Stefan Ericson skrev: Vad jag trodde det skulle bli liv om var seriekopplade jfb.
Ut och prova och kom in med svar.
De gånger jag har provat, har båda JFB löst ut. Ett typiskt exempel är en byggcentral med inbyggd JFB, som matas från ett 16 A CEE-uttag som är anslutet till en central där det också finns JFB.
Det är svårt att få selektivitet i en sådan lösning, om man inte är beredd att kosta på lika omfattande reläskydd som för jordfelsövervakningen i ett högspänningsnät. Och man vill såklart, av säkerhetsskäl, inte höra talas om en tidsfördröjning på den första JFB heller.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Torbjörn, det stämmer med mina idéer.
Ska jfb lösa på 30mA, så löser dom samtidigt om dom fungerar.
Det du problemet du pekar på, har jag också funderat på utan att lösa.
Ville bara inflika med en fundering som kanske är OT.
Borde inte en jordfelsbrytare lösa på momentanvärde snarare än effektivvärde? Alltså In 30mA borde översättas till in 42mA. Någon som vet hur många perioder som krävs för att jordfelsbrytaren ska lösa? Utlösning sker väl normalt inom 0,1-0,02 sekunder, men detta innefattar även den mekaniska rörelsen. Hur lång är den verkliga reaktionstiden? Jordfelsbrytaren borde i mitt tycke reagera på första momentana värdet som överstiger dess gräns för utlösning, alltså redan inom första perioden då. Om så är fallet och ett momentant värde på strömmen överstiger båda värdena så kan det vara så att båda löser även om de olika jordfelsbrytarna har olika In. Jag har försökt göra ett diagram som ska illustrera min tanke.
Om jag har förstått JFBs uppbyggnad korrekt så löser den så fort sekundärkretsen har tillräckligt hög ström för att driva utlösningsmagneten. Som du nämer så är det troligen den mekaniska rörelsen som tar längst tid, troligen nästan all tid. Normalt är utlösningstiden ca 0,020-0,025 s och en period är ju som bekant 0,02 s. Visst skulle du kunna översätta till strömmens toppvärde och rita upp kurvorna som du gör en 300 mA kommer att lösa något senare än 30 mA då dess utlösningsström uppnås något senare.
Vill man vara selektiv så kan en selektiv jordfelsbrytare monteras in i anläggningen som då endast används som egendomsskydd (vanligen en 300 mA märkt med ett "S")
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
I en del JFB sitter ett litet kretskort med några ytmonterade komponenter mellan summaströmtransformatorn och utlösningsmagneten. Jag har inte haft tillfälle att titta närmare på vad det egentligen är för komponenter och vad de har för funktion, men jag misstänker att det är någon form av lågpassfilter för att minska risken att den löser för enstaka mycket snabba transienter (t ex i samband med åsköverspänningar).
En sak som vore intressant att ta reda på är om kombinationen av strömtransformator och utlösningsmagnet är huvudsakligen resistiv eller induktiv vid nätfrekvens.
Ett sätt att kolla detta skulle kunna vara att mata JFB från en tongenerator istället för från elnätet och studera hur utlösningsströmmen påverkas av frekvensen.
Torbjörn Forsman skrev: I en del JFB sitter ett litet kretskort med några ytmonterade komponenter mellan summaströmtransformatorn och utlösningsmagneten. Jag har inte haft tillfälle att titta närmare på vad det egentligen är för komponenter och vad de har för funktion, men jag misstänker att det är någon form av lågpassfilter för att minska risken att den löser för enstaka mycket snabba transienter (t ex i samband med åsköverspänningar).
Ja, något liknande. Men min minnesbild är att det fanns några trebenta ytmonterade komponenter (transistorer eller dubbeldioder) där, och jag känner inte riktigt igen att det skulle ha funnits några gula tantalelektrolyter. Det hela verkade i varje fall mycket symmetriskt uppbyggt, man skulle kunna tänka sig två identiskt likadana kretsar som ska ta hand om positiv respektive negativ halvperiod.
Edit: Jag ser i en annan tråd att det tydligen var en "Condor" JFB. Har du någon aning om när den kan vara tillverkad?
Komponenterna är typiskt till för att skapa en resonanskrets med remanensreläets spole i utlösaren, ofta en serieresonans för bättre verkan kring kraftfrekventa området men ibland även parallell som spärr likt bandpass. I fallet Torbjörn nämner skulle jag tänka mig att den är av selektiv eller åtminstone korttidsfördröjd typ där sitter ofta även ett par dioder.
Det viktiga i JFB är annars material och beskaffenhet i summatrafons kärna, där finns en hel del olika beroende på märkutlösningsström och typ av brytare tex AC, A, B. Ligger en hel del metallurgi bakom även denna skenbart enkla produkt. Och remanensreläet i utlösaren med övrig mekanik är verkligen avgörande för livslängd och tillförlitlighet för brytarna, det är inte många uW som löser dem och det ska funka över tid och i sämre miljöer, temperatur osv.
Det finns jordfelsbrytare för störkänslig miljö, märkta med ex AI, SI eller HI.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.