Allmän behörighet ABL

15 feb 2012 22:26 #21 av Kent Pedersen
På min tid(stenåldern färdig 78) gick man 4 terminer på kvällstid 3 kvällar i veckan. Om mitt minne inte sviker mig så var det drygt 600 lektionstimmar. Arrangerat av komvux.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 10:48 #22 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Allmän behörighet ABL
Jag har sökt en ABL, har givet viss alla papper i ordning o jobbat i 10 år, men jag fick tillbaks pappret för att utöka med mer praktik intyg.
Jag har jobbat med allt möjligt inom el och har med 100% säkerhet gjort det som krävs. Inget tvivel där.

Tänkte höra med er vad ni har skrivit på intyget så att dom blev nöjda.
Jag fattade det som att jag bara skulle skriva en kort summering av vad man har gjort, men det dög tydligen inte.

Jag hade skrivit:
Installation, service, felsökning och reparation av lågspännings anläggningar.

Men det räckte tydligen inte...

Såå, vad har ni skrivit för att att El säkerhetsverket har blivit nöjda,

Tacksam för svar.

07 mar 2012 11:02 #23 av Mats Persson
Det är elinstallatören som du arbetetat under som ska intyga...
Elsäkerhetsverket har färdiga dokument som ska fyllas i.. Kan länka till det senare om du inte hittar det nu.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

07 mar 2012 11:11 - 07 mar 2012 11:11 #24 av Ronnie Lidström
>> Länk till blanketten om praktikintyg på Elsäkerhetsverket

Minns dock inte vad jag själv skrev på min blankett.

Elsäkerhetsverket skrev:
Allmän behörighet - ABL

Gäller för alla elinstallationsarbeten avseende anläggning med systemspänning högst 1000 V.

Praktikkrav för allmän behörighet

Praktik ska styrkas genom kopia av intyg från behörig elinstallatör där du arbetat. Praktiken ska vara tillräckligt mångsidig för att ge kunskap och praktisk erfarenhet om allmänt förekommande elinstallationsarbete.

Praktiken ska avse elinstallationsarbetet på lågspänningsanläggningar för kraft och belysning i byggnader av olika slag, såsom bostäder, skolor, kontor och industri.

För mer information kring utbildnings- och praktikkrav se Elsäkerhetsverkets behörighetsföreskrifter ELSÄK-FS 2007:2 samt ändringsföreskrifterna ELSÄK-FS 2010:4.

www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/B...an-behorighet---ABL/

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

07 mar 2012 11:20 #25 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej hej

Självklart skall min arbetsgivare intyga att jag gjort allt detta.

Men vad skall man skriva att man har haft för arbetsuppgifter?
Jag har läst paragrafer osv, men det hjälper mig tyvärr inte, så vad har ni skrivit på era ansökningar?

09 mar 2012 09:24 #26 av Sebastian
Svar från Sebastian i ämnet Allmän behörighet ABL
Det är inte din arbetsgivare som ska skriva under, det är den person med behörighet som har delegerat till dig som ska skriva under, om inte det är samma person.

31 maj 2012 18:38 #27 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej!
Jag skickade så äntligen iväg min ansökan till en utbildning för Allmän Behörighet.

Jag antar att här är några stycken som redan har gjort denna utbildning så frågan är till er:
Finns det något man kan/bör plugga på innan utbildningen börjar? Ex. något speciellt inom matte?

Tack på förhand!

31 maj 2012 19:16 #28 av Mats Persson
Precis som som du är inne på, repetera matten! Det vinner du mycket på.. Kan du bara matte så klarar du kursen utan problem..
Främst är det ju trigonometri och formel omvandling...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

21 aug 2012 18:56 #29 av Mats Jonsson

Johan Sponton skrev: Jag pratade med Elsäkerhetsverket idag och dom hälsade att man inte kan tillgodoräkna sig tiden där, pga. av något EU-direktiv.

Elsäkerhetsverket får nog ändra sitt svar. Det kom en dom i förra veckan (2012-08-15) som behandlar praktik förvärvad i Norge. Förvaltningsrätten anser att en person som enligt yrkeskvalifikationsdirektivet kan meddelas behörighet i Sverige också kan intyga praktik utomlands. Det vill säga en norsk installatör kan enligt yrkeskvalifikationsdirektivet erhålla svensk behörighet om denne söker behörighet. Då ska även denne person kunna intyga praktik från Norge utan att för den skull ha ansökt om svensk behörighet.

Jag har skrivit en artikel om domen på Voltimum:
www.voltimum.se/news/5194/infopro.profne...nya-bed-mningar.html

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

23 aug 2012 13:24 #30 av Claes Börjesson
Jag har just vunnit i domstol angående just denna sak.

Jag har själv praktik från sverige, 2 år industri samt 5 år i Norge (plus en del annan men då bara BB1).

Elsäkerhetsverket sa nej, men efter ett antal turer i olika instanser så finns det nu ett prejudikat från kammarrätten i Göteborg (mål 6069-10) och nu nyligen i förvaltningsrätten (5740-11).

Sök du och hänvisa gärna till dessa mål om de trilskas.
Kom dock ihåg att använda deras blanketter för den svenska praktiken.
För den Norska praktiken så skall den vara undertecknad av den norrman som är "behörig installatör". OBS det skall av intyget synas att praktiken är mångsidig .... (vad som nu är mångsidig).

Du får gärna kontakta mig om du vill ha hjälp.

Hälsningar
Claes Börjesson
0702-388588

26 nov 2012 21:20 #31 av Johan Dahlback
Tjena allihopa!

Blev precis medlem här på forumet, väldigt intressant läsning med roliga och bisarra bilder.

Jag har börjat fundera på att läsa in behörighet ABL.

Har jobbat i 4,5 år lärlingstid inräknad, men antar att den också räknas in i det praktiska.

Har ni några tips om var man ska plugga? Har kollat runt på massa olika sidor och har hittat allt mellan himmel och jord i utbildning och pris. Har inte Matematik B, men har läst här att man inte behöver det på vissa ställen och har även läst att vissa kurser kan man plugga in den i samma veva man gör behörighetskursen.. ja ni förstår, det finns väldigt mycket. Finns även kurser som endast är på distans med videoinspelningar m.m för runt 29 000:-, men det känns ju sådär. Man vill gärna träffa människorna som ska utbilda en. Dessutom är det väl en del praktiska laborationer?

Berätta gärna om egna erfarenheter från kurser och lärare som ni tycker är bra!

Jag bor i Märsta och jobbar i Stockholm, men har inga problem att åka en bit någon gång ibland.

26 nov 2012 21:32 #32 av Johannes Hammarstedt
Jag läste min behörighet i hos STF i Avesta(Bjurfors).
Otroligt gedigen och seriös utbildning. Kan varmt rekommendera det.
Läraren som höll i utbildningen tyckte jag var riktigt bra.
Han finns för övrigt här på forumet.

Behörighet AB

27 nov 2012 18:59 #33 av Jonas Öhman
Precis avslutat min kurs hos STF i Stockholm på Kungsholmen.
Har bara gott att säga om dom .

27 nov 2012 20:55 #34 av Tony
Svar från Tony i ämnet Allmän behörighet ABL
Jag läste min (AB) hos EUU i Nyköping. Läste allt på distans, behövde bara åka dit en gång.
Kostade runt 50 000:- med allt. Tyckte dock inte att man fick så mycket feedback som man skulle velat ha, om du har möjlighet så gör du nog bäst i att plugga på ett ställe där du har möjlighet att fråga lärarna IRL istället för via datorn, det saknade jag iaf.. Lycka till!

02 dec 2012 12:42 #35 av Ola Sjöberg
Jag läste på Lernia i Liljeholmen 2002 (deltid 1,5 termin) och det kostade då ca 80.000:-

Jag var/är mycket nöjd med utbildningen. Det är definitivt värt pengarna att delta i en "riktig" klass med kurskamrater och lärare.
Det blev mycket diskussionsklubb över det hela och det tycker jag var mycket värt. Eftersom jag var yngst i klassen så hade jag också mest att suga i mig från äldre och mer erfarna kurskamrater.
Vi gjorde även en del studiebesök m.m. som var intressant.

Lycka till!!

29 dec 2012 01:55 #36 av Filip L
Svar från Filip L i ämnet Allmän behörighet ABL
Jag har precis ansökt om utbildning i Hässleholm, denna kurs är dock gratis :) de tidigare inläggen i det här ämnet som jag förstå betalar, fördelar/nackdelar? Kursen jag valt är på distans med fysiska träffar en gång i veckan.
Det konstigaste var bara att de hade som krav att man skulle ha jobbat på en starkströmsanläggning i 2 år.

Följande kurser ingår:
Företagsekonomi & Entreprenörskap 50
Entreprenadjuridik 20
Elinstallationer 60
Elkraft 50
Elmaskiner 25
Författningskunskap 20
Totalt: 225

Är det för tidigt att läsa in kursen vid 22 års ålder?

29 dec 2012 12:13 - 29 dec 2012 12:14 #37 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Allmän behörighet ABL
Kursen kan du läsa när som helst, fast behörigheten kan du ju söka först när villkoren för praktik är uppfyllda.

29 dec 2012 12:42 #38 av Friedrich Lossien
Har du intresse och tid för att läsa så tycker jag absolut att du ska göra det. Jag läste själv när jag va 23.

29 dec 2012 16:28 #39 av Filip L
Svar från Filip L i ämnet Allmän behörighet ABL
jag har förstått att det finns två vägar att gå om man väljer, högskoleutbildning eller eller påbyggnadsutbildning inom den praktiska delen.
Med högskoleutbildning behöver praktik tiden vara 3 år för ABL
Medan påbyggnadsutbildningen (som är en betalkurs) behöver praktik i 4 år för ABL.
Vid vilken ålder fick ni ut eran behörighet?

29 dec 2012 20:28 #40 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Allmän behörighet ABL
Jag håller på att läsa in behörigheten i Hässleholm just nu och har precis avslutat första terminen. Jag kan varmt rekommendera den! Det är bra lärare och det blir väldigt bra dialoger när ett 20-tal elektriker med olika bakgrund träffas och utbyter erfarenheter!

Sidan laddades på: 0.089 sekunder

Senaste foruminlägg