Ni som har elektrisk golvvärme...

19 dec 2015 09:50 #21 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Hur kokar ljuset ljuset 4l doppspad?
Prova själv ljusen i fönstren när det är kalt.
Ivar, jag tror du ligger på samma nivå som Sherlock.


Vad säger Moderatorerna om att användare blir trakasserade?
Nu är jag inte lika lättstött som Stefan verkar vara, men samma regler skall väl gälla alla?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2015 10:05 #22 av Bo Siltberg
Det har historiskt varit flera parter som trakasserat varandra, somliga numera anonyma, och där vi redan diskuterat frågan privat. Vad gäller Stefan så skulle jag önska att ni helt enkelt inte tog vid er, för han menar egentligen inte att vara oförskämd mot andra, det är bara ett sätt att hävda sig. Han har ju idéer som ofta anses ligga utanför "normen", till viss del berättigat men där finns också tänkvärda vinklingar. Hur mycket stora saker skulle inte har uppfunnits om det inte funnits personer som slagits för sina (i andras ögon knäppa) idéer?
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2015 13:52 #23 av Christer Djerf

Bo Siltberg skrev: Det har historiskt varit flera parter som trakasserat varandra, somliga numera anonyma, och där vi redan diskuterat frågan privat. Vad gäller Stefan så skulle jag önska att ni helt enkelt inte tog vid er, för han menar egentligen inte att vara oförskämd mot andra, det är bara ett sätt att hävda sig. Han har ju idéer som ofta anses ligga utanför "normen", till viss del berättigat men där finns också tänkvärda vinklingar. Hur mycket stora saker skulle inte har uppfunnits om det inte funnits personer som slagits för sina (i andras ögon knäppa) idéer?


Komma med "knäppa" idéer är en sak, det kan som du säger lyfta trådarna till en annan dimension.

Men att vissa användare ska ha andra regler än övriga har jag svårt att förlika mig med.
Jag tror ju att även Stefan är bildningsbar och att han kan lära sig de förhållningsregler som gäller.
Han har ju inga problem att se när någon kränker honom, då ska det polisanmälas mm, så att även se sitt egna handlande torde ligga inom rimlighetens horisont!

Men sätts det inga regler eller att man fortsätter att göra särbehandling då kommer troligtvis ingen förändring av beteendet ske heller.

Jag undra även vad Ivar tycker om att bli jämförd med mig, det är nog inte alltid så roligt!
Det jag menar är att det blir alltid fler drabbade än mig, då kommer ju också frågan om priset för särbehandling är värt att ett antal medlemmar kanske lämnar forumet på grund av detta, man ska bara "ta skit" och sitta och tiga still.
Det vore väldigt tråkigt enligt mig, men jag tror att detta redan har skett i ett antal fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2015 17:12 #24 av Bo Siltberg
Jo jag har noterat att Stefan utan grund i denna tråd gått till personangrepp. Jag föreslår dock fortfarande att ni själva försöker reda ut era gamla dispyter.
Det är min inställning just nu, men vi är fler moderatorer som kanske har en annan bild så jag passar vidare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2015 19:53 #25 av Stefan Ericson
1985 byggde jag ett Gullringen Vita huset. 70 cm isolering i taket. 50 cm i väggarna och golvet var omkrin 40cm. Energi dator och små 3glas fönster, med argon. Luft buret värmesytem utan elemen, fötutom bad och duch. Det var aldrig problem med kallras. Jag tror inte att det ät några problem med kallras i några hus med mekanisk ventilation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 13:10 - 20 dec 2015 13:35 #26 av Mikael Malmgren

puttrix skrev: Åter till frågan:

Bortse från inköp och installation. Komfort och driftkostnad är viktigast.

Alltså el-golvvärme kontra elradiatorer.


Snor från Vi i villas artikel i ämnet

Det är praktiskt, bekvämt och ekonomiskt med golvvärme - under förutsättning att ditt hus är rätt isolerat.

Golvvärme är behaglig, eftersom den värmer rummet underifrån. Kroppens termostater nertill, fötterna, mår bra på varma golv och hela kroppen upplever detta som bättre komfort.

En traditionell radiator, element i folkmun, sitter under ett fönster för att bland annat motverka kallras. Eftersom värme stiger skapas en cirkulationseffekt och det blir istället varmast under taket och kallast på golvet.

Värmen blir också jämnare fördelad i ett rum med golvvärme, eftersom hela golvets yta används för att avge värme. Yttemperaturen blir därmed betydligt lägre än hos en radiator, som med sin mindre avgivningsyta kan bli rejält varm om det är kallt ute.

Golvvärme i sig drar inte mindre energi. Kan man utifrån resonemanget ovan sänka inomhustemperaturen med ett par grader kan man dock spara energi. Viktigt är att reglersystemet för golvvärmen är bra injusterat. Likaså att man stänger av golvvärmen under sommarhalvåret när den inte behövs.
energiförbrukningen kan öka om underlaget är otillräckligt isolerat. Då försvinner av naturliga skäl en hel del av golvvärmen istället ner i marken.

Dålig isolering kan även ge upphov till så kallad omvänd fukttransport. Eftersom marken värms upp via golvvärmen kan den, när man slår av golvvärmen på våren, bli varmare än själva husgrunden. Detta kan enligt fysikens lagar leda till att fukt transporteras från marken upp i grunden.

Boverket anger 250 mm isolering under källare eller platta på mark som en tumregel.

+ Behagligt
+ Fördelar värmen bra i rummet
+ Kan spara energi
+ Inga synliga och dammsamlande radiatorer
+ Medger fri möblering
+ Allergivänligt
+ Torkar fuktiga och blöta golv

- Kräver bra isolering
- Kan orsaka fuktskador i husgrunden
- Kan öka energiförbrukningen
- Kan ge kallras vid äldre fönster
- Kan vara trögt vid snabba växlingar i yttertemperatur (om betongplatta)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 13:24 #27 av Mikael Malmgren

Bo Siltberg skrev: Det har historiskt varit flera parter som trakasserat varandra, somliga numera anonyma, och där vi redan diskuterat frågan privat. Vad gäller Stefan så skulle jag önska att ni helt enkelt inte tog vid er, för han menar egentligen inte att vara oförskämd mot andra, det är bara ett sätt att hävda sig. Han har ju idéer som ofta anses ligga utanför "normen", till viss del berättigat men där finns också tänkvärda vinklingar. Hur mycket stora saker skulle inte har uppfunnits om det inte funnits personer som slagits för sina (i andras ögon knäppa) idéer?


Jag har inget emot "nya ideér" och det är en sak! Det får en att tänka till och tänka efter. Ta bara Tesla.
Detta är en tekniskt forum att allt bör besvaras med vettig argumentation, vetenskapliga studier och liknade.
Att kalla folk för idioter eller lägga upp anonyma konton ingår inte här, tycker jag!

Frågan är sedan hur långt man kan gå hur länge skall man bara vända andra kinden till. Så kan man också försvara mobbing i skolan och det har gjorts och görs fortfarande. Jag har varit med om det både som barn och nu som förälder!
"Det är ju synd om mobbaren också det får ju du som mobbad faktiskt ta hänsyn till."
"Han förstår inte vad han gör, vi får ha tålamod"

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Christer Djerf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 13:35 #28 av Rikard Ågren
Jag har raderat en del stötande inlägg från dig Stefan

Håll dig till ämnet eller säg ingenting

Det är INTE ok att kalla forumets medlemmar för idioter. Internet är fritt och du får gärna starta ett eget forum där du kan kalla medlemmarna för idioter. Du är dock inte välkommen att göra det här.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 14:41 #29 av Stefan Ericson
När det gäller golvvärme i betongplatta så är jag tveksam till det. Ett industri golv med 40 cm cellplast under betongen och bara utomhusgivare + att det aldrig ska borras i goovet. Då kan det vara bra.
Ska man borra i golvet, aldrig golvvärme.
I en villa, blåsmatta på betongen, 5 cm komprimerad cellplast och flytande golv ovanpå, det bästa. Då kan man snabbreglera och få varmt på en kvart, och då är betongplattan kall.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 08:52 #30 av Rikard Ågren
Jag har flyttat inlägg om värmeljus till Den stora tråden om värmeljus

Håll er till trådskaparens ämne tack

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg