KNX Värme/kyla

08 sep 2015 18:41 #1 av Rikard Ågren
Har ni några tips på prisvärda produkter för styrning av värme och kyla med ställdon?

Det blir ganska dyrt per temperaturzon med en regulator och aktor med två kanaler. Visst kan man köpa en aktor med fler utgångar så blir det billigare per utgång, men då blir installationen lite bökigare istället. Har aldrig sett någon regulator med inbyggda reläutgångar, finns det? Och vad är den billigaste KNX-regulatorn ni känner till?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2015 21:00 #2 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet KNX Värme/kyla
Jag har 2st beg. Schneider KNX regulatorer. En med display och en utan. Är du intresserad så.PM:a

09 sep 2015 04:59 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet KNX Värme/kyla
Jag är inte själv i behov av några just nu men tack för omtanken :)

Tänkte på produkter mot kund, främst kontor. Är det stora kontorslandskap så blir det ju inte så många zoner, men byggs det cellkontor så drar det fort iväg.

10 sep 2015 07:26 #4 av Rikard Ågren
Pratade med Siemens igår och de har en regulator med 2 utgångar för ställdon direkt på regulatorn. RDG400KN heter den.

Här finns lite mer info om någon annan är intresserad: www.hqs.sbt.siemens.com/cps_product_data...and_Datasheet_en.zip

10 sep 2015 08:23 #5 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet KNX Värme/kyla
Intressant,

Vilka funktioner ska du köra över KNX-busen? Ändring BÖR-värde? Nattsänkning? Motionering av ställdon? Visning ÄR-värde centralt?

Är själv lite tveksam om KNX är bästa alternativet för värmereglering i mindre anläggningar, just eftersom det blir väldigt mycket dyrare än en traditionell lösning. För funktioner som nästan ingen (annan än nördar) bryr sig om.

10 sep 2015 12:37 #6 av Rikard Ågren
Motionering av ställdon brukar ju finnas i regulatorn vad jag vet

Annars är främst tanken med KNX att få till en visualisering för fastighetsägaren. Dom kan även ha nytta av temperaturloggning då vissa hyresgäster har krav på vilka min/maxtemperaturer som får råda på arbetsplatsen.

22 sep 2015 19:10 #7 av Rikard Ågren
Får rätta mig själv. Regulatorn med utgångar för ställdon heter RDG160KN

13 okt 2015 07:17 - 13 okt 2015 07:21 #8 av Rikard Ågren
En månad senare lyckas Siemens leverera en regulator. Bra jobbat Siemens :whistle:

Verkar fungera fint. Helt utanpåliggande montage. Dock väldigt generösa fysiska dimensioner, inget jag skulle sätta hemma hos någon. Men på kontor spelar det ju mindre roll

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg