Mmmm....det är faktiskt lite småkul när man tittar i en gammal telefonkatalog....ja, för er yngre kan jag berätta att det var en stor tjock bok med telefonnummer till alla inom ett visst riktnummerområde eller flera.....där då många hade sina titlar med, som yrkespersoner och/eller yrkesstatus, eller som "hemmansägare" och annat.
Janne Larsson skrev: Mmmm....det är faktiskt lite småkul när man tittar i en gammal telefonkatalog....ja, för er yngre kan jag berätta att det var en stor tjock bok med telefonnummer till alla inom ett visst riktnummerområde eller flera.....där då många hade sina titlar med, som yrkespersoner och/eller yrkesstatus, eller som "hemmansägare" och annat.
Jag hade en granne som körde Amazon så i telefonkatalogen var grannens titel "Amazonägare"
Janne Larsson skrev: Mmmm....det är faktiskt lite småkul när man tittar i en gammal telefonkatalog....ja, för er yngre kan jag berätta att det var en stor tjock bok med telefonnummer till alla inom ett visst riktnummerområde eller flera.....där då många hade sina titlar med, som yrkespersoner och/eller yrkesstatus, eller som "hemmansägare" och annat.
Jag hade en granne som körde Amazon så i telefonkatalogen var grannens titel "Amazonägare"
Jo, det finns ju lite kul och annorlunda titlar. Det var ju nån komiker som hade "pesimistkonsult" som titel också. Sen kommer jag ihåg ett tag unde 80-90 talet då officerare blev typ förbjudna att ha titlar, dom blev ju ganska lätt registrerade av främmande makt tydligen........
Det bästa jag fått se själv var från en katalog i Göteborgstrakten, navelluddssamlare stog det där.