Plejd vs Vadsbo.

28 mar 2018 06:30 #21 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]


okej så det är bara ingång 2 som går att välja vilken utgång den skall styra, var väl det enda jag inte provat. Vet du om man kan koppla flera utgångar till ingång 2? Har någon annars testa att bygla ingång 1+2 för att styra både "ingångspucken " och en extern med samma knapp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2018 18:19 #22 av Richard
Svar från Richard i ämnet Plejd vs Vadsbo.
När kommer BAT-01??? Batteribackup till på/av.

Synd att schneider köpte in sig...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2018 18:36 #23 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Richard skrev: När kommer BAT-01??? Batteribackup till på/av.

Synd att schneider köpte in sig...


BAT-01 finns ju redan? Solar har den i sortimentet iaf...

Ja det där med Schneider kan ju vara både bra dåligt. Inte första gången dom köper ett bolag och det har ju hänt ett par gånger att det köpta bolaget helt plötsligt inte finns mer :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2018 20:02 #24 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Batteriet finns, liksom vriddimmern. Funkar fint

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2018 04:20 #25 av müssli
Svar från müssli i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Alexander N skrev:

Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]


okej så det är bara ingång 2 som går att välja vilken utgång den skall styra, var väl det enda jag inte provat. Vet du om man kan koppla flera utgångar till ingång 2? Har någon annars testa att bygla ingång 1+2 för att styra både "ingångspucken " och en extern med samma knapp?

Nej, du kan styra vilken puck du vill med båda ingångarna. Har du provat att gå in i "Konfigurera ingångar"? Först måste du tala om vilken ingång som ska användas genom att klicka på den brytaren, det spelar ingen roll om det är S1 eller S2. När du har gjort det kan du välja vilken eller vilka puckar som ska styras.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2018 04:24 #26 av müssli
Svar från müssli i ämnet Plejd vs Vadsbo.

Joel Ingolf skrev:

Richard skrev: När kommer BAT-01??? Batteribackup till på/av.

Synd att schneider köpte in sig...


BAT-01 finns ju redan? Solar har den i sortimentet iaf...

Ja det där med Schneider kan ju vara både bra dåligt. Inte första gången dom köper ett bolag och det har ju hänt ett par gånger att det köpta bolaget helt plötsligt inte finns mer :)


De har inte köpt bolaget, det som har hänt är att de har köpt 15% vilket ger dem en plats i styrelsen. Sen om det blir bra eller dåligt återstår att se.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2018 10:23 #27 av Richard
Svar från Richard i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Jag skrev "köpte in sig" samma som att köpa andelar. :-)

Elektroskandia har fortfarande inte levererat. Får dubbelkolla med dom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2018 06:36 #28 av müssli
Svar från müssli i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Då får du nog dina Plejd på tisdag. De hade över 100 på centrallagret igår och nu ser jag att de har 63 st kvar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2018 13:56 #29 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Plejd vs Vadsbo.

müssli skrev:

Alexander N skrev:

Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]


okej så det är bara ingång 2 som går att välja vilken utgång den skall styra, var väl det enda jag inte provat. Vet du om man kan koppla flera utgångar till ingång 2? Har någon annars testa att bygla ingång 1+2 för att styra både "ingångspucken " och en extern med samma knapp?

Nej, du kan styra vilken puck du vill med båda ingångarna. Har du provat att gå in i "Konfigurera ingångar"? Först måste du tala om vilken ingång som ska användas genom att klicka på den brytaren, det spelar ingen roll om det är S1 eller S2. När du har gjort det kan du välja vilken eller vilka puckar som ska styras.


Ah hittade! Konfigurera ingång > Trådlös synk> Välj enheter
Klockrent tack, missat att översta "Trådlös synk" gick att välja, klantigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2018 15:33 #30 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Plejd vs Vadsbo.

müssli skrev:
De har inte köpt bolaget, det som har hänt är att de har köpt 15% vilket ger dem en plats i styrelsen. Sen om det blir bra eller dåligt återstår att se.


Jo jag vet att dom inte köpt bolaget, lät kanske en aning dramatisk :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2018 17:15 #31 av Leif H
Svar från Leif H i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Ja ända fördelen jag ser med plejd är att dom har en extra ingång.

Vadsbo har ju bara en men styrs via Casambi som är Finskt. O den appen kan vem som helst ansluta sig till.
Vadsbo har redan trådlösa knappar som man kan ansluta till blåtands nätet. Sen har dom ju även led drivdon som har blåtand i sig från början.

Plejd appen är låst till just bara plejd produkterna.
Men den är snygg o enkel. Man kan jämföra det med Apple tänk.

Casambi appen kan tillverkare ansluta sig till, så den stödjer en uppsjö mer produkter. Batterilösa/trådlösa knappar. 12v 4ch dimmer till led strip. Led drivdon m.m. Appen är mer avancerad med animerade scener o man kan konfigurera ingången på produkterna mer. Tex så kan ett dubbelklick kan man växla mellan olika scener m.m.

Men det är otroligt svårt att veta vad man får med plejd än så länge då de fortfarande utvecklar sina produkter. O man vet inte hur deras gateway kommer att fungera om den kommer ha öppet api så man kan styra andra produkter som tex Ikea trådfri m.m.

Tyvärr så kommer inte Casambi att utveckla så man kan styra tex en trådfri lampa. Dom har visst stöd för hue men det är nog bara via appen, så man kan inte trigga en hue lampa via en fysisk knapp.

Valet är otroligt svårt. Men jag är nog mer för casambi än plejd.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2018 18:01 #32 av Thomas Schön
Svar från Thomas Schön i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Hej!

Lite sent men var har du hittat info om att den kommer att kunna kopplas ihop med andra prylar med hjälp av Gatewayen. Nu när den verkligen HAR kommit ut har jag letat efter info men inte hittat sådana beskrivningar.

/Martin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2018 18:26 - 08 nov 2018 18:27 #33 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Han skrev väl inte att man ska kunna styra andra produkter?

O man vet inte hur deras gateway kommer att fungera om den kommer ha öppet api så man kan styra andra produkter som tex Ikea trådfri


Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2018 20:09 #34 av Marcus Johansson
Svar från Marcus Johansson i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Det ända jag sett när det gäller plejd och andra produkter är att dom är samarbetspartners med Sonos.
http://news.cision.com/se/plejd/r/plejd-inleder-samarbete-med-sonos,c2360934

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2018 21:32 #35 av Leif H
Svar från Leif H i ämnet Plejd vs Vadsbo.
Ja nu när gw har kommit ut så vet vi att den bara har till syfte att komma åt sin installation utifrån. Men hur stort är det behovet? Men de lär säkert komma stöd till Alexa, Google home och Siri inom en snar framtid. Men jag hade velat haft öppet api.

O varför kan inte tillverkarna ha en o samma standard. Som med alla andra system tex knx, dali, z-wave, enocean.
Men när de gäller blåtand så har plejd sitt. Schneiders sitt eget blåtands system (dock enligt ryckte ska Schneider stödja Zigbee oxså). Sen finns de Casambi som vadsbo och de flesta amatur tillverkarna kör med. Stort plus att de finns Dali styrning till casambi appen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg