Nu finns en film ute på vår YouTube-kanal som visar en liten 1-plansvilla med en KNX-installation som i sig inte är särskilt märkvärdig, men som ger goda förutsättningar för utveckling!
Ja, det kan vara lite knivigt att sälja in KNX. Något jag brukar förklara är fördelarna med att KNX är ett fabrikatsobundet system och därför är hållbart och framtidssäkert. Att många tillverkare både bådar för att produkter kommer finnas för att kunna ersätta gamla och att många företag kan produktutveckla och alltid följa den teknikutveckling som sker.
Vetskapen om att inte målat in sig i ett hörn utan att systemet kommer stödja den teknik som man inte vet kommer vara självklar om 10 år. T.ex. energihantering som kommer vara naturligt om några år. Att kunna styra laster efter elpris och hur mycket solcellerna produceras osv.
Sen funktionsmässigt så brukar det vara positivt att kunden kan slippa fula golvvärmetermostater till golvvärmen när vi istället kan ha temperaturgivare inbyggda i tryckknapparna (antingen i KNX-knapp eller en puck med extern tempgivare inkopplad bakom ramen på t.ex. Renova-brytare).
Har hållt på en del med knx i större anläggningar så som sportarenor/kontor/bibliotek men aldrig i villor med några få undantag.
Ska precis dra igång ett husbygge för egen räkning och hade näst intill valt bort knx (trotts att jag är certifierad inom knx) mestadels för att jag kände att det skulle bli lite onödigt avancerat.
Detta youtube klipp fick mig att tänka om lite. Allt kändes så rätt, enkelt och inte så överarbetat.
Tack för denna.
liten fråga bara vad kör du med för spottar. Samt dimmrar du alla lamputtag från dimmeraktor i elcentralen?
Det behöver ju mycket riktigt inte vara så himla avancerat. Med smarta produktval (både sett till funktion och prislapp) och en välplanerad installation så har man sedan en flexibel och framtidssäker lösning!
Jag själv tycker även att det är mycket enklare att dra KNX och DALI jämfört med traditionellt.
4-5 st matningar till takdosor/kopplingsdosor
(matning, 4 tändtrådar och DALI) och sedan en KNX-buss som knyter ihop alla KNX-apparater.
Ett vanligt sätt med DALI annars är ju att dra runt en 5G1,5 i en slinga och sy ihop alla spottar, men enligt min erfarenhet så är det krångligare och med ett sämre slutresultat. Det är lätt hänt att glömma att sy ihop två pottor i två olika rum när det blir så kors och tvärs av slangar.
Brukar köra med Hide-a-lite Comfort G3 DALI, Optic Deep och Optic Deep XL.
Dimrar lamputtag med dimmeraktor i elcentralen, men om man har DALI i takdosan och man har valt djupare takdosor så kan det att lägga in en DALI-dimmerpuck i efterhand.
Man får generellt en bättre dimring med en riktig dimmeraktor jämfört med en DALI-puck.
Något som jag börjat grubbla på allt mer är möjlig app-styrning.
Tidigare radhus fick det bli Plejd. Denna app med styrning togs väl mot av min fru och hon uppskattade dess enkelhet. (med nedsida att den bara gällde styrning av belysning)
En enorm fördel med KNX ändå att man inte behöver byta ut hela systemet bara för att tröttnar på en integration som tex en tusch skärm eller Applösning. man byter bara de delarna i systemet.
Var har du samt all andra för erfarenhet av olika integrationer gällande appar.
I detta fall använder du Hager men har sätt att du tidigare Trådar på detta forum också förespråkat ABB?
För mig är det viktigt att det för övriga användare i hushållet är enkelt men även att appgränsnittet är snyggt och överskådligt.
De styrningar jag kan tänka mig att familjen vill använda är styrning av rumsvärme, belysning, markiser. Ni vet säkerligen flera funktioner som är uppskattade för den "vanliga" användaren . =)
Precis, en appstyrning är ju rätt likt en mobiltelefon. Dom utvecklas ständigt och med tiden vill man kunna byta mot en ny, ännu bättre. Då är det skönt att ha ett system där det går (det kan ju vara så att en annan tillverkare kommit med en mycket bättre appstyrning om 5 år och då är det skönt att inte vara bunden till en specifik tillverkare).
Jag har använt Schneider Electric Wiser for KNX, ABB Busch-ControlTouch och Hager Domovea. Även använt Zennio Z41 Pro som är ett touchskärm med tillhörande mobilapp.
Jag har konstaterat att Hager Domovea är utan tvekan den bästa. Snyggast och mest användarvänliga. Den har dock haft och har några buggar och den är väldigt långsam i starten, så den är inte perfekt.
Om ni är Apple-frälsta så finns ju även alternativet att köra på Apple Homekit-appen. Då köper man en gateway från t.ex. 1Home och kopplar sitt system till Homekit.
Det kan dock vara vissa funktioner som Homekit inte stödjer, t.ex. energimätning.
Jag bifogar några bilder som visar hur Domovean kan se ut.
Jag har själv gått i tankarna att börja med KNX för att kunna kliva upp en nivå när det kommer till smarta hem. Har tidigare gjort en del villor och lägenheter men har haft en kollega som skött programmeringen då.
fråga: Hur "svår" eller "jobbig" är grundkursen? klarar men den även om man inte haft något större intresse för datorer eller programmering?
Ja, men absolut! Jag är inte själv särskilt avancerad datoranvändare och att använda ETS är inte så jättesvårt egentligen. Man behöver lära sig hur det funkar och lite sånt. Man säger att man programmerar, men det är egentligen mer parametersättning/konfiguration man gör. Det är ju inte som att man knackar kod och fixar script (även om det kan göras med vissa produkter också).
Jag har två kollegor som går certifieringskurs denna veckan och don har ingen egentligen tidigare erfarenhet av KNX. Det är väl lite korvstoppning av information, men dom verkar ta sig igenom det!