inkoppling av element vid 400 Volt?

25 okt 2012 18:49 #1 av hannamastad
Så när man kopplar ine tt element på 400 Volt så kommer det tre kablar från elementet en blå, en brun och en svart. (elementet skalle ej jordas) Så blå är ju nolla och jag ytar för givet att mans edan kollar en fas ihop med brun och den andra fasen ihop med svart för att få 400 Volt in? Visst måste det väl vara så?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2012 18:57 - 25 okt 2012 19:01 #2 av Martin
230V mellan fas och jord/nolla
400V mellan fas och fas.

Du verkar som du har ett 400V element men bara 230V fram i uttaget?

Gör om gör rätt. Du bör läsa på eller gå som lärling lite längre om Du inte kan det mest grundläggandet vetandet.
Det ska stå hur elementet ska kopplas in. Det kan mycket väl behöva nolla för att fungera då det kanske har funktioner som endast kräver 230V och nolla.

42

25 okt 2012 19:03 - 25 okt 2012 19:07 #3 av Ronnie Lidström

Martin skrev: 230V mellan fas och jord/nolla
400V mellan fas och fas.

Du verkar som du har ett 400V element men bara 230V fram i uttaget?

Gör om gör rätt. Du bör läsa på eller gå som lärling lite längre om Du inte kan det mest grundläggandet vetandet.

Vad svamlar du om Martin? Hon säger att hon har brun, svart och blå ut från radiatorn. Hon säger ju överhuvudtaget inget om vad för matning som är fram till radiatorn. Och vad ger det att tracka ner på någon så? Skärp dig!

Det borde vara precis som du säger Hanna. En fas till svar och en till brun. Vad blå ledning till radiatorn gör där kan man ju dock fråga sig....

Att en 400V radiator skulle behöva nolla tvivlar jag starkt på. Följde det ingen installationsanvisning med radiatorn?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: David olsson, Tobias Karlsson, Jürgen, hannamastad

25 okt 2012 19:19 #4 av David olsson
Den tredje (i detta fall ev. Blå?) kan kanske vara en styrtråd för nattsäkning eller liknande?

Sjöhaga EL AB

25 okt 2012 19:40 - 25 okt 2012 19:47 #5 av hannamastad
Men åh martin läs ordentligt tack. Känns som attd et är ofta du passar på att vara negativ och nästan nedlåtande i alla de trådar man ser dig svara på, mindervärdeskomplex eller?..... Jag gör min första praktik nu så jag är alltså praktikant, gröngöling, noob, om du prompt ska veta..

Iaf så TACK ronnie!Alltså i beskrivningen så är det en ritning där det är uppritat en plint, plinten är märkt L och därifrån går en linje ned till L2, plinmärkning N går till L1, plintmärkning St (?) går ned till Nollan som sedan är förbunden med en timersymbol.....

Btw så ur väggen har jag en himla massa kablar, däribland tre faser vara två av dem har jag använt vid inkoppling samt nollan...
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Tobias Karlsson

25 okt 2012 19:54 #6 av Bo Siltberg
Det bekräftar att ledaren ansluten till "St" är till för nattsänkning som normalt lämnas öppen om man inte vill använda funktionen. Jag skulle dock inte vara säker på att den är blå...kan lika gärna vara den svarta.

25 okt 2012 19:59 #7 av Johan Svensson

David olsson skrev: Den tredje (i detta fall ev. Blå?) kan kanske vara en styrtråd för nattsäkning eller liknande?

Tror också på styrtråd teorin. Men brukar det inte kunna vara svart? Har för mig jag kopplat element som har samma färgkombo för 400 och 230 modeller, alltså att den blå är nolla på 230 alternativet och fas på 400.

25 okt 2012 20:08 #8 av hannamastad
Hmm men om man kopplar fel isf då och lägger "styrtråden" mot en fas ist för till nollan och tvärtom, pajjar man elemtentet isf eller?

25 okt 2012 20:13 #9 av Patrik Hedlund
Ja, jag skulle tro att brun och blå är faser och svart styrtråd.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 okt 2012 20:43 #10 av puttrix
Upp med en bild på plintarna eller ange fabrikat och modell så får du säkert ett korrekt svar här snart.
Chansa inte!
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

26 okt 2012 11:19 #11 av hannamastad
det är ett adax VPS 10 EM/KEM står det.... Som jag tytt av ritningen nu så ska blå och svart vara fas och brun ska tydligen vara "st" till timer eller ngt? Känns puckat, varför inte bara ha brun och svart som faser när det alltid (nästan) ska vara så annars?

26 okt 2012 14:15 #12 av Mats Persson
För de kör förmodligen med samma komponenter till 230V versionen, så vill de ha så lite skillnader som möjligt i produktionen ?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

26 okt 2012 15:06 #13 av puttrix
Yep, du tyder ritningen rätt. Blå och svart är varsin fas.

Som du ser på ritningen så är det samma färger för både 230 och 400v och det är nog precis som Mats säger att det handlar om produktionsekonomi.

26 okt 2012 19:34 #14 av Lars Blomkvist
Martin kanske inte får bestämma hemma :lol:
Själv var jag en riktig nob när jag började min karriär.
Brände ett antal motorer och fixade feldragningar
som jag fortfarande har kul åt efter 26 år.
Det bästa sättet att lära sig är att vara nyfiken.
Jobbar du på ett ställe där allt går på rutin och
" så här har vi alltid gjort " byt arbetsplats!
Har du ngn duktig arbetsledare?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

04 nov 2012 21:31 #15 av hannamastad
Jag har haft tur och hamnat på en kanonfirma :) har en bra arbetsledare som ställer mycket frågor osv så jag hela tiden får tänka till själv först. Tycker dock att det känns lite drygt så här i början när man är så grön, men det blir ju bättre iaf :)

04 nov 2012 22:21 #16 av Patrik Hedlund

hanna mastad skrev: Jag har haft tur och hamnat på en kanonfirma :) har en bra arbetsledare som ställer mycket frågor osv så jag hela tiden får tänka till själv först. Tycker dock att det känns lite drygt så här i början när man är så grön, men det blir ju bättre iaf :)

Ja, du är ju inte gul/grön i alla fall...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

05 nov 2012 05:33 #17 av hannamastad
Hahaha nej TACK och lov för det XD

05 nov 2012 07:21 #18 av Janne Larsson

Patrik Hedlund skrev:

hanna mastad skrev: Jag har haft tur och hamnat på en kanonfirma :) har en bra arbetsledare som ställer mycket frågor osv så jag hela tiden får tänka till själv först. Tycker dock att det känns lite drygt så här i början när man är så grön, men det blir ju bättre iaf :)

Ja, du är ju inte gul/grön i alla fall...

//Patrik

Vad? Menar du att hon inte är en jordad person och bara ute efter spänning?

24 jan 2013 10:57 #19 av Paavo Ollikainen
en fråga:
hur kopplar man in 230v versionen med dessa trådar blå,svart och brun.
på väggen har jag blå,brun + jord( gul/grön).
Jag förstår ingenting av kopplingsschemat som följer med elementet.

24 jan 2013 11:16 #20 av Janne Larsson
Eh...ska du koppla ett 400V element med 230V? Det går inte.
Om fabrikanten ändå påstår att det går så lägg ut kopplingsschemat.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg