Fick en fråga från en snickare idag som har köpt en ny spis (glashäll eller induktionshäll är oklart) med 230V elementspänning om inkoppling i ett klassiskt perilexuttag med avsaknad nolla och om det kanske hade varit bättre med en 400V-spis. Jag gav först ett självsäkert svar, men började i nästa stund tvivla och fundera på om den klassiska tumregeln "400V-spisar kräver ej nolla" även gäller nya spisar med induktionshäll, elektronik och fan och hans moster?
Nya spisar är det ju faktiskt väldigt sällan man stöter på (egentligen spisar överlag), åtminstone jag. Brukar allt som oftast vara separat häll och ugn.
Men frågan är som lyder: Nya spisar med 400V som angiven spänning, krävs det nolla eller ej?
En fundering till är att jag suttit och läste lite om 230V-spisar och dom verkar tydligen vara enfas och komma med ett Norwesco enfasdon, fast dom går det väl att koppla om till två och trefas med nolla också? Eller?
Upptäcker att jag har en stor kunskapslucka här som jag behöver er hjälp med att fylla! Inte bra det här!
Edit: Upptäckte nu att det finns tydligen både rena enfasspisar och 230V-spisar med trefasinkoppling med nolla. Jag trodde alla 230V-spisar med enfaskoppling bara var byglade.
Det finns 400V spisar som inte kräver nån nolla och så finns det de som gör det!
Det framgår av märkskylten 3N~ eller bara 3~
Har monterat ett ton med spisvakter känns det som ibland, där man har varit i kontakt med alla tänkbara modeller!
Kan vara så att det är 400V elementspänning men så är det nån digital klocka eller dyl. Och då är det nolla inblandat!
Sen finns det som du beskriver 230V spisar som går att kopplas för 1,2 eller 3-fas.
Mycket konstigt finns det, men besviken blir man då det sitter ett perilexuttag men det inte är fullkopplat och kunden undrar varför den nya spisen inte fungerar
Hej !
Jag köpte en induktions häll för några år sedan. Fick frågan "Har du någon nolla i spis uttaget?
Det är klart jag har svarade jag. När jag kom hem och mätte fans det ingen nolla. Dom sa att alla induktionshällar går
på 230 Vac.
Min lill brorsa som jag var hos i helgen. har en på 400Vac.
Jag fick dra i en blå tråd till mitt spis uttag.
Min spis kan på max effekt ta 2 g¨gånger 14 amper per fas.Spisen är en 3 fas med nolla och går på 230 Vac.