JFB strul

07 maj 2015 09:09 - 07 maj 2015 09:10 #21 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet JFB strul
minus ev rabatt, väl? :rulla: ;)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 maj 2015 14:38 - 07 maj 2015 14:45 #22 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet JFB strul

Electrum skrev: Denna är billig, och jag tror att den är bra, och testar typ allt.
www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matin...t/uni-t-ut582-p48391

Här får jag nog backa.
Vad jag kan se på kjells hemsida samt en flukt i manualen så mäter den inte med likströmskomponenter på typ A JFB.

Då var den väl fortfarande ganska billig, men frågan är att om man ändå köper ett sånt här instrument så vill man nog att den testar allt som man återkommande behöver testa.
Så det blir ju ett dyrt instrument istället om man sen ändå måste köpa ett till. :side:

Själv skulle jag välja att köpa en uttagsprovare för 71:- minus ev rabatt och sen ha en hel installationsprovare också. Då kan man kanske ibland nöja sig med en snabbtest med uttagsprovaren och vid behov hämta installationsprovaren i bilen.

(Om man inte har en elektrikermultimeter med JFB-test*, då behöver man kanske inte en uttagsprovare)

* T.ex. Fluke T-140

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

07 maj 2015 17:43 #23 av stig
Svar från stig i ämnet JFB strul
Haha. Ja men nu var det ju inte det som var problemet om du läser frågan.
Problemet är att den inte löser ut när jag byglar N o jord skenorna i centralen. Den löser ut med stickosett i uttag och när man byglar N o jord i uttag. Så dit tips med brödrosten kommer jag nog inte använda mig av haha

07 maj 2015 18:44 - 07 maj 2015 18:46 #24 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet JFB strul
Hej Stig!
Efter som du kom tbx, så ska jag svara på varför det inte löser när du byglar noll och jord plinten. Anledningen är att det är förlite spänningsfall i ledningen mellan plintarna, för att driva 30mA. Utaget har mycket längre ledningar och har därmed mer spänningsfall.

07 maj 2015 18:52 #25 av Stefan Ericson
Nu ska jag ge ett nytt felsöknings tipps på jfb, som ingen på fluxio gjort tidigare.
Om man inte har ett instrument som nämts ovan, men en jfb att sätta i ett väggutag. Gör det så brytarna blir serie kopplade. Lös ut jfb i väggutaget, med lampan. Om huvud jfb och löser, då fungerar båda. Om det är fel på den ena, så löser inte den andra. Så har jag kollat hos mig.

10 maj 2015 14:31 #26 av stig
Svar från stig i ämnet JFB strul
Ok tack för svaret. För legrand kunde faktiskt inte svara själva utan skickade frågan vidare till Frankrike haha
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

11 maj 2015 12:59 #27 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet JFB strul
Det är inte alltid JFB löser om man kortsluter nolla/jord. Har varit med om detta några gånger och är egentligen helt naturligt. För att JFB ska lösa ut måste det gå en tillräckligt stor ström från en av faserna till någon annanstans än de andra faserna eller nolla (i praktiken: Till egen grupps jordledare, någon annan grupps jordledare, eller till sann jord).

Är det t.ex. en ny anläggning med nästan inga laster inkopplade så kan JFB klara sig utan att lösa ut fastän man lägger ihop nolla/jord. Även 30 m bort från centralen i ett uttag.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

13 maj 2015 12:16 #28 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet JFB strul
Har raderat en hel hög inlägg som var offtopic och/eller oseriösa. Skärpning! /Moderator

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Torbjörn Christensen

13 maj 2015 12:37 - 13 maj 2015 12:38 #29 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Hej Stig!
Efter som du kom tbx, så ska jag svara på varför det inte löser när du byglar noll och jord plinten. Anledningen är att det är förlite spänningsfall i ledningen mellan plintarna, för att driva 30mA. Utaget har mycket längre ledningar och har därmed mer spänningsfall.

Detta kan väl vara värt att kika på och fundera över och räkna lite på, eller hur.

Jag skissade upp denna krets att räkna på:

Jag tänker mig att gruppen är ca 17m lång och därmed är resistansen i både noll-ledare och jordledare 0.2 ohm.
3mohm blir det mellan PEN-plint och nollplint. Hälften kommer från 0.5 meter 6mm2 RK, andra hälften i JFB och kontaktresistans.

En last på 230 ohm, ger en ström If på 1.00 A och därmed In också 1.00A och JFB mäter ingen skillnad = allt frid och fröjd.

Om vi nu kortsluter N och PE ute vid lasten och den kortslutningen har 10mohm i resistans så blir strömmen i PE (med en vanlig strömdelare-beräkning);
Ipe = (Rn/(Rpe+Rn))*Itot :
Ipe = ( (0.2+0.003) / (0.2+0.01) + 0.2+0.003)) * 1.00 = 492 mA

Och om man kortsluter mellan N och PE-skena istället, med 10mohm övergångsresistans.
Ipe = ( 0.003 / (0.01 +0.003)) * 1.00 = 231 mA

Som vi ser så minskar felströmmen i just detta räkneexempel då man kortsluter noll->jord på skenorna isf ute i anläggningen.

Men det beror ju mest på vilken övergångsresistans man lyckas erhålla vid sitt kortslutningsställe. Lyckas man få bättre kontakt mellan nolla-jord än den sammanlagda resistansen för nollan på dess väg genom JFB och kablar och anslutningar där så får man i realiteten istället högre felström när man kortar mot PE+N-skena isf ute i anläggningen.

Så det går inte att entydigt säga som Stefan här påstod. Det beror på.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
Bilagor:

13 maj 2015 12:48 #30 av Stefan Ericson
Electrum!
Jag tror att den blå ledare som går genom nollal på jfb, kommer alltid vara en av de kortaste, vid fel. Där med krävs högre ström för att få jfb att lösa.

13 maj 2015 12:53 #31 av Electrum
Det är främst två faktorer som bestämmer felströmmen Ipe.

Dels är det kretsens totala ström, är den under 15mA så kommer man givetvis aldrig lyckas lösa ut en JFB.
Denna ström är det som kan driva en felström.
(Jag har förövrigt modellerat detta som en konstantströmkälla i mina räkneexempel. Det är givetvis ej helt korrekt, då lite fipplande med att kortsluta nolla och jord förändrar hela kretsimpedansen. Men förändringarna är mindre än 1/1000 av hela resistansen, så jag bortser från detta, nätspänningsvariationer är i realiteten ett betydligt större problem)

Sen påverkas felströmmen kraftigt av kvoten mellan resistanserna i nollan respektive PE. Och då man kommer vid, eller nära skenorna/plintarna så blir plötsligt kontaktresistanser dominerande.
Så jag har gjort två tabeller i XL, denna första är vid kortslutning ute i anläggningen, med 17 meter 1,5mm2 dit.
Jag förändrar två variabler, dels lastströmmen i gruppen, mellan 0,05A till 1A, och hur bra man lyckas kortsluta mellan noll->PE, om det blir 0.001, 0.005, 0.01, 0,05 eller 0.1 ohm i övergångsresistans.

Bilagor:

13 maj 2015 12:58 #32 av Electrum
Så vid kortis ute i anläggningen så tenderar det bli ungefär halva strömmen i gruppen som blir felström till JFB, oavsett om man får bra eller dålig kontakt mellan noll och PE.
Det skiljer 20% på en kraftig variation av kontaktresistans.

Men om man istället kortar vid centralen, mot N och PE-skenan, så blir det så här:

Bilagor:

13 maj 2015 13:02 - 13 maj 2015 13:18 #33 av Electrum
I tabellen på det senare fallet, där man kortsluter mellan skenorna går det att se att det blir alltid större felström om man lyckas få ner övergångsresistansen lågt - lägre än resistansen för RK PE-JFB-N + resistans inne JFB.

Så lärdomen av detta är att vill man att JFB ska lösa ut, måste man se till att man får bra kontakt och låg resistans där man sluter ihop nollan och jord.
Ja förutom att det måste ligga tillräckligt mycket lastström i anläggningen då.

edit:
Och går det låg lastström i anläggningen är bästa stället att lyckas lösa ut JFB inne i centralen, tillsammans med råbra kontakt mellan N och PE !
OBS, detta då ...

13 maj 2015 13:04 #34 av Stefan Ericson
Electrum, du gör fina diagram, men svarar dom på Stigs fråga?
Det kommer alltid att gå åt mer ström för att lösa en jfb med spänningsfall över en mindre resistans än en högre. Jag har antagit att han har samma effekt vid båda fallen.

13 maj 2015 13:05 #35 av Electrum
Svårt att förklara sånt här på något jättebra och pedagogiskt vis (åtminstone för mig).
Så det är bara att ställa frågor eller be om förtydliganden, så ska jag göra mitt bästa. :)

13 maj 2015 13:15 #36 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Electrum, du gör fina diagram, men svarar dom på Stigs fråga?
Det kommer alltid att gå åt mer ström för att lösa en jfb med spänningsfall över en mindre resistans än en högre. Jag har antagit att han har samma effekt vid båda fallen.

Det vet jag inte.
Det var bara en granskning av ditt påstånde.

Jag har visat att det du skrev kan vara både falskt och sant.
(Rent logiskt är det alltså falskt då, men under vissa förutsättningar kan det vara sant, men för att en utsaga ska vara sann måste den vara korrekt inom de gränser som anges i utsagan.)

13 maj 2015 13:17 #37 av Stefan Ericson
Electrum, jag svarade på vad jag tror var orsaken, att Stig fick det resultatet han fick. Har du ett annat svar skriv det.
Jag var försiktig med svar, för att jag inte trodde på tråden. Men jag kan ha fel. Och jag anser att om någon kommer med en serös fråga så ska dom ha ett seriöst svar, oavsett kompetens på frågan.

13 maj 2015 13:25 - 13 maj 2015 13:25 #38 av Electrum
Stefan, jag är inte det minsta ute efter att debattera detta med dig.

Du skrev en sak som fick mig nyfiken om det stämmer.
Jag gjorde denna övning i huvudsak för min egen skull, men jag kan ju bjuda forumet på mina resultat och slutsatser, tyckte jag.

Nu vet jag hur det fungerar, jag behöver inte stå och klia mig i huvudet framöver och fundera hur sånt här hänger ihop.

Jag anser inte att detta på något sätt besvarar vad som hände för stig, men han kanske har nytta av detta om han åker till kund och gör ett nytt försök.

13 maj 2015 13:28 - 13 maj 2015 13:53 #39 av Stefan Ericson
Electrum, för mig får du skriva vad du vill. Om man inte tål det ska man inte vara här.

13 maj 2015 13:55 #40 av Stefan Ericson
Vad jag trodde det skulle bli liv om var seriekopplade jfb.
Ut och prova och kom in med svar.

Sidan laddades på: 0.326 sekunder

Senaste foruminlägg