Ny LED-armatur från Hide-a-lite: Comfort LED

26 apr 2012 15:10 #1 av Patrik Hedlund
Upptäckte denna nya LED-spott i Elinstallatören. Den verkar ju vara helt perfekt, så då undrar jag vad är haken? Är LED-chipet värdelöst eller kan detta tänkas vara den spott som jag kommer installera hädanefter så gott det går? En nackdel kan möjligtvis vara att den är lite stor (110 mm i diameter), men det kan samtidigt vara lite charmigt.

Sök på E74 513 23 på Solar.se så kan ni läsa deras välskrivna beskrivning av armaturen.

Pris verkar ligga på under 500 kr exkl. moms.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 apr 2012 15:26 #2 av Patrik Hedlund
230V direkt fram och går att dimra med vanlig transistordimmer. Man slipper dra LED-slingor och försöka hitta ställen att gömma en hel hög av drivdon.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

26 apr 2012 15:34 #3 av Robin Strandberg
Denna armaturen har redan slagit igenom, Var på ljusdesignkurs/produktvisning med hidealite igår där han visade upp denna och den är tänkt att användas vid rotjobb då den passar både gamla halogenarmaturer med 70 och 80 hål. Den levereras med dimbart drivdon med vanlig glödljusdimmer så ett rätt fort jobb att byta ut gamla armaturer.

Ljuset var faktiskt riktigt bra i färg och "tryck" (motsvarar drygt 40-50W 230V halogen) men tyvärr så var 2500st restade igår och det lär bli fler som får vänta på armaturen.

Men i nybyggen eller större renoveringar så tycker inte jag den ser bra ut, visst att de fått till reflektorn att se ut som en halogen men det ser inte bra ut att den är så stor i diameter. Sen en konverter per armatur kan kännas jobbigt då man monterar några stycken i ett rum.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

26 apr 2012 18:34 #4 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: 230V direkt fram och går att dimra med vanlig transistordimmer. Man slipper dra LED-slingor och försöka hitta ställen att gömma en hel hög av drivdon.

//Patrik

Du kan ju ha "230V direkt fram" till vilken LED-armatur som helst. Bara sätta ett drivdon vid varje armatur.

Det är ju precis det man gjort med denna:

Jag vet inte om jag är så stort fan av att ha ett drivdon vid varje armatur. Det är både och det där...

Annars verkar det vara en mycket fin armatur!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

26 apr 2012 19:57 - 26 apr 2012 19:57 #5 av Marcus Lundström
Verkar att vara samma ljuskälla som GU10 ljuskällan, fast mer kräm. Och den är riktigt bra.

Länk

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg