KNX i villa/bostad - Förslag, tips och trix

12 apr 2015 08:36 #1 av Ronnie Lidström
Ni som är mer erfarna KNX-installatörer: Här får ni gärna dela med er av erfarenheter, tips, trix osv..

• Hur drar man lämpligast rör/tråd för att få en så smidig installation som möjligt?
  • Vilka fabrikat är bäst? Finns det någon som har "allt" eller brukar ni blanda?
  • Någon speciell produkt man inte får missa att ha med?
  • Favoritfunktion/scen som ni vill tipsa om?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 19:52 #2 av Rikard Ågren
Om man vill hålla nere antalet knappar i ett vardagsrum eller kök tex kan det räcka med att sätta en fyrknappars för tre olika scener + släck (tre scener borde de flesta klara sig med). Istället för fler knappar för reglering av ljusnivåer etc sätter man in en IP-gateway med app till mobilen. Med appen kan kunden ställa in vad som ska vara tänt och vilken ljusnivå, sedan långt tryck på scenknappen för att spara. Då blir det även enkelt för kunden att ändra på scenerna i efterhand

Projektledare el, styr och automation

30 apr 2015 15:20 - 06 maj 2015 16:50 #3 av Marcus Lundström
Tycker absolut att man ska ha meden DALI-gateway att köra så mycket belysning som möjligt över. Över lag försöka banta ner gigantiska centraler.
Separera belysningsgrupper och uttagsgrupper.
Tänk som en vanlig villa när det gäller placering strömbrytare med tanke på att vem som helst ska fatta hur det fungerar.

Ett tips är att använda rörelsevakter i hallar och passager och kolla om zon-indelningen kan användas på ett bra sätt. Och ev. tilldela olika gångtider för olika objekt.
Bra om rörelsevakter på vissa ställen kan spärras så man kan köra som vanligt med tänd släck via brytare om man vill.
Annat trevligt med rörelsevakter är att släcka i 2 steg, tex. efter 2min dimma ner till 50% och efter 5min släck.

Display är inte nödvändigt men kan vara bra. Tex. Schneider´s har ett bra kopplingsur inbyggt. Den har också enklare logikfunktioner och en termostat som jag aldrig fått att fungera.

Planera inte anläggningen efter att du ska använda telefonens app för att tända och släcka. Det är kul några månader sedan är det mest ett party-trick.

Schneider har bra produkter som alla är översatta till svenska och bra support via telefon/Teamviewer.

Hager har bra produkter ofta med lite extra funktioner, tex. brytaktorer med inbyggd logik. De har också väldigt bra beskrivningar till många produkter på svenska.

Min cental (bild) servar första våningen, delar av andra och källaren i 20-tals hus samt utebelysning. Kör 12st dali-grupper på gateway´n.

Bilagor:
Följande användare sa tack: Johan

30 apr 2015 15:31 #4 av Rikard Ågren
Displayer i all ära med det blir betydligt billigare med en IP-gateway med tillhörande app. Alla har ju redan telefoner/plattor. Om man kan vara utan ev. extra funktioner som en display medför. Sen kan de ju vara flashigt med en display, men tror inte så många svenskar är intresserade av det. Jag har då inte träffat någon :)

Så mycket dali som möjligt! Hör av er när det kommer dimmerpuckar med dali!

30 apr 2015 18:06 - 13 jun 2016 17:06 #5 av Borttagen användare

30 apr 2015 18:08 - 13 jun 2016 17:06 #6 av Borttagen användare

06 maj 2015 16:54 #7 av Ronnie Lidström
Rikard: (och/eller nån annan)

Vilken IP-Gateway/app rekommenderas?

Räcker det med bara en sådan eller behövs nåt mer? Såg att Hager hade nån fet pryl som kostade närmare 10k + moms :sick:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

06 maj 2015 17:52 #8 av Rikard Ågren
Jag har själv inte provat någon ännu men har ett jobb snart där jag ska köra med Schneiders
ecatalogue.schneider-electric.se/Product...id=80108&navoption=2

Den har fått bra kritik av många jag pratat med

13 maj 2015 08:39 #9 av Niklas
Schneiders Insidecontrol är helt ok om man inte är ute efter några värre funktioner. För att tända/släcka belysning, dra lite scener osv är den klart godkänd i förhållande till vad man betalar för den.

Vad gäller Dali-gateways så är Schneider och ABB vettiga. Schneiders program var sisådär förut men det nya funkar mycket bättre.

Företagare, serviceledare - Sörens El AB i Hälsingland

13 maj 2015 09:22 #10 av Christopher
Ja tyckte knapparna var mest jobbiga hitta vettiga.?
Håller just nu på med mitt första knx projekt, Och vill ha termostater i varje brytare, vilket har visat sig vara en dyr ide, tills ja sprang på dessa,
Samt att ja ville ha fler knappar,

www.agendascomunes.com/mi_FTP/mis_notas/...entacion/ZAS_XXL.jpg

Snygga Inbyggd termostat, riktigt prisvärda, har precis beställt 8 stycken hoppas vi det är något att ha :D

13 maj 2015 09:50 #11 av Christer Djerf

Marcus Lundström skrev: Tycker absolut att man ska ha meden DALI-gateway att köra så mycket belysning som möjligt över. Över lag försöka banta ner gigantiska centraler.
Separera belysningsgrupper och uttagsgrupper.
Tänk som en vanlig villa när det gäller placering strömbrytare med tanke på att vem som helst ska fatta hur det fungerar.

Ett tips är att använda rörelsevakter i hallar och passager och kolla om zon-indelningen kan användas på ett bra sätt. Och ev. tilldela olika gångtider för olika objekt.
Bra om rörelsevakter på vissa ställen kan spärras så man kan köra som vanligt med tänd släck via brytare om man vill.
Annat trevligt med rörelsevakter är att släcka i 2 steg, tex. efter 2min dimma ner till 50% och efter 5min släck.

Display är inte nödvändigt men kan vara bra. Tex. Schneider´s har ett bra kopplingsur inbyggt. Den har också enklare logikfunktioner och en termostat som jag aldrig fått att fungera.

Planera inte anläggningen efter att du ska använda telefonens app för att tända och släcka. Det är kul några månader sedan är det mest ett party-trick.

Schneider har bra produkter som alla är översatta till svenska och bra support via telefon/Teamviewer.

Hager har bra produkter ofta med lite extra funktioner, tex. brytaktorer med inbyggd logik. De har också väldigt bra beskrivningar till många produkter på svenska.

Min cental (bild) servar första våningen, delar av andra och källaren i 20-tals hus samt utebelysning. Kör 12st dali-grupper på gateway´n.

Varför märks inte andra apparater upp än säkringar?
Ser tyvärr detta fenomen alltför ofta, anläggningar skall underhållas under en lång tid framöver och som installatör tycker jag att man har skyldighet att underlätta detta!
Även tekniska adresser på KNX-komponeter är värt mycket i framtiden!

13 maj 2015 19:54 - 13 maj 2015 20:05 #12 av Rikard Ågren

Christopher skrev: Ja tyckte knapparna var mest jobbiga hitta vettiga.?
Håller just nu på med mitt första knx projekt, Och vill ha termostater i varje brytare, vilket har visat sig vara en dyr ide, tills ja sprang på dessa,
Samt att ja ville ha fler knappar,

www.agendascomunes.com/mi_FTP/mis_notas/...entacion/ZAS_XXL.jpg

Snygga Inbyggd termostat, riktigt prisvärda, har precis beställt 8 stycken hoppas vi det är något att ha :D

Vad ger man för dessa då? Och var köper man?

Edit. Såg nu att det var Zennio. Då är det Storel/Selga via Walltin alt. direkt av dom

28 okt 2019 19:41 - 28 okt 2019 19:46 #13 av Patrik Hedlund
Vi på min firma har utvecklats väldigt mycket för varje KNX-anläggning vi gjort och har tillslut kommit fram till en del ganska bra lösningar!

Installation:
  • 7-ledare till takdosor i rum och fördelning utav tändtrådar. T.ex. 7-ledare till två stycken sovrum. Taklamputtag & styrt vägguttag vid fönster i respektive sovrum.
  • 2 st 5-ledare sytt mellan alla pottor för spottar med 230V DALI-drivdon. T.ex. 1 st 5-ledare för alla spottar i mellanbjälklag & 1 st 5-ledare för alla spottar i yttertak.
  • För fönsterspottar monteras "pungdosa" i vägg, antingen bredvid fönster för vägguttag eller ovan fönster för fönsterlamputtag där DALI-drivdon monteras. Alla vägguttag i respektive rum får matning från takdosa/kopplingsdosa och så även "pungdosor". DALI-buss "lånas" från närmsta potta med 5-ledare.
  • Kabel för LED-strip och t.ex. 3W-spottar dras till 1 st hila-lucka eller dyl. där 5-ledare tas från närmsta potta med 5-ledare.
  • KNX-buss dras lämpligast vägg. 
DALI-bussen är svart & grå i 5-ledare och röd & lila RQ 1mm2 när det dras separat.

KNX-apparater:
  • I varje rum monteras en Zennio Flat 55-tryckknapp med 1-4 knappar där alla knappar funkar traditionellt. Inbyggd tempgivare och termostat används för vattenburen golvvärme.
  • I rum som kök/vardagsrum och stora badrum/badrum & bastu monteras 1 st 4-knapp på ~1000 mm ÖFG och på ~1600 mm ÖFG monteras en Zennio Z35. 4-knappen styr rummets fyra viktigaste ljuspunkter och via touchskärmen styrs allting som finns i rummet. T.ex. belysnning, scenarion, mörkläggningsgardiner m.m.
  • ABB Busch-ControlTouch monteras som appstyrning där allting kan styras ifrån och även golvvärme. 
Vi har märkt hos kunder att lösningen med att scenarion dras via tryckknappar och att belysning som man vill styra separat ska göras via telefonen/surfplatta inte är en uppskattad lösning. De allra flesta anser det vara onödigt krångligt och även svårt för besökare att använda anläggningen. Därför har vi kommit fram till att det bästa är att anläggningen ska kunna användas utan att man behöver använda telefonen. Den ska fungera som ett komplement. Därför bör alla tryckknappar funkar traditionellt, men med max 4 st knappar. och att man sedan har 1-2 st små touchskärmar där man kan styra mer ifrån. 

Vi bygger scenarion via appstyrning för att då kan man använda 64 scenarion i en anläggning och det är enkelt för kunden att ändra dom. Dock frångår vi då driftsäkerheten med KNX att all intelligens ska sitta i varje apparat, men genom att inte dra scenarion på tryckknapparna så fortsätter dom fungera även om det skulle bli något fel på appstyrningen. 

Sen kan man komplettera med några rörelsevakter. T.ex. kan rörelsevakt i gästtoalett tända upp ett grundscenario så att gäster slipper trycka på knappar. 

Genom att göra på detta viset så får vi både en lättinstallerad anläggning och lättanvänd för både slutkund och gäster. 

//Patrik  

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.180 sekunder

Senaste foruminlägg