Vet inte riktigt vad jag ska säga, grattis?
Vad ska du göra nu då? Söka jobb på annat ställe? Skulle du vara pappaledig i två år eller vart hörde jag det?
Vad hade du för arbetssysslor då? Allmän service och mindre installation hos privatpersoner och företag eller? Larm?
Jag har redan fixat nytt jobb såklart. Man säger inte bara upp sig när man har arbetslös fru, två barn och hus
Jag hade tänkt vara ledig fredagar två år framåt med det blir väl att skjuta upp det tills vidare
Har gått som bakbunden service elektriker och dessutom jobbat på "löpande band" med installationer i manskapsbodar. Det har väl blivit drygt 2000 bodar och många många mil kulo och eklk.
Oj, ja då får jag verkligen säga grattis! Cirkus 2000 manskapsbodar, inte illa. Låter ju värre än att gå på bygge.
Ja, men då kanske du får testa VP-2 då snart på ditt nya jobb.
När ska du börja läsa i behörigheten då?
Pratade med en elektriker från Midroc Electro på en Solarfest som hade drivit enmansföretag i 25 år innan han blev anställd igen om behörighet och driva eget.
Jag har väl lite som mål att starta en egen elfirma längre fram i tiden och han sa då att jag ska läsa in behörigheten så fort jag kan.Alltså när jag är runt 27-28 år, det är väl då man kan göra det som tidigast och få ut den? Och därefter kan man fortsätta vara anställd och bara vänta på rätt tillfälle att säga upp sig och starta eget.
Ronnie, hur gammal var du när du läste in behörigheten?
Nej, jag hörde mig för lite i Skellefteå men det verkade inte så uppåt där?
Det blir på ett lokalt företag, drygt 1 mil härifrån. Men jag kommer att utgå hemifrån. Just nu är det mycket jobb i Umeå men det blir även en del jobb längre bort och såklart även på hemorten. Det dräller inte direkt av elektriker här heller. Företaget sysslar med allt från normal villainstallation till butiker, kontor, industri, lantbruk med allt vad det kan innebära, automation, larm, data etc. Toppen för mig som brinner för och är intresserad av sitt jobb! Äntligen får man fortsätta utvecklas istället för att sitta fast i 80-talet! Jag känner mig riktigt taggad!
Fixa behörigheten innan du får fler munnar att föda där hemma
Jag var inne på att starta eget men det är otroligt svårt att få ihop med familj och allt vad det innebär - man vill ju ändå ge de det mesta av sin tid
Har man ingen annan att ta hänsyn till kan man ju jobba och läsa samtidigt
Läringstid är inräknat.. Det är en bransch grej, har inget med lagen att göra.
Men vem vet, snart kommer alla springa runt med behörighet om elsäk får som dom vill.. Så snart har ni kanske den oavsett om ni läser kursen eller inte.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Ja men det är bra att spika på Bättre än gips eller betong..
Kolla i en annonstidning från malmbergs, spotlights för 19kr !?!?! okej att kvaliteten är lite sämre MEN inte fan ska de böhöva kosta 5 gånger så mycket hos "märkes" märke?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...