Litteratur om dimensionering

25 apr 2015 10:35 - 25 apr 2015 10:44 #1 av John
Hej alla Fluxio Gurus!

Jag skulle vilja veta lite mera om dimensionering och söker info ang det.

Finns det någon där ute som kan tipsa om en lärobok eller liknande som beskriver detta område.

Jag vill veta mera om dimensionering av kablar gärna med beräkningsexempel osv samt hur man upprättar god selektivitet med olika typer av säkringar. Vill gärna att man får med detta ämne från "A till Ö"

Sen undrar jag om någon vet hur man kan läsa på lite om effektbrytare, dess inställningar kring utlösningsvillkor osv.

Tack på förhand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 apr 2015 12:01 #2 av Michell Martic
Steg 1 ska nog vara att införskaffa handbok 421 från SEK. Finns en hel del förklaringar i kompendiet nämligen, inte enbart tabeller att slå i.
De olika standarderna SS 424 14 02 till 07 samt SS 424 14 24 har både räkneexempel och förklaringar. Handbok 421 inkluderar dock redan SS 424 14 04, 06 och 24. Så utöver handbok 421 kan jag nog enbart rekommendera SS 424 14 05.

Ett annat tips är att söka på Google helt enkelt efter examensarbeten inom området, eller närliggande områden.

Får det kosta lite så är det bästa att gå en kurs hos STF eller EUU och sedan gå därifrån. Föreläsarna är oftast väldigt kunniga, om det inte till och med är så att de sitter med i TK64, ansvarig kommitté för att implementera motsvarande europeiska (CENELEC) och internationella (IEC) standarder i Sverige. Tror absolut du får mest utav att gå just kursen. Oftast ingår handbok 421 som litteratur i kursen, samt en lunch. :)

25 apr 2015 14:20 #3 av John
Svar från John i ämnet Litteratur om dimensionering
Jätte tack för ditt utförliga svar!

27 apr 2015 05:14 #4 av Ronnie Lidström
Eller så köper man ett dataprogram för beräkningar. T.ex. Elvis ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

27 apr 2015 06:55 - 27 apr 2015 08:02 #5 av Electrum
Nu skrev Andreas att han ville veta mer, inte bara kunna spotta fram beräkningar.
Så jag antog att det var något som fördjupar förståelsen han var ute efter.

Eldim kan du ladda ner här:
sourceforge.net/projects/eldim/

Programmet är gratis, utvecklat av kunnigt folk på byggahus, och har troligen inga större fel i sig.
Det är testkört mot elvis i viss mån för jämförelse.

Det finns en überlång tråd om utvecklingen av detta verktyg, läser man detta får man vissa insikter, bl.a. att det finns olika sätt att beräkna, olika standarder osv, vilket gör att två olika program kan få olika svar men ändå vara korrekt båda två.

edit:
Här är en länk till tråden om programmets tillkomst.
www.byggahus.se/forum/el/143177-program-utlosningsvillkor.html
Bara denna är en utbildning i sig om man orkar läsa genom allt (inte alltför värst med sina 17 sidor) men framförallt vill bemöda sig med att förstå allt. Men om intresse finns så är det nog inte så svårt. Det hålls ju inte på kvantfysiknivå direkt, utan mest på en lättsam nivå.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

27 apr 2015 08:04 #6 av Tomas Karlsson
Jag skulle precis som Michell i #2 rekommendera Handbok 421 som en bra start och utgångspunkt för vad du frågar om. Det är inte fel att i egen takt gå igenom och kolla i den så att man får en första grund dock utan större bakgrundsinfo men ändå inte helt barskrapat. Viktigt är att du försöker se det ur ett teknisk-fysikaliskt perspektiv om du vill nå större förståelse då faller mycket på plats som du har nytta av i många närliggande fall, risken är annars att det blir en räcka staplade apövningar och lösningsexempel.

Och som Electrum skriver är det inte mycket värt att köra olika kalkylprogram om du vill förstå och veta mer. Och paradoxalt nog finns som sagt många trådar på Byggahus som tar upp mycket kring detta på ett brett sätt med många olika medverkande med vitt skilda utgångspunkter och kunskapsnivå, det är ofta givande att läsa där. Och tråden kring det lilla programmet för hempulares koll av utlösningsvillkor dvs ElDim är ett bra exempel tycker jag.

27 apr 2015 15:29 #7 av John
Svar från John i ämnet Litteratur om dimensionering
Klockrent, jo min tanke var att lära mig bakgrunden och därigenom förstå allt vad programmet räknar ut.
Tack för alla tips!

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg