ju säkert längre än den tid vi kan överblicka eller ens gissa vad som händer på energimarknaden.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 18:56 #6 av Ronnie Lidström
Fastän jag är elektriker så skulle jag inte lagt elgolvvärme. Jag skulle ha bytt ut luft/luft värmepumpen mot en luft/vatten (eller bergvärme) och lagt vattenburen golvvärme.

Blir ju säkert dyrast men att lägga elektrisk golvvärme i ett helt hus är inte så billigt heller.

Ska du lägga elektrisk så är här några saker att tänka på:
  • Du bör välja självbegränsande kabel om övergolvet är annat än klinker
  • Självbegränsande kabel bör man ej lägga mer än max 8-10 m² på en slinga pga startströmmen så det blir en hel del slingor.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 19:04 #7 av Stefan Ericson
Det beror ju på var huset ligger. En luftvärmepump fungerar bäst i skåne och sämst i norrland. Sen, får man tbx investeringen vid försäljning?
Men hur man än vrider och vänder på sig, så kommer det att kosta pengar att värma huset. Om gamla värmesystemet börjar bli gamla, måste man ändå göra något.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 dec 2015 15:24 #8 av Christer Djerf

Torbjörn Forsman skrev:
Sen är det förstås en annan sak att det blir mycket mer energieffektivt med en värmepump och vattenburen golvvärme än med direktverkande elgolvvärme. Man får väga detta mot den extra kostnaden och besväret för installationen.
En nackdel med vattenburen värme är förstås att det blir svårare att kallställa huset om det någon gång skulle behövas.
En fördel med vattenburen värme är att man har större frihet när det gäller att koppla in framtida energikällor, värmesystemets livslängd blir ju säkert längre än den tid vi kan överblicka eller ens gissa vad som händer på energimarknaden.


Jag skulle vilja säga att det blir mer kostnadseffektivt.
Det är få energikällor som är så energieffektiva som el, dels i form av överföringsförluster, dels vid omvandling till annan energiform.
Att vattenburen värme har en del överföringsförluster som ett el-system inte är är ju ställt utom allt rimligt tvivel, men om det inte spelar så stor roll var värmen hamnar så är det kanske av marginell betydelse!
Följande användare sa tack: Henrik Franzén

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 dec 2015 15:59 #9 av Stefan Ericson
Sherlock, det är väl stält utom allt tvivel, att en luft värmepump förbrukar ca 20-30% av direktverkande elvärme.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 09:47 #10 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Sherlock, det är väl stält utom allt tvivel, att en luft värmepump förbrukar ca 20-30% av direktverkande elvärme.


Jo, men nu var det överföringen av energi som diskuterades, dvs vattenburet kontra el.
Inte vilken värmekälla som användes.
Och då har vi mer energiförluster i det vattenburna systemet, dock är ofta energikällan mer effektiv, därav blir totalen mer kostnadseffektiv, men vi kan ju ha mer förluster ändå som kompenseras av en effektivare enrgikälla (typ värmepump)

Därav att hålla isär begreppen vad det gäller överföring av energi!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 11:06 #11 av Stefan Ericson
Sherlock, om energiförlusterna hamnar i huset, så blir huset ändå varmt. Inte förän fåglar och råttor tagit bort isolering på kopparrören ute, börjar det problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 14:16 #12 av Stefan Ericson
Sherlock, hur motivera att det blir effektivare med el än vattenburen golvvärme och luftvatten värmepump om kostnaden mot el blir 5 gånger mer?
Torbjörn Forsman har nog pekat på den största naktdelen, frysrisken. Då är det nog inte Wirsbo slangen som är problemet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 18:49 #13 av puttrix
Åter till frågan:

Bortse från inköp och installation. Komfort och driftkostnad är viktigast.

Alltså el-golvvärme kontra elradiatorer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 19:23 #14 av Ronnie Lidström

Stefan Ericson skrev: Sherlock, hur motivera att det blir effektivare med el än vattenburen golvvärme och luftvatten värmepump om kostnaden mot el blir 5 gånger mer?
Torbjörn Forsman har nog pekat på den största naktdelen, frysrisken. Då är det nog inte Wirsbo slangen som är problemet.


Ni pratar om olika saker.

Du har rätt i att produktionen av värme är effektivare i en värmepump än en elpanna/elradiator
Han har rätt i att transporten av värme i ett vattenburet system ger mer förluster än i elkablar.

Ni har alltså båda rätt.. eller fel.. God Jul ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 19:24 #15 av Ronnie Lidström

puttrix skrev: Åter till frågan:

Bortse från inköp och installation. Komfort och driftkostnad är viktigast.

Alltså el-golvvärme kontra elradiatorer.


Ska vi bortse från inköp och installation så är ju golvvärme solklart bäst både komfortmässigt och driftkostnad (så länge du inte räknar in att du måste byta någon golvvärme i driftkostnaden :stubben: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 19:27 #16 av Stefan Ericson
Sherlock, verkar hamnat på en nivå jag beskyllt honom för förut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 20:03 #17 av Stefan Ericson
Ronnie, God Jul själv och alla andra också! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2015 20:43 #18 av Stefan Ericson
Men nu tbx till frågan. Varför spendera 5kr på en instoppad kr istället för 1kr. Det måste ni svara på!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2015 06:34 - 18 dec 2015 06:35 #19 av Rikard Ågren
Det hör inte till trådenskaparens frågeställning Stefan. Se inlägg #1 och #13

Du kanske kan starta en egen tråd med din fråga?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2015 12:47 #20 av Christer Djerf

puttrix skrev: Åter till frågan:

Bortse från inköp och installation. Komfort och driftkostnad är viktigast.

Alltså el-golvvärme kontra elradiatorer.


El-golvvärme alla dagar i veckan.
Du kan dra ner på temperaturen i rummet utan att det känns så mycket kallare = besparing kontra elradiatorer.
Sedan får du en mycket jämnare värme med golvvärme då det värmer över en större yta än vad en radiator gör.

Har du stora fönsterpartier kan dock kallraset från rutorna upplevas störande vid golvvärme om du vid radiatordrift skulle haft en radiator där (en radiator förhindrar kallras där den sitter)
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.128 sekunder

Senaste foruminlägg