Har sett några inlägg om Thailand och deras installationer. Tänkte lägga upp lite som jag fotade på Filippinerna.
Jänkarna har ju härjat där länge så deras 110V flatstift är standard. Sen tyckte man att det var för lite med 110V så man dubblade till 220V i samma uttag... Jordning finns i stort sett inte, jordfelsbrytare såg jag inga. Servisledningen är oftast en blanklina (huvunolla) med en isolerad tråd (RK el liknande) virad runt.
En helt normal stolpe, mitt i sta´n.
Dushen i vår bungalow, kan säga att det blev kalldusch.
I Manila.
Mycket vanligt, högspänningen i toppen sen allt annat längre ner...
Stolpe mitt i trottoaren, tillika "mätarskåp". Notera även vattenmätarna.
Högre upp i samma stolpe...
Flexslangen är orange och läggs hämningslöst i rabatter, i sanden, spikas på palmer mm
Men då ska man ju överleva inchecking på hotel, bad och dusch samt ta sig levande ner till stränderna, nej, skomakare bli vid din last, vi har det bra här hemma =)
Herregud jag vet knappt om jag vågar lägga upp dessa bilder. Vi var väldigt unga och gick i årskurs två på gymnasiet. Det var tänkt att jag och en till på elprogrammet skulle åka med Ellärare hit. Tyvärr insjuknade han och kunde därför inte åka med, Därför blev det så ist att vi åkte med två stycken bygglärare och två medieelever och skulle utför ett projekt. Hur mycket vi än försökte att införa svensk standard gick det inte helt ut. När vi var i större städer försökte vi ta reda på vad som gällde jord och andra färger, vi fick flera svar, mest att det kvittade vad vi valde för färg bara vi höll oss till en. Vi undersökte även kopplingsdosor på flera hotell/orter för att ta reda på vad som gällde. Att få tag på gul/grön GICK inte och därför valde vi som unga att välja en färg och märka väldigt ambitiöst vid varje tillfälle ( typ dosor uttag osv).
Bilagor:
Last edit: 09 mar 2012 22:04 by Patrik Hedlund. Orsak: Bilder infogade i inlägg. //Mod
Iaf filippinarna var vana med det, ibland hängde det ned kablar och låg härvor på trottoaren, inga skydd på ändarna så klart och det regnar rätt bra ibland, rådet man fick "don´t touch it" - precis som om man tänkt gå nära ha ha ha. Man fick även höra "A lot of people die every year of electricity" föga förvånande...