Gissa felet!

17 jul 2011 20:22 #21 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Gissa felet!
Mycket att göra och semester :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2011 18:50 #22 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Gissa felet!
Bump!

/Linjemästare Karlsson

20 sep 2011 19:00 #23 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Gissa felet!
Tror det är fritt fram för ni andra att komma med en "Gissa felet".

Jag kan ju ta en som jag själv inte än vet svaret på:

Blev tillkallad till en butik där det är ett mystiskt fel. 3st säkringar (helt olika 1fas grupper, diazed) löser ut samtidigt vissa helger. Bara på helger (Nångång lördag afton till måndag morgon då de har stängt)

Kassan samt lite belysning går på en av säkringarna. De andra vet jag inte riktigt (stället är ombyggt flera gånger och centralförteckningen stämmer inte).

Hur kan tre olika enfas grupper flyga samtidigt?
Varför bara på helgen?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

20 sep 2011 19:23 #24 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Gissa felet!
Hur vet du att de löser samtidigt?

Det första jag skulle göra är att följa upp exakt vad som finns på varje grupp. Ligger alla grupper på samma fas? Sedan kanske man kan börja gissa. Man kan hitta ung vad som helst - t.ex nånting sensorstyrt (timer, temperatur, fukt)? Eller att väktaren slår av dvärgarna för att släcka lyset :P

20 sep 2011 19:36 #25 av Ronnie Lidström
Njae.. Att de alla tre löser ut exakt samtidigt vet vi ju inte. Men de löser ut samma dygn. Och det är ju bara vissa helger.

De ligger inte alla på samma fas, två kanske ligger på samma.. minns inte.

Tja.. visst går det följa kablarna. Men det skulle säkert ta en dag för två man :S

Fil bilaga:

20 sep 2011 21:07 #26 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Gissa felet!
Det där med väktarna lät som en mycket trolig förklaring =) hehe

Sensorer borde ju gå på varje natt, inte många affärer som stänger ner under helgen som det var förr i världa.

Kan inte vara så att det kommer städpersonal på helgen? De kanske maxar uttagen?

/Linjemästare Karlsson

20 sep 2011 21:09 #27 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Gissa felet!

Tobias Karlsson skrev: Kan inte vara så att det kommer städpersonal på helgen? De kanske maxar uttagen?

Ja, det skulle man ju kunna se med en logger i såfall. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 nov 2011 20:23 #28 av Patrik Hedlund
Stötte på ett fel idag som gjorde att jag fick fundera ett tag, rita en bild på hur man kopplar och rita möjliga felsymtomer.
Det hela handlade om två centraler i en kåk med varsin JFB. Centraler bytta 2004. Jordfelsbrytaren på bottenvåningen började med att lösa ut, slog man upp den så löste den i källaren i stället. Slog man upp den så löste det på övervåningen osv.

Vad tror ni felet var? Kan nämna att detta var under en köksrenovering där en vägg hade rivits och elen däri hade sytts ihop igen. De som är rutinerade kan säkert svaret direkt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 nov 2011 20:35 #29 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Gissa felet!

Patrik Hedlund skrev: Stötte på ett fel idag som gjorde att jag fick fundera ett tag, rita en bild på hur man kopplar och rita möjliga felsymtomer.
Det hela handlade om två centraler i en kåk med varsin JFB. Centraler bytta 2004. Jordfelsbrytaren på bottenvåningen började med att lösa ut, slog man upp den så löste den i källaren i stället. Slog man upp den så löste det på övervåningen osv.

Vad tror ni felet var? Kan nämna att detta var under en köksrenovering där en vägg hade rivits och elen däri hade sytts ihop igen. De som är rutinerade kan säkert svaret direkt.

//Patrik

Hade de skarvat ihop två grupper som matas från olika centraler?

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

08 nov 2011 21:13 - 08 nov 2011 21:16 #30 av Patrik Hedlund
Precis! Jag hade en praktikant som var med och rev lite så hade inte helt full koll på vart matningen till väggen kom ifrån. I väggen som revs så satt det en kopplingsdosa som hade ett rör till vardagsrummet bl.a. Jag sydde ihop det som gick från den gamla kopplingsdosan till en av takdosorna som jag satte över en bänk i köket och drog i nya trådar till dosan i vardagsrummet. I vardagsrummet så gick det en svart, vit och röd i ett rör ner till bl.a. en brytare. Kopplade ihop nya matningen med svart och vit. När jag satte på strömmen i köket så hände detta. Matningen till vardagsrummet kom från golvet, genom brytaren och upp till dosan. Två matande nollor från varsin central var ihopkopplade.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 apr 2012 04:31 #31 av Martin
Svar från Martin i ämnet Gissa felet!

Janne Larsson skrev: FEL NR 2.

Vi har ett hus med div uttag och belysning inne och ute på fasaden som matas från mätarskåpet. Samma mätarskåp matar också ett garage som har egen central. Mellan dessa två så finns det stolpbelysning som kan tändas och släckas både vid garaget och uppe i huset.
Kunden ville ha en ny normcentral och JFB i huset och medans det fixades till så kom han på att han ville ha så i garaget också. Allt kollades och funkade i huset, inget bröt JFB och det hela såg bra ut.
Jag tog tag i centralen i garaget, och skulle till att kolla anläggningen men en grupp bröt JFB. Jag testade igen några gånger och plockade ur någon sladd i nått uttag men det bröt i alla fall. Jag kopplade ur trådar i kopplingsdodor för att lokalisera exakt var felet kunde vara och hamnade till slut vid brytaren till stolpbelysningen och garaget.
Jag som varit bergsäker på att stolparna gick på centralen i huset och var glad över att det hade funkat suckade ju såklart djupt. Jag kopplade ur brytaren för att kolla åter igen men JFB bröt nu helt plötsligt uppe i huset.
Detta var ett av mina första uppdrag på egen hand så jag var ju inte jättevan med felsökning så det tog sin tid men vad tror ni felet var? Jag kom på det efter att fått rota lite i brytaren uppe vid huset då den JFB helt plötsligt bröt.

lite tråduppdragning ;)

Detta är väl helt olagligt förvisso att mata något från två håll? Vet själv hur en ville ha så han kunde tända belysningen i garaget inneifrån huset fast det var 2 hela separata huskroppar och centraler.

42

25 apr 2012 20:24 #32 av Stefan Lundell
Svar från Stefan Lundell i ämnet Gissa felet!
Jag var ute på en felsökning där en JFB löste ut lite när den ville. Jag tog av kåpan och mätte mellan nollskena och jord, ingen kontakt. Monterade tillbaka kåpan igen Det gick inte att hitta något att ta på. Provade att byta JFB. Nästa dag så ringe kunden igen och sa att JFB:en löste ut.Gissa vad som var orsaken. Svar kommer senare

25 apr 2012 20:31 #33 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Gissa felet!
När någon slog igen ytterdörren för hårt så skakade PE och N skenan ihop eftersom Nollskruven bara var lossad och inte borttagen??

25 apr 2012 21:23 #34 av Bengt-Göran
Svar från Bengt-Göran i ämnet Gissa felet!
En nolla var klämd mot plåtkåpan

27 apr 2012 04:54 - 27 apr 2012 04:58 #35 av Stefan Lundell
Svar från Stefan Lundell i ämnet Gissa felet!

Ola Sjöberg skrev: När någon slog igen ytterdörren för hårt så skakade PE och N skenan ihop eftersom Nollskruven bara var lossad och inte borttagen??

Ja Ola du hade rätt. Det var lite värre än så för nollskruven var sönderdragen i öppetläge så skenan kunde röra sig som den ville. 2 buntband löste saken inkilade emellan jord och nolla

27 apr 2012 05:29 #36 av Richard
Svar från Richard i ämnet Gissa felet!
Har butiken kyl/frys diskar?

Ronnie Lidström skrev: Njae.. Att de alla tre löser ut exakt samtidigt vet vi ju inte. Men de löser ut samma dygn. Och det är ju bara vissa helger.

De ligger inte alla på samma fas, två kanske ligger på samma.. minns inte.

Tja.. visst går det följa kablarna. Men det skulle säkert ta en dag för två man :S

02 maj 2012 19:48 - 02 maj 2012 20:04 #37 av Martin
Kom på vilken tabbe jag gjorde idag..

En liten undangömd korridor. 3 st lysrörsarmaturer och en knapp.

Skulle byta ut mot 3st armaturer med rörelsevakt. okey. jag kan pilla bort två och slavköra de andra vilket är fint.
Kopplar in och gör lite tester och släpper på. det funkar. går iväg en stund för att det ska slockna och det gör de fan inte..

42

03 maj 2012 16:09 #38 av Henrik Franzén
Svar från Henrik Franzén i ämnet Gissa felet!

Martin Lund skrev: Kom på vilken tabbe jag gjorde idag..

En liten undangömd korridor. 3 st lysrörsarmaturer och en knapp.

Skulle byta ut mot 3st armaturer med rörelsevakt. okey. jag kan pilla bort två och slavköra de andra vilket är fint.
Kopplar in och gör lite tester och släpper på. det funkar. går iväg en stund för att det ska slockna och det gör de fan inte..

Relät "bränner" fast eller hur? fastnar i ett läge.

03 maj 2012 16:36 #39 av Martin
nepp. betydligt enklare fel.

42

03 maj 2012 17:00 #40 av Ronnie Lidström
Du hade kopplat fel? :rulla:

Fil bilaga:

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg