Beräkna kabeldimension för djupvattenpump

18 aug 2021 22:25 #1 av Saxofonisten
Mors! Ny här på forumet och lite intresserad av att lära mig det här med kabeldimensioner
Har jobbat som elektriker en tid, och har kört med tumregler "on the safe side" eller haft folk över mig som räknat fram rätt kabeldimension

Vill därför testa kompetensen på detta forum vilken av allt att döma verkar vara hög!

Har ett exempel här:

En djupvattenpump ska installeras i ett borrhål. Pumpen är en 3-fas på 0,75kW och har en gummikabel 1,5kvmm ca 70m lång (pumpen ska ligga på 60m djup)
Denna skyddas av motorskydd som kommer att monteras vid borrhålet

Sträckan mellan centralen och motorskyddet kommer att vara runt 70m
Förimpedansen i centralen har jag mätt till 0,41 ohm mellan fas och PEN och 0.51 ohm mellan L1 och L2 (varför får jag olika värden här?)

Kabeln kommer i nuläget säkras av med diazed 10A, men kommer säkert i framtiden bytas ut mot dvärgbrytare

Vet att det finns program för att räkna ut detta, men vill gärna grotta ner mig lite i hur man ska tänka när man dimensionerar kabeln från central till motorskyddet vid borrhålet i exemplet ovan!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2021 09:09 #2 av Bo Siltberg
Du kanske kan börja i denna gamla tråd: www.fluxio.se/forum/27/10259.html/?limit=200&start=0

Annars är tågordningen följande, kraftigt förenklat.

1. Bestäm önskad belastning. 0.75 kW pump i ditt fall. Jag gissar att pumpen vill att motorskyddet ska ställas på runt 2 A. Så 3 A är vad gruppledningen (minst) behöver dimensioneras för.

2. Belastningen ger att minsta standardvärde på säkring blir 6 A.

3. Säkringen ger att minsta area med avseende på belastningsförmågan är 0.75 mm². Se tabellerna i SEK HB 421 eller SS 436 40 00.

4. Längden på kabeln gör dock att man måste upp i area. För installationsledningar är även minsta tillåtna area 1.5 mm². Kortslutningsströmmen måste vara tillräckligt hög för att lösa säkringen inom 0.4 s.
- Här skiljer det sig mellan diazed och dvärg, men låt oss räkna på en dvärg C6A som har det högsta kravet, 60 A.
- Högsta tillåtna impedans i kretsen blir då U / I = 230 / 60 = 3.8 ohm.
- Högsta tillåtna impedans i din gruppledning blir då 3.8 - 0.4 = 3.4 ohm.
- Impedansen i din 70 meter långa gruppledning kan beräknas som R = L * 2 * p / S där L=längd i meter t.o.r, p=resistiviteten för koppar 0.0183 Ωmm²/m, S=arean.
- Genom att vända på formeln kan arean beräknas som S = L * 2 * p / R = 70 * 2 * 0.0183 / 3.4 = 0.75 mm² :)
- En del säkerhetsfaktorer bör läggas till, men man ser att dubbla arean 1.5 mm² blir bra utan att titta närmare.

Det är dock inte sannolikt att en C10 kommer att fungera med 1.5 mm² för denna längd så det får du räkna på. Jag undrar vilka tumregler du gått på tidigare?

Sedan har du 70 meter gummikabel till pumpen också... Motorskyddet hjälper till där. Men kortslutningsströmmen kan bli besvärligare att hantera. Jag tror man fuskar en del här. Pumpen är ju inte direkt en utsatt del...

Varför du får olika värden på impedansen L-PE och L-L kan beror på att PE/PEN skiljer sig mot fasledarna. Men kolla för exakt hur du mäter. Om du använder en installationstestare, kolla i menyerna att den inte lägger på nån kompensation. Vill man lära sig måste instrumentet visa riktiga värden.
Följande användare sa tack: Saxofonisten

19 aug 2021 21:18 #3 av Saxofonisten
Tack så jättemycket! Blir mycket intressant läsning detta. Om denna installation blir av kommer jag ta hjälp av mer erfaret folk på firman. Är man nyfiken och intresserad som jag så vill man lära sig saker och ting i detalj :)

Sidan laddades på: 0.102 sekunder