Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Allmän behörighet ABL

20 jun 2013 20:36 #61 av Roger
Svar från Roger i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej
Jag får gratulera , bra jobbat, ha trevlig midsommar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 20:42 #62 av Roger
Får jag fråg var bor du?
Jag jobbar på en företag i lund som behöver en som har allmänebehörighet

20 jun 2013 20:50 #63 av Roger
Hej
Hur var det, med deras video inspelade materialets var de bra och tydliga?
Hur var det med tentorna?

22 jun 2013 07:19 #64 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Allmän behörighet ABL
Jag bor utanför Osby, ute i skogen.
Videorna är perfekta, när man kör fast på en uppgift är det bara att kolla på videolösningen, för att sedan känna sig lite dum över hur lätt uppgiften egentligen var :P

Tentorna är ju relativa beroende på hur bra man kan det. Det jag tycker varit svårast så här långt har nog varit 3-fas transformatorerna.

Mats: Ja, man lär sig mycket man inte visste man hade nytta av!
Var det länge sedan du gick utbildningen?

20 sep 2013 08:45 #65 av stefan wievegg
ni som gick hos Euu jag har problem med Ecxel uppgiften jag får inte ut den, är på del två och vill veta hur jag ska skriva in i Excel så faserna inte hamnar "ovanpå" varandra?
sista jag har kvar sen är jag färdig :) nån som kan hjälpa mig?

10 dec 2013 23:34 #66 av Filip L
Svar från Filip L i ämnet Allmän behörighet ABL
Efter att ha fortsatt jobba och tackat nej till platsen föra året, är det nu aktuellt på nytt att söka in.
Teknikutbildarna
Tekniska institutet
EUU
Lernia

Ni som har gått kursen, vad valde ni och skulle ni rekommendera den, och i så fall varför?

11 dec 2013 10:41 #67 av Michell Andersson
Jag läste hos EUU och tyckte den va bra.
Dock så är det inte längre samma utbildning. Kolla upp elsäk-fs 2013:1 om du inte redan känner till det.
HSP och LSP har blivit uppdelat.

11 dec 2013 21:17 - 22 jan 2014 21:37 #68 av Michell Andersson
Jag har en annan tanke i ämnet.

Jag använder mig själv som exempel eftersom jag eventuellt kan hamna i denna situation i framtiden.

Jag plockade ut min behörighet i år. En ABL. Som grund till den hade jag gått PUN001 hos EUU.
I min utbildning ingick HSP-biten, men inte i den form som den kommer se ut efter årsskiftet.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av HSP.
Eventuellt så kommer jag inom en 10 års period jobba med HSP och det är en period som är längre än praktikkravet för att ansöka AB.
Hur är det troligt att min ansökan skulle behandlas om jag, efter ovan nämnd praktik, skulle söka AB? Alltså utan någon annan teoretisk komplettering.
Jag misstänker ett avslag.

Vidare, om jag skulle läsa in HSP-modulen separat samt uppfyller alla praktikkrav, hur är det då troligt att en eventuell ansökan skulle behandlas.
Jag tycker här att den borde kunna godkännas eftersom en uttagen ABL borde räcka som grund för att styrka mina färdigheter på LSP-biten.

Hur som helst så lyckas jag inte hitta stöd för min sista tanke i föreskrifterna. Varken de nu gällande eller den kommande.

Till saken hör att jag läser för tillfället behörighetsutbildningen en gång till då den ingår i en annan mer omfattande utbildning jag råkat hamna på. Eventuellt så ingår den modifierade HSP-biten i denna utbildningen. Jag har inte hört med skolan än. Får bli imorgon.

EDIT: ELSÄK-FS 2010:4 gäller här.

07 jan 2014 17:11 #69 av Mikael Ljungstrand
Lite frågor kring abl - läsning. När är det "vettigt" att läsa till allmän behörighet. Jag går i tankarna att läsa den trots att jag "bara" jobbat 3 år inom EL, inte för att starta eget utan för intresse samt att i framtiden kanske starta eget alt. ta över min nuvarande chefs position då han närmar sig pension.

När är det lämpligt att gå utb. tycker ni?

Mikael

20 jan 2014 18:36 #70 av Örjan Borgström
Var noga med att redan nu samla på dig intyg på din praktik så du har det den dag du vill söka. Ett av de vanligaste anledningarna till avslag på en ansökan är just att det saknas dokument på praktiken.
Sen är det väl lämpligt att påbörja utbildningen när du vet att du har praktik så det räcker. Flera av våra deltagare startar när de har tre och ett halvt års praktik så räknar de med ett halvårs studier och kan då söka direkt efter fullgången kurs.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

21 jan 2014 20:52 #71 av keps
Svar från keps i ämnet Allmän behörighet ABL
Är även jag intresserad av ABL inom nått år. Men dock undrar jag vad man har för användning av den om man bara är anställd? Kan man lättare få någon chefsposition och sitta och räkna på jobb eller stå för dem om man fortfarande endast vill vara anställd? Är ABL någon grund för att bli projektledare eller liknande?
Mvh

21 jan 2014 21:15 - 27 maj 2014 19:54 #72 av Michell Andersson
Jag tog ut min behörighet i somras och tack vare den så fick jag en rolig kontorstjänst hos nätbolag som påbörjas vid månadsskiftet.
Tjänsten i fråga hade kanske inte varit aktuell för mig utan behörigheten, samt att jag kan förhandla fram en bättre lön.

Har du behörigheten så styrker du att du har fått en blandad praktik och fördjupad kunskap i föreskrifter och standarder.
Du får ju inte bara behörigheten, utan en utbildning med värdefull kunskap också.

06 feb 2014 21:37 #73 av Fredrik högberg
Du skulle eventuellt kunna få lättare att klättra i karriären upp till chefs nivå.

Att räkna på jobb har inget med ABL att göra en person som bara gör dessa har en tjänst som kallas kalkylator. Och det kan även du lära dig att göra utan ABL :)

Du får ju större ansvar om du har ABL då du SKA kunna föreskrifter och standarder så vid en eventuell rättegång vid fel har du svårare att "skylla" på okunskap.

Sen finns det ju alltid någon på firman som har det övergripande behörighets ansvaret och det finns firmor som söker sådana personer MEN då är frågan om man verkligen vill börja som behörighets ansvarig för en firma som kanske inte haft en tidigare och ha ansvaret för ett gäng elektriker som man inte vet vad dem kan.

ABL är inte en grund för att bli projektledare om man kollar på den teoretiska sidan så har du på tex EUU.se utbildning för ABL med följande kurser/innehåll:
Utbildningen är indelad i fyra (fem) kunskapsområden:
- (Preparandkurs Matematik, Ellära och Mekanik)
- Elinstallationer i byggnader
- Anläggningar för produktion och överföring av el samt industriella anläggningar
- Elmaskiner
- Regler och standarder

Sen erbjuder EUU även en utbildning till att bli Diplomerad Projektledare med följande kurser:
-Entreprenad- och projektstyrning
-Entreprenadhandlingars struktur
-Entreprenadjuridik med praktiska exempel
-Arbetsmiljö
-Projektedning i praktiken
-Projektets ekonomi
-Tillämpning

Det är två helt olika utbildningar med helt olika innehåll, så nej ABL är ingen grund. dock kanske en fördel för att bli en bra projektledare.

Har en f.d klasskamrat från en KY utbildning inom elteknik som utan varken erfarenhet som elektriker eller nåt annat jobb fick anställning som projektledare efter utbildningen.

www.euu.se/kurser/allman_behorighet_lags...ng_abl_-_distans-556
www.euu.se/kurser/diplomerad_projektledare-563

27 feb 2014 06:16 #74 av Peter
Svar från Peter i ämnet Allmän behörighet ABL
Jag funderar också på att läsa till allmänbehörighet.
Har hittat en utbildningsanordnare som heter Distansia.
Någon som har hört talas om dem? Kursen kostar runt 30 000kr och är en distanskurs.
Man kan tom dela upp betalningen månadsvis till ingen ränta.
Låter nästan för bra för att vara sann.

Någon som känner till? Någon som har gått någon kurs?
Berätta

27 nov 2015 19:15 #75 av Gunnar
Svar från Gunnar i ämnet Allmän behörighet ABL
Jag har också tänkt läsa på Distansia, hur var kursen och upplägget?
Hur mycket tid behövde du lägga i veckan och hur lång tid tog det?

27 nov 2015 19:22 #76 av Johan
Svar från Johan i ämnet Allmän behörighet ABL
Läste på Distansia för ca 1 år. Tyckte det Funka bra, upplägget ser ut som så att du får inlogg till deras hemsida där alla övningsuppgifter och video lektioner med lärare. Man har även mail eller telefon kontakt med sin lärare.

Tog ca 1 år för mig att göra kursen men då tog jag det väldigt lugnt. Hörde från min lärare någon som klarat allt på 1 månad så det är väldigt upp till sig själv.

Ändå nackdelen jag kände är att jag skulle gärna gått på en riktig lektion i ett klassrum, tror det kan vara lättare att få vissa saker förklarat för sig. Men min lärare tog emot mig hemma i sitt hem om jag ville när jag behövde hjälp.

Kan iallafall rekommendera kursen.

27 nov 2015 19:50 #77 av Oskar Ståhl
Yrkeshögskolan Syd i Hässleholm har utbildningar som är kostnadsfri. Exempelvis:

yhs.se/utbildningar/dt_elentreprenor.htm

12 jan 2016 15:37 #78 av Mikael
Svar från Mikael i ämnet Allmän behörighet ABL
Läser på distansia nu och det funkar ok. Tycker dock att det allt kunde ha funnits mer videolektioner. Det är ju en ganska dyr kurs så man undrar ju lite vad man betalar för... Håller på med tredje delen nu:Elkraft - Produktion och överföring industriella anläggningar och tycker den är klurigaste hittills och till detta finns tyvärr inga videolektioner.

04 jan 2017 17:02 #79 av antal
Svar från antal i ämnet Allmän behörighet ABL
Räknas lärlingstiden med i dom 4 år man måste ha för att skaffa ABL?

05 jan 2017 02:39 #80 av Claes Börjesson
All praktik som skrivs under av en behörig elektriker gäller, nästan oavsett hur den är gjord. Det viktiga är VAD som är gjort, och att man varit delaktig i processen.

I de nya reglerna skall man vara delaktig i valet HUR saker och ting är valda, detta kan bli svårt för många....

Sidan laddades på: 0.091 sekunder