OBS! Detta försäljningsförbud är ej längre aktuellt! Elsäkerhetverkets sida om detta är borttagen (länken nedan funkar inte längre).
Enligt Magnus Dahlqvist, produktchef på PM-FLEX, har det aldrig varit fel på slangen, utan var en felbedömning från Elsäkerhetsverket.
/Moderator
Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud och återtag från återförsäljare för flexslang från PM-Flex!
Installationsrör klarar inte eldprov
Installationsröret klarar inte kravet på att inte sprida brand, vid eldsäkerhetsprov. Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningförbud och återtag från återförsäljare.Ett installationsrör för elkabel som visat sig ha brister i elsäkerheten.
Då tillverkaren redan identifierat problemet och åtgärdat det innan verkets kontroll, gäller förbudet bara rör producerade innan 2011-01-22
På bilden verkar det bara gälla FLEXRÖR 20MM LSZH 50M E:14 167 23 ?
Vad gäller för rör installerade innan 2011-01-12, det står att konsumenten kan vända sig till försäljaren för reklamation. Kan kunden då kräva av mig att jag ska byta ut hennes installerade slangar?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter. Du som konsument kan istället vända dig till inköpsstället för reklamation.
Det torde väl betyda att installerade rör inte behöver bytas ut. Har man rör som inte är installerade kan man vända sig till inköpsstället för reklamation.
Bra! För dom där är ju inte direkt någon dans på rosor att dra.. "tjinkar" sig och trasslar och viker sig.. Nu är ju inte 20mm slangen den värsta, 16 är nog snäppet värre.. Och PM flexs med FK är inte någon höjdare heller..
Har haft en hel del biltestbyggen där Storel skickat såna, å det är ju inte så roligt när det är lite bråttom.. Far mycket tid till å jävlas! Tar hellre lite dyrare som ligger i kartong och kommer ut som den ska! =)
Haha nu har jag fått gnälla av mig lite :rulla:
25-åring från Arvidsjaur, jobbar på El & Styr i Arjeplog med installation och service.
Ronnie Lidström skrev: OBS! Detta försäljningsförbud är ej längre aktuellt! Elsäkerhetverkets sida om detta är borttagen (länken i första inlägget funkar inte längre).
Enligt Magnus Dahlqvist, produktchef på PM-FLEX, har det aldrig varit fel på slangen, utan var en felbedömning från Elsäkerhetsverket.
Kan tänka mig någon sa:
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison