Vilken räknare?

25 jan 2014 11:47 #1 av Michell Martic
Vilken räknare ska man ha för elmatten när det går upp i nivå? Eller för fysikmatte överlag. Finns det någon som är ett måste? Finns det någon som har mjukvara för datorn så man kan kladda med grafer på datorn och sen överföra till räknaren? Vilken använder/använde ni?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2014 12:37 - 25 jan 2014 12:41 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Vilken räknare?
Nu går jag loss lite... Har du en dator behövs ingen fysisk miniräknare. Men vad finns på datorn då? Om man plockar upp kalkulatorn i Windows så får man upp en bild av en fysisk miniräknare, med knappar! Det för tankarna till 80-talet när pappersarbetet skulle "datoriseras", vilket gjordes genom att skapa en avbild av pappersformulären på datorn. Enda skillnaden var alltså att man fyllde i formulären med tangentbord istället för penna. Sedan skrev man ut dokumentet och lade det på internposten. Det är mycket förvånande att miniräknare står kvar på denna nivå. Men det kanske finns bättre exempel än Windows...

Som miniräknare på datorn använder jag www.python.org/ , och på telefonen Calculator++.

Python är ingen miniräknare, det är ett skriptspråk, men dess kommandtolk är en utmärkt miniräknare med alla matematiska funktioner som man behöver.
Python 3.2 (r32:88445, Feb 20 2011, 21:29:02)[MSC v.1500 32 bit (Intel)] on win32
>>> from math import *
>>> from cmath import rect, phase, polar
>>> rad = radians
>>> deg = degrees
>>>
>>> I1 = 10; I2 = 8; I3 = 5
>>> c1 = I1 * complex(cos(rad(0)),sin(rad(0)))
>>> c2 = I2 * complex(cos(rad(-120)),sin(rad(-120)))
>>> c3 = I3 * complex(cos(rad(120)),sin(rad(120)))
>>> s = c1+c2+c3
>>> print(c1,c2,c3,s)
(10+0j) (-4-7j) (-2.5+4.3j) (3.5-2.6j)
>>> polar(s)
(4.4, -0.64)
>>> deg(-0.64)
-37

>>> polar(rect(I1, 0) + rect(I2, rad(-120)) + rect(I3, rad(120)))
(4.4, -0.64)
Den stora grejen här är att man inte bara ser ett (konstigt) resultat i miniräknarens fönster och undrar VILKA KNAPPAR TRYCKTE JAG PÅ :angry: :evil: Man ser hela beräkningen och dess resultat. Det finns en kommandohistorik för att plocka upp och modifera formlerna, eller klippa och klistra.

Det som saknas lägger man till som egna funktioner. T.ex funktioner som räknar med grader istället för radianer.
def dpolar(val):
    "Like cmath.polar but returns the angle in degrees instead of radians."
    rpolar = polar(val)
    return (rpolar[0], degrees(rpolar[1]))

def drect(val, deg):
    "Like cmath.rect but angle is given in degrees instead of radians."
    return rect(val, radians(deg))

>>> dpolar(drect(I1, 0) + drect(I2, -120) + drect(I3, 120))
(4.4, -37)
Grafer har jag inte ritat med detta, men det går, i ascii...

För att simulera kretsar är Falstad's circuit simulator är mycket bra alternativ.
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson, Michell Martic

25 jan 2014 12:55 #3 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vilken räknare?
Hej på er!
Jag använder andoid lur och Real Calculator. Den går att använda som vanlig teknisk räknare. Jag kör den med polsk notation och 50 stack register. Den är gratis och den absolut bästa jag haft.
Jag har en grafritare också. Den är gratis den med.
Följande användare sa tack: Michell Martic

25 jan 2014 13:05 #4 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Vilken räknare?
Oj! Stort tack.

Calculator++ kör jag redan i telefonen. Den är toppen när man sitter vid frukostbordet och känner för att testa vad som händer vid sin(xy) eftersom 3D graferna är så lätta att vrida och vända på.

Hittills har jag försökt få till grafer/förlopp i excel, men det är så j*a jobbigt. Excel känns inte som att det är konstruerat för ekvationer. Du måste ju fylla ett helt ark ( nä, men ett värde per millisekund under en period) med konstanter för att få ett sinusförlopp som inte liknar Super Mario Bros från 80-talet istället för att ange en variabel och få ett "perfekt" sinusförlopp.

Hade velat ha en räknare som calculator++ fast som är tillåten på tentor. Tanken är att inom kanske 5 år söka sig in på någon högskoleutbildning, förslagsvis elkraftingenjör, och jag har för vana att ge mig på saker jag inte fattar i förväg. En bra räknare kan man ha ett tag tänkte jag så om man investerar en, två tusen nu så kan man trycka vidare på den när man ska plugga.

25 jan 2014 15:09 #5 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Vilken räknare?
Jag använder nog mest Excel för beräkningar på dator. Eller, i forna dagar på MS-DOS-tiden, Quattro Pro. Men en del saker kan vara lättare att göra i något simuleringsprogram, t ex LTSpice som är gratis. Matlab är också ett alternativ. För att få fram snygga diagram har jag sett att somliga använder Gnuplot, men jag har aldrig lyckats komma överens med det. Det verkar vara något för linuxhackers.

Och nej, jag har aldrig ägt någon grafritande miniräknare. De senaste 10 åren eller så har jag använt en enkel HP 20S. På högskoletiden tror jag att jag mest använde en Casio FX-180.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Michell Martic

26 jan 2014 20:18 #6 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Vilken räknare?
Jag litar alltid på min gamle vän Texas TI-83. En klassisk teknisk räknare som har allt man behöver. Dessutom är det skönt att ibland slippa datorn och vara lite 'old school' ;)

26 jan 2014 21:01 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Vilken räknare?
Sitter med TI-82 själv. Den funkar egentligen men trace funktionen tar inte på nollgenomgång i x-axeln (den snäpper liksom inte fast), utan bara y-axeln.

Är sugen på typ HP Prime eller TI-nSpire CX CAS.
Någon som har "fightats" med någon av dem?

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg