Enkel styrning av motor i snickerimaskin

16 jan 2014 09:24 #1 av Ronnie Lidström
Jag brukar normalt inte ta på mig sådana här jobb, men detta var så litet och ser enkelt ut så jag tänkte testa ;)

Det är en motor som styr en arm på ett bord för att knuffa iväg bearbetade träskivor som kommer från en annan maskin.

Denna enhet har tidigare tillhört en annan större maskin, så styrutrustningen sitter i den maskinens apparatskåp och ska nu leva helt solo-liv i en egen liten låda.

- Motorn ska starta (via en frekvensomriktare) när signal fås från en givare.
- Motorn ska sedan gå tills en metallarm snurrat ett varv (en annan givare som får signal då)

Så jag behöver någon form av litet enkelt styrsystem typ Logo kanske? Den som sitter i originalskåpet (som måste sitta kvar där) är en "Mitsubishi Melsec".

Vad finns det som passar bäst? Behöver ju som sagt bara ha två ingångar och en utgång.

Givarna:


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 09:53 #2 av Stefan Ericson
Hej Roine!
Som jag fattar har du redan frekvensdrivningen.
Styrningen är ganska enkel.
---| |--|\|
( ) Drivnig FW.
Mitsubishis alpha controller fungerar bra. Men jag tror det kan finnas ännu enklare. Den programmeras med elektronik schema typ TTL logik.
Nacktdelen är att man måste köpa programmet.
Jag använder Delta elektroniks. Dom har bra suport och hjälper till kostnadsfritt och är billigast. Programeras som större PLC system. Det är bara att ladda ner program från nätet. Instruktions boken är på 600 sidor.

Det går att skriva på det här viset ochkså.
LD X1
AND
LDI X2
OUT Y1
END

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 12:07 #3 av Tomas Karlsson
Funktionen är ju så enkel att det knappast behövs någon programmerbar styrning, ett eller två hjälpreläer borde vara tillräckligt. Beroende på omformartyp kan det även vara möjligt att få funktionen direkt i den via ett makro eller parametrering av I/O på den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 15:03 #4 av Ronnie Lidström
Ah tänkte inte på att det kan gå direkt i omriktaren.

Detta är omriktaren (förlåt för den kassa bilden.. :blush: )


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 15:53 #5 av Stefan Ericson
Hej på er!
Tyvärr har jag inte jobbat med den typen av drivning.
Även om man börjar riktigt enkelt, så brukar det svälla upp och man kommer på att det slutar med att plc:n hade blivit billigare, men jag har något svagt minne av att det fins en burk som ser ut som ett relä som går att programera.
En Delta SX som jag har här hemma, kostar 1600kr tror jag. Den har 4 st ingångar och 2 st utgångar. 2 st analoga in o ut. Sedan går det att koppla in moduler. In/ut, temp, analoga, GSM. Räcker sedan med en 30W powersuplie. Det fins enklare Delta plc.
En del frekvensdrivningar har en enkel plc inbyggd, men den du har tror jag inte har det. Du kan ju ringa och fråga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 16:25 #6 av Magnus H
Absolut enklaste är vell endå impulsrele som styrs av de två givarna och som sedan styr startingången till frekvensomriktarn.
Vet inte om SE frekvensomriktarn har start/stop puls inbyggd, vacon har det iallafall.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 16:45 #7 av Stefan Ericson
Hej Magnus!
Jag tror det går att koppla givarna direkt mot frekvensdrivningen. Det brukar gå att ändra funktionerna med parametrar.
Men om man vill ha ut larm och liknande, nödstopps krets måste också till, både ut och in.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 16:54 #8 av Magnus H
Larm får man vell från alarmutgången på frekvensomriktarn och nödstopskretsen kan man ju gå in med i
"kör tillåtelse ingången"( programerbar på de flesta ).

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 17:24 #9 av Stefan Ericson
Hej Magnus!
Det stämmer som du skriver, men det måste troligtvis finnas ett övergripande nödstopp för cellen. Det brukar vara större svampar. Det brukar vara lite olika hur dom handskas med det. Det är även lätt att få till hysteres i nödstopps kretsen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 18:05 - 16 jan 2014 18:07 #10 av Tomas Karlsson
Absolut enklast är att koppla givarna direkt till omformarens parametrerbara I/O, och näst enklast är att kosta på sig ett par mellanreläer om man känner sig mer hemma då. Någon Zelio/Logo etc tillför inte mycket i detta fallet men vill man passa på att lära sig lite om såna är det ju ett lämpligt exempel som man knappast kan misslyckas med.

Frågan av rang för Ronnie (Roine?) blir snarare hur MAS80 ska kunna innehållas. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.232 sekunder

Senaste foruminlägg