Plejd vs Vadsbo.

21 okt 2017 19:46 #1 av müssli
Vet inte om jag ska skriva här eller i Elmaterial. Det här hamnar nog mittemellan.
Jag har testat Plejd en stund och har 6 st enheter hemma. Så långt är jag helnöjd med vad dimrarna och aktorn klarar.
Nu har Plejd stora problem att leverera så jag var tvungen att testa Vadsbos blåtandspuck och blev helt såld. Appen klarar långt mer än vad Plejds gör och om man kör appen via en iPad som sedan inte stängs av när man åker hemifrån så kommer man åt systemet även utanför hemmet. iPaden behöver inte ha på appen och kan vara i viloläge men inte helt avstängd.
Vad använder ni och varför? Så här ser jag det:

Plejd
+ Väldigt enkel att programmera och använda appen.
+ Snygg design, ger ett gediget intryck.
+ Underbar support.
+ billigare än Vadsbo (ca: 100 kr på mitt rabattbrev.)
+ Större möjlighet att ställa in olika varianter av LED, kan ställa in min och maxläge enkelt.
+ Två ingångar på varje enhet som kan programmeras att styra olika saker.
- Kräver en gateway (som vi väntat på i flera år) för att fungera utanför hemmet. Många kunder vill inte lägga extra pengar på en gateway.
- Finns bara tre produkter ute (fler kommer men återigen vet ingen när.)

Vadsbo
+ Appen verkar klara fler system än Plejd.
+ Behövs ingen gateway för att komma åt systemet utanför hemmet. (De flesta har väl en läsplatta på laddning hemma?)
+ När appen väl har programmerats är den enkel att använda men lite väl krånglig första gången.
+ Något mindre rent fysiskt än Plejd.
- Har bara en ingång, det krävs två puckar i vissa lägen när det hade räckt med en från Plejd.
- Priset. (Kanske bara gäller mitt rabattbrev.)

Kom gärna med synpunkter, tala om ifall jag har fel på någon punkt. Jag står och väger lite vilket system jag ska köra hos mina kunder. Jag har mest tillbyggnad och service i befintliga fastigheter så det är väldigt enkelt att sälja in såna här produkter.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2017 08:26 #2 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Jag själv har aldrig köpt vadsbo. Därimot har jag köpt till kunder och även mig själv en hel del plejd.
Det som jag väntar stort på är deras router som ska lanseras nu i höst. då fungerar även protokoll med Philips och Sonons. och jag misstänker några fler. Är intressant att läsa om jämförelsen mellan dessa då jag enbart kan plejd.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2017 18:32 #3 av Emil
Svar från Emil i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Jag har aldrig provat vadsbo, men plejd tycker jag funkar fint.

Enda bekymmret tycker jag är att uret tappar tiden vid spänningsbortfall..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2017 21:31 #4 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Plejd visade upp en lösning på klockproblemet under elmässan. Ett litet batteri som klickas fast på en puck i anläggningen så kommer alla enheter i mesh-nätverket ihåg tiden.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2017 05:32 #5 av müssli
Svar från müssli i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Emil skrev: Jag har aldrig provat vadsbo, men plejd tycker jag funkar fint.

Enda bekymmret tycker jag är att uret tappar tiden vid spänningsbortfall..

Fast så fort någon använder appen efter tappet så synkas tiden igen.
Jag pratade med en utesäljare och det är mycket på gång. Trådlös sändare, krondimmer och gateway t. ex.

Jag ser egentligen ingen anledning till att köra med Vadsbo efter att ha provat båda. Vadsbos stora nackdel är appen, den är alldeles för krånglig att använda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2018 05:39 #6 av Erik
Svar från Erik i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Har blivit sugen på att uppdatera styrningen i hemmet och kollat mest på vadsbo,men efter att läst denna tråd blev jag lite tveksam. De jag känner med plejd är att de så nystartat företag mot vadsbo. Men däremot verkar dom satsa mycket på nyheter.
Vet nån om den här gatewayen har kommit till plejd ännu? Finns de möjlighet att styra utomhusuttag? vore grymt om man kan dra igång motorvärmare till bilen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2018 16:04 #7 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Jag vet inte så mycket, men jag försöker hänga med plejd information. De verkar vara i slutskedet av utvecklingen av routern, de skulle ha släppt den nu men kommer troligtvis att komma med en eller fler produkter under andra kvartalet. Jag väntar met spänning på releasen av de.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2018 20:15 - 09 feb 2018 20:17 #8 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Har precis monterat två Plejd här hemma i barnens rum och dom fungerar ju finfint. Kul med tidsfunktionerna. Nu blir den som är för uppslukad av sin bok för att titta på klockan varse att det är dags att sova :)

Man skulle vilja ha möjligheten att sätta olika behörighet på dom bara så att dom inte kan styra varandras enheter

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2018 05:40 #9 av müssli
Svar från müssli i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Rikard Ågren skrev: Man skulle vilja ha möjligheten att sätta olika behörighet på dom bara så att dom inte kan styra varandras enheter

Man ska kunna välja vilka enheter de olika användarna kan styra så det borde fungera redan idag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2018 10:52 #10 av Johan Franzén
Svar från Johan Franzén i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Har själv tittat på CompareIT:s HomeLine. Tänker själv att ett trådburet system som HomeLine är så mycket mera prisvärt och mångsidigt. Med den kan man styra precis vilka linjer man vill, och det går att komplettera i efterhand med trådlösa enheter (om man vill). Känns som att för nybygge är CompareIT:s HomeLine överlägset bäst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2018 16:37 #11 av Johan Runesson
Svar från Johan Runesson i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Själv så skulle jag nog rekommendera KNX till nybygge, så man slipper förlita sej på en leverantör.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2018 20:35 #12 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Annars kan man lyfta på röven och få lite motion som mitt X sa när jag ville montera KNX

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2018 07:23 #13 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Har själv nyss flyttat till hyreslägenhet och måste säga att Plejd kommer väl till pass här. Hade satt in en del KNX i vårt tidigare hus och vant mig vid bortaknapp och scenarion, något jag nu får till enkelt och billigt i lägenheten med Plejds prylar :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2018 07:42 #14 av Erik
Svar från Erik i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Någon som vet om de funkar att få till styrning på vägguttag med plejds controllers? Tänkte om de skulle funka till motorvärmaruttag dock får man väll inte safta på för mycket effekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2018 08:36 - 17 feb 2018 08:58 #15 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Det går inte att styra på temperatur ännu vad jag vet. Men fasta tider är ju inga problem.

Drifttemperatur enligt produktbladet
UTANFÖR DOSA
-10 till +35 °C

3500W bör väl täcka in dom flesta normala bilar

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2018 16:48 #16 av Billan
Svar från Billan i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Köpte 2st vadsbo när dom släpptes och riggade upp och satt och lekte lite på firman med dom. Tyckte appen va krånglig och kände inte riktigt att de va som jag förväntat mig.

Förra veckan bytte jag ut ett 20-tal push-dimmers mot plejd i en 3- plans villa. Är MYCKET nöjd med resultatet. Gick så långt att jag installerade plejd i hela lägenheten hemma.
Så himla lätt att förstå via appen och kanonsupport via telefonen. Riktigt bra med 2 olika ”ingångar” så man kan egentligen bara byta ut en trappbrytare mot en kron för att kunna köra 4 olika scenarier på en plejdpuck. (2st vanliga push samt 2st dubbelpush). Anser att plejd, förmodligen, kommer konkurrera ut KNX och liknande system, iallafall vid lägenhetsrenoveringar.
Ett annat plus är den trådlösa synkningen som gör att man inte behöver dra en massa kabel från närmsta dosa som angränsar till brytare för att få tänd/släck, dimmringsfunktion på önskad belysning.

Bygger man nytt (större hus, villa etc.) så förespråkas självklart annat smart system, typ KNX, för att kunna integrera larm, värme,vatten, vent, ljud, bild, solskydd mm. i elinstallationen.

Men men... min röst lägger jag iallafall på plejd och väntar med spänning på nya produkter som borde släppas i år
:tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2018 18:32 #17 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Billan skrev: ...Men men... min röst lägger jag iallafall på plejd och väntar med spänning på nya produkter som borde släppas i år
:tummeupp:


Har du (eller någon annan) koll på när gatewayen släpps? Jag har inte installerat någon Plejd än så länge, men det ser riktigt bra ut. Om man då dessutom kan via en gateway integrera fler funktioner borde det slå KNX på fingrarna i de flesta småprojekt...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2018 06:08 #18 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Har satt några plejd och är mycket nöjd. Det enda jag inte fått ihop (dock inte haft riktigt behov av det ännu) är det som du beskriver med att koppla en plejd för ingång till en annan plejd för utgång. Enda sättet att göra det på som jag hittat är vi scenario och då får man ju bara ett läge, tex på. Vill alltså kunna lägga en plejd bakom strömbrytaren för att styra en lampa i annan grupp dit jag inte har tråd. Supporten hade säkert löst det direkt men nu var jag ändå inne här :tokig:


Billan skrev: Köpte 2st vadsbo när dom släpptes och riggade upp och satt och lekte lite på firman med dom. Tyckte appen va krånglig och kände inte riktigt att de va som jag förväntat mig.

Förra veckan bytte jag ut ett 20-tal push-dimmers mot plejd i en 3- plans villa. Är MYCKET nöjd med resultatet. Gick så långt att jag installerade plejd i hela lägenheten hemma.
Så himla lätt att förstå via appen och kanonsupport via telefonen. Riktigt bra med 2 olika ”ingångar” så man kan egentligen bara byta ut en trappbrytare mot en kron för att kunna köra 4 olika scenarier på en plejdpuck. (2st vanliga push samt 2st dubbelpush). Anser att plejd, förmodligen, kommer konkurrera ut KNX och liknande system, iallafall vid lägenhetsrenoveringar.
Ett annat plus är den trådlösa synkningen som gör att man inte behöver dra en massa kabel från närmsta dosa som angränsar till brytare för att få tänd/släck, dimmringsfunktion på önskad belysning.

Bygger man nytt (större hus, villa etc.) så förespråkas självklart annat smart system, typ KNX, för att kunna integrera larm, värme,vatten, vent, ljud, bild, solskydd mm. i elinstallationen.

Men men... min röst lägger jag iallafall på plejd och väntar med spänning på nya produkter som borde släppas i år
:tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2018 18:58 - 27 mar 2018 19:00 #19 av müssli
Svar från müssli i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Alexander N skrev: Har satt några plejd och är mycket nöjd. Det enda jag inte fått ihop (dock inte haft riktigt behov av det ännu) är det som du beskriver med att koppla en plejd för ingång till en annan plejd för utgång. Enda sättet att göra det på som jag hittat är vi scenario och då får man ju bara ett läge, tex på. Vill alltså kunna lägga en plejd bakom strömbrytaren för att styra en lampa i annan grupp dit jag inte har tråd. Supporten hade säkert löst det direkt men nu var jag ändå inne här :tokig:

Om du sätter upp en kron kan den ena ingången (S1) styra Plejden bakom brytaren och den andra ingången kan styra vilken annan Plejd som helst.
Gå in i menyn och välj "Konfigurera ingångar". Klicka på den andra knappen (ingång S2) på brytaren. Nu kan du välja vilken Plejd som ska styras.

Sen kan du givetvis strunta att sätta en kron och använda en vanlig trapp/enpol. Då styr pucken bakom brytaren vilken annan puck som helst om du konfigurerar ingången på Plejden som jag beskrev.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2018 19:22 #20 av Billan
Svar från Billan i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Joel Ingolf skrev:

Billan skrev: ...Men men... min röst lägger jag iallafall på plejd och väntar med spänning på nya produkter som borde släppas i år
:tummeupp:


Har du (eller någon annan) koll på när gatewayen släpps? Jag har inte installerat någon Plejd än så länge, men det ser riktigt bra ut. Om man då dessutom kan via en gateway integrera fler funktioner borde det slå KNX på fingrarna i de flesta småprojekt...



Skickade ett mail för nån månad sen och undrande mest om när deras krondimmer, ”DIM-02”, förväntas komma upp på hyllorna hos grossarna. Fick följande svar:

”Hej Bill,

Vi har kommunicerat att mer info kommer under Q2, håll utkik, vi behöver komma lite längre fram innan vi kan säga mer konkreta tider.

Mvh”


Q2.... kvartal 2? Så förmodligen nu under april, maj, juni borde det släppas lite info iallafall..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg